V

vickis-pajala

jahajaaaaaaaaa nu har tornedalingen problem :)

hur bygger man muskler bak på hästen
hmm jag har ett 14 årigt sto som är
jätte omusklad bak

jag har provat mer mat så hon lägger på fett
skritt
och trav
mm

nu är det upp till er att ge mig tips

jo en sak till visst är ni kvar:confused:
min pålla hon går i form fint i hö varv ja nästan hon är som en pinne
och i vä varv flyter hon ut
några tips ??

Sv: Muskler

vickis-pajala skrev:
jahajaaaaaaaaa nu har tornedalingen problem :)

hur bygger man muskler bak på hästen
hmm jag har ett 14 årigt sto som är
jätte omusklad bak

jag har provat mer mat så hon lägger på fett
skritt
och trav
mm

nu är det upp till er att ge mig tips

jo en sak till visst är ni kvar:confused:
min pålla hon går i form fint i hö varv ja nästan hon är som en pinne
och i vä varv flyter hon ut
några tips ??

Kolla upp analysen på höt - det kan fattas protein i foderstaten och då kan du inte bygga några muskler hur mycket du än tränar. Förhållandet protein/energi ska vara 6, alltså det ska vara 6 gånger så mycket protein som energi (MJ) exempelvis, behöver din häst 100 MJ i för det arbete den utför, så ska proteinmängden vara 600.

Om det fattas protein i foderstaten så tappar hästen överlinjen och den kan inte sätta några nya muskler. Du kan alltså ha en häst som är fet, pigg som bara den, men helt muskelfattig.

Du kan också behöva kolla upp din utrustning. Om du har en sadel som ligger fel, kan den hämma blodförsörjningen till ryggmuskler m.m också svårt att kunna bygga muskler bakåt på rygg och rumpa.

När det gäller i ridningen, ta hjälp av en tränare, en person som ser dig och hästen "live". Visst kan du få tips här på Buke, men det är jättesvårt när man inte kan se hur du rider eller hur hästen rör sig.

Lycka till!

/Lizzie

Att hon har svårt att sätta muskler på baken tyder på att hon har något problem med sin kropp (förutsatt att hon har fått tillräckligt med mat). Oliksidigheten tyder även på att något kan vara fel. Om hon är frisk i övrigt dvs inga hältor eller ömheter i ryggen skulle jag nog ta hjälp av equiterapeut/kiropraktor.

De råden jag har fått av min veterinär för att muskla rygg och bakdel är klättring, rida över bommar, varva ridning med tömkörning.

vi har ökat foderstaten så hon lägger på sig fett och räknat ut
så hon får rätt mängd mat till rörelse
och sedan så får hon E-vitamin och matolja
för fettet gör ju så hon kan bygga muskler
men frågan är ju hur jag som ryttare och ägare kan hjälpa min häst att bygga på musklerna när jag rider ??:confused:

madonna som min pärla heter hon är ju mjuk och fombar i ett varv
men det är för att hon gör volter inne i boxen
och stel i andra varvet och ljust nu gör vi bar övningar som ska få henne att böja på sig och börja trampa under sig
och det gör ju oxå så hon bygger muskler
men sedan är ju nackdelen det att mycket voltarbete sliter på hästen oxå

svåra frågor att bolla med

Som du beskriver hästen så är det inte på tygeln, dvs brukar inte sin kropp. Då kan den inte heller bygga muskler (eller jo, den bygger muskler där de används, vilket inte är rygg och bakdel i ditt fall).

Rider du för tränare? Har du kollat upp hästen om den har ont nånstans och att det är därför den är sned?

jodå jag rider för tränare men ljust nu ger det varken hästen eller mig så mycket på grund av att jag måste bygga hästen
så det blir att rida mycket runt korner serpentiner 8volter mm

madonna var och är ju väldigt smal och omusklad när hon kom
för att hon inte hadde ridits mer än tre gånger i veckan om änns det.

jag har kollat så hon inte har ont
men det gör mycket att hon inte riktigt kan trampa under sig

Jobbet måste ligga först och främst med tonvikt på lösgörande och rakriktande arbete. På vilken nivå rider du? Om det inte ger något att rida för tränare har du fel tränare! Tränaren ska hjälpa dig så du lär dig hur du ska lossa och räta upp din häst. Varför rider ni runt koner och på små volter? Vad är syftet med övningen?

Hur har du kollat att hon inte har ont? Hästar döljer smärta otroligt väl. Jag har haft en häst utlånad som upplevdes som "stel och oriden" som visade sig ha en fraktur på patella.

voltarbete och serpentiner även vikningar öppnor och slutor
och att ta hjälp av korner är ju och gör mycket att du lösgör hästen
och ljust i dagsläget har ju min häst välldigt lätt att flyta ut i höger varv i och med att hon INTE går på tygel eller kommer ner för att hon är som en pinne
sedan jobbar vi ju mycket med
långa skrittpass
och varva detta med korta travpass
och mycket ute i mjuksnön

tränar
jag kan väll informera om att ljust idagsläget i den delen av landet jag bor finns det
INTE så många tränare att välja på

Trist att du inte har så många tränare att välja på. Bjudning fram till bettet och acceptans av hjälperna, eftergivenhet är vad du behöver träna på. Inte "krumelurer".

tackar för tipset
ska ut i stallet i morgon och pröva :)
jag ger ju redan idag mycket hjälpande tygel

ledande tygel kan det oxå heta
du sätter alltså din hand vid ditt knä
hänger du med :confused:

Det tygeltag du möjligtvis tror du gör är understödjande tygeltag som går mot inre höften och förstärker inre skänkeln. Ledande tygeltag går rakt ut och aldrig bakåt.

Det låter absolut som om du skulle behöva någon annan tränare som kan förklara för dig på plats vad som behövs och hur det ska kännas i handen. Eftergiften får du inte genom att bända loss hästen, utan av att hästen accepterar din hand, att du är VÄRD att få en eftergift.

Utan att kräva något annat skulle jag låta dig börja med att skritta framåt enbart för skänkeln, ytterst lätt kontakt med hästens mun och inte bry dig om vad hästen gör med huvudet. Se till att hästen reagerar när du ber den gå fram. Sen gör du halt, har du möjlighet kan du använda en vägg eller ett staket i början som hjälp. Enbart tygeln säger stopp och du lättar så tygeln hänger HELT när hästen stannat (stannar inte hästen direkt så ger du efter och tar igen aningens tuffare). Fram igen och hästen ska för varje gång reagera snabbare.

När du kan sätta igång och stanna utan problem och hästen verkligen reagerar direkt kan du gå upp i trav och göra samma sak men med avsaktningar.

Där har du grunden som MÅSTE fungera innan du ens funderar på att trava på volter eller göra krumelurer.

Madick skrev:
Det tygeltag du möjligtvis tror du gör är understödjande tygeltag som går mot inre höften och förstärker inre skänkeln. Ledande tygeltag går rakt ut och aldrig bakåt.

Det låter absolut som om du skulle behöva någon annan tränare som kan förklara för dig på plats vad som behövs och hur det ska kännas i handen. Eftergiften får du inte genom att bända loss hästen, utan av att hästen accepterar din hand, att du är VÄRD att få en eftergift.

Utan att kräva något annat skulle jag låta dig börja med att skritta framåt enbart för skänkeln, ytterst lätt kontakt med hästens mun och inte bry dig om vad hästen gör med huvudet. Se till att hästen reagerar när du ber den gå fram. Sen gör du halt, har du möjlighet kan du använda en vägg eller ett staket i början som hjälp. Enbart tygeln säger stopp och du lättar så tygeln hänger HELT när hästen stannat (stannar inte hästen direkt så ger du efter och tar igen aningens tuffare). Fram igen och hästen ska för varje gång reagera snabbare.

När du kan sätta igång och stanna utan problem och hästen verkligen reagerar direkt kan du gå upp i trav och göra samma sak men med avsaktningar.

Där har du grunden som MÅSTE fungera innan du ens funderar på att trava på volter eller göra krumelurer.

men hallå nu discuterar du och jag inte samma sak tor jag
som jag skrivit tidigare
så måste man ju först och främst lösgöra hästen
du hänger med
och när inte hästen har muskler varken bak på eller i hals så hon kan trampa under sig eller komma ner i form
alltså måste du ju hjälpa henne att komma i form med en stadig yttertygel och med innertygeln ger du henne stö så hon vågar komma ner
hänger du med:)
men ljust nu är det STORA frågan
hur gör man för att lägga muskler bak på

Jag hade rekomenderat klättring, tömkörning, studshoppning och ut och skritta länge!

vickis-pajala skrev:
men hallå nu discuterar du och jag inte samma sak tor jag
som jag skrivit tidigare
så måste man ju först och främst lösgöra hästen
du hänger med
och när inte hästen har muskler varken bak på eller i hals så hon kan trampa under sig eller komma ner i form
alltså måste du ju hjälpa henne att komma i form med en stadig yttertygel och med innertygeln ger du henne stö så hon vågar komma ner
men ljust nu är det STORA frågan
hur gör man för att lägga muskler bak på

NEJ! Din häst kan INTE komma i en bra form utan att den FÖRST är på tygeln, dvs mellan hand och skänkel, och ACCEPTERAR dina hjälper!

Du måste börja med att ni kommunicerar på samma sätt. Kontrollera start, stopp och sväng innan du ens funderar på att göra något som helst annat. Vad spelar det för roll om du sitter och bänder och håller i om hästen ändå inte förstår vad du menar? Ni måste börja med att prata samma språk.

När du visat att du inte bänder och bråkar i munnen så kommer hon våga ta stöd och ger efter i nacken, det är inget du kan bända loss, det handlar om förtroende och acceptans.

Det har ingenting med hur mycket muskler hon har idag. Så länge du inte kan starta och stanna och svänga på ett mjukt och trevligt sätt så kommer hon inte sätta några muskler alls.

Om du inte kan stanna och starta lätt, hur tror du då hon ska förstå när du trycker och drar?

Även proffsen som tävlar på högsta nivå går tillbaka och kollar av grunderna, dvs start stopp och sväng, om något inte riktigt funkar.

jo men så långt har vi kommit
även om hästen min kan gå medelsvår dressyr och är väldigt välutbildad
så är det nog bland det första jag kollar att hon kan grunderna
oavsett om jag håller i tygeln eller ej
och ljust nu är vi inne hästen och jag i en testningsfas
hästen testar mig och jag henne

låter som en bra ide
nu vet jag inte hur pass mycket min häst är tömmkörd

Nog tusan kan hästen bygga muskler fast den inte går på tygeln..
Hon kanske rentav Behöver bygga mer muskler för att Orka bära sig korrekt och därmed vara villigare att gå i form :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 994
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 911
Senast: Desiree2
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 890
Senast: Dopy
·
Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 668
Senast: LionQueen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025