muskler/kondition

I

isan_love

ingen aning om tråden hamnat rätt men... hur lång tid tar det innan en häst börjar tappa kondition, och hur lång tid tar det innan de tappar muskler om man skulle ställa av en häst (hästen går ute hela tiden) kom och tänka på det när jag nu har legat här och varit sjuk och inte kunnat rida på en vecka :cry:

Sv: muskler/kondition

konditionen tappar de nog ganska fort typ 2-3 veckor, beror såklart på vilken möjlighet de har till rörelse, och vilken kondition de hade innan. Musklerna tappar de (inte synligt) på iaf 1 månad kan säkert gå längre om de får bra med mat och ändå kan röra lite på sig (inte står i boxen).
Vet inte hur fort musklernas styrka minskar. min häst har stått i sjukhage 4 veckor och typ skrittats 3 veckor, han har nog tappat lite muskler efter det men inte super mkt iaf, flåset vet jag inte hur det är med, men kan tänka mej att det är sämre ;)

Min vet sa att de tappar inget de första 4 veckorna men efter det så börjar det.
självklart är det olika från häst till häst..
Mitt fullblod tappar direkt i muskler.

Min häst hade snarare lagt på sig mer muskler när jag låg hemma och sjuk och han fick en veckas vila på bete! :D Se det som att han "får ta igen sig" medans du är sjuk, det behövs ju lix med jämna mellanrum!

det har jag oxå märkt på min häst om han fått vila 2-3 dgara i rad, kan man se att msuklerna är större, så de behöver nog vila helt ibland.

jag har läst någonstans att hästar börjar tappa i kondition efter 4 veckor, men det kan nog variera ganska mycket.

Vad jag hört (tror de va såhär) så behöver man inte ens "sätta igång" hästen om den stått mindre än 14 dagar.

Visst kan de tappa lite kondition och muskler men, det tar längre tid att de tappar grundkonditionen!

neä grunkomditionen tror jag inte de tappar så fort men är ju svårt att veta vad som räknas till grundkonditionen iaf om man har vanlig ridhäst, har man travare eller galoppör är väl deras grund kondition mkt högre än en ridhästs. Men är ju svårt och veta hur fort de tappar konditionen för tror att nu på sommarn så gör gräset till mkt att de tappar att de blir fetare och då blir jobbigare att flytta kroppen. För tkr själv det är konstgt att jag som jag själv inte tkr har någon kondition kan springa 5 km utan att ha sprungit på typ 2 månader och då är det endå samma sträcka eller om jag springer 7.5 när jag springer mer regelbundet. Fast iochförsej cyklar jag väldigt mkt, men undrar om människor och hästar fungerar lika...

jag med..
har följt det också.
inte så att jag första dagen kör ett hårt pass.
men ingen igångskrittning, speciellt inte nu när de går på sommar bete:D

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
688
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka