Musklar inte ryggen - fel på sadeln?

Toya

Trådstartare
Rider en väldigt travtaktig valack. Han har stora rörelser, men har väldiga problem med tölten (har ridit för ett par tränare som bara skakar på huvudet...) Han hittar på en massa saker för att fuska undan o slippa ta i med bakbenen, men kommer man åt honom så gör han öppna, sluta, skänkelvikning (äv. i trav), mm utan problem. Tills man ska tölta, då allt kraschar. Jag jobbar på, och tar det i korta etapper, töltar inte ute, utan bara på ridbanan o på volt.

Men, det var inte det som var frågan; han har bra kondis, o är välmusklad - utom ryggen! Jag klättrar två ggr i veckan, o jobbar med trav på volt - i form- och ändå så musklar han inte ryggen!
Sadeln är en topreiter z, och sätter ju mkt press på ryggen, kan den påverka det? Vad kan det bero på, har ni några tips?? Jag är helt lost, vill ha synpunkter!

Moderatorerna kanske vill flytta tråden, jag visste bara inte vart jag skulle lägga den... ville ha lite tips från folk som förstår islandsridning o sadlar...

Sv: Musklar inte ryggen - fel på sadeln?

Min häst får inte "fullt upp" med ryggmusklar uansett vad jag gör, ryggraden står alltid litt upp. Inte mycket, men litt. Han ridas bareback och med bomfri, tølter, traver, skritter, galopperer, klatrer, dressyr, ALLT. Det hjalp LITT da han fikk alfalfa, så det har jeg fortsatt med.

Men det MÅSTE da vara individuella forskjeller i hvor mye ryggmuskler hästar kan få??? :confused:

Så jag är også helt lost! :crazy:

assa skrev:
Sadeln är en topreiter z, och sätter ju mkt press på ryggen, /.../

Sätter den mkt mer press på ryggen en andra sadlar, eller hur menar du :confused:

Jag tror jag har samma problem, sadeln Yrpa har kom tillsammans med henne, jag har påpekat att jag tror sadeln är för liten nu med hennes enorma mage, den åker bara fram och hon fuskar väldigt bra med ryggen och krullar bara ihop sig. Sadeln f.ö är utpassad av en sadelprovare, men då var hon nog ett par storlekar mindre. Rida barbacka kan jag inte göra eftersom hon då dummar sig. Skall få låna en bomlös sadel utav en i stallet, får se om det gör saken bättre..

Svårt svara så här. Får hästen det protein den ska ha? Givetvis kan en felaktig sadel sabba mycket. Rids den rätt?

Jag har en mycket travaktig valack och jag har letat rätt tränare för att komma på rätt spår då vi började fel.

Hästar som har svårt med tölten rids GÄRNA med högt huvud=sänkt rygg, som även kan vara en del av problemet. Fundera o gå igenom var ditt problem ligger, troligtvis kan det vara fler saker som går ihop i varandra. Sedan skall du hitta rätt tränare oxå.

Tack för svaren!

Sadeln ligger an väldigt mkt, den är flat, och jag upplever att den sätter press på ryggen. Det blir liksom en ond cirkel, han tappar muskler, så sadeln åker fram, o då ligger den o trycker precis på bogspetsen... känns som om den skär av all blodgenomströmning
:crazy: Äsch jag vet inte. Kan det vara så? Han är väldigt bred över "skuldrorna"...

Jag rider så rätt jag kan... när vi ska tölta så skjuter han gärna fram underhalsen o sänker ryggen. Men jag jobbar såhär med det: skrittar på volt o samlar honom ordentligt, sen långsamt långsamt upp i tölt. Om han då försöker bita sig fast o höja nosen saktar jag ner o börjar om. Det tar lång tid, men det funkar! Töltar alltså bara väldigt korta sträckor, o försöker då få till en bra form... ute travar jag som sagt bara, på tygeln eller fritt, omväxlande. Jobbar med galopp på volter (15-20 m), i form, båda varven.
Rider barbacka ibland, men han har så stora rörelser, o är allt annat än stabil i psyket, så det blir sällan skärskilt bra, om vi inte är på ridvolten.

Har ridit på honom för två instruktörer, förutom mamma, en känd svensk o en mindre känd men otroligt duktig isländsk, som jag trivs jättebra med. Den isländske har känt till hästen länge, o sa att han alltid har haft problem, att han är extremt travtaktig o hela tiden lär sig nya knep för att komma undan... Hade han inte varit så flott o de andra gångarterna varit så läckra så hade han gett upp för länge sen! Den svenske sa att hästen inte är gjord för att tölta... :crazy:

JAg lovar, sitter sadeln fel så fungerar ingenting.
Och det låter som om din sadel hänger i "bro".
Och då så blir det omöjligt för hästen att jobba rätt.

Inte_Ung skrev:
JAg lovar, sitter sadeln fel så fungerar ingenting.
Och det låter som om din sadel hänger i "bro".Och då så blir det omöjligt för hästen att jobba rätt.

Hur menar du med det?? :confused:

Att den trycker på fram och bak och är i luften på mitten.
Du får köra in en hand under sadeln och känna efter.
Tryck in armen genom tuneln i fram på sadeln.
Sadeln skall ligga an lika hårt längs hela kontaktytan eller möjligtvis hårdare på mitten.
Inte framme och baki.

Det är säkert sadeln som I_U säger så sök en, antagligen kortare sadel o bredare kan jag tro. Som passar ryggen, kanske liet svängd? Du bor i Sthlms-trakten, det finns säkert fler sadelutprovare som kan hjälpa dej hitta en sadel som passar. Kanske en bomlös annars?

Min häst som förut var helt utan ryggmuskler på honom har vi nu börjat använt en bomlössadel och nu har han fått jätte fina ryggmuskler. Så om du vill muskla hästen rygg så rekommenderar jag verkligen en bom lössadel till det :)

Min häst musklade sig ingenting i rygg och främst bakdel.. Jag blev orolig och kontaktade veterinär och även kriopraktor.
Kiropraktorn gjorde underverk! Nu musklar hon sig hur lätt som helst i hela kroppen!
Hon var även låst i bog och nacke.
Beskriver henne oftast som en "bodybuilder", väldigt bred upp till och smalare ned till...
Lycka till!

min häst har tappat ryggmuskler.
han har också låsningar i bog och nacke och behandlas.
hoppas att musklerna blir bättre nu efter behandling.
skall även byta tillbaka till min gamla sadel som ligger bra på honom
men inte är så kul att rida i.
den växte han ur snabbt så jag fick byta, men nu passar den igen tyvärr.

Tack för alla svar! :bow:
Hästen är ju inte min, o hon som äger honom har redan två sadlar, o vet inte ens om hon ska köpa en till häst, sälja de hon har osv... så vi får se hur villig hon är att köpa ny sadel...
Jag ska prova runt bland de sadlar som finns hemma,o se om någon passar bättre, det är ju det att han är så bred...

Vi hade en kiropraktor ute i våras, o då hade han en låsning i vänster sida, korset-höften, typ. Men hon knäckte till det o det blev bra... så jag tycker inte att det borde påverka honom nu, på det här sättet?

Du kan inte ta hjälp av någon som verkligen kan konsten att tömköra? Och då menar jag nån som VERKLIGEN kan, inte nån som tror att h*n kan... En häst som är dåligt musklad över ryggen kan må bättre av att arbetas från marken än att jämt ridas.

Det är även bra att ge extra E-vitamin till hästar som har svårt att muskla sig!

Sen är det ju som Balderum skrev - får hästen tillräckligt med protein i fodret???

Varför provar du inte att tölta ute? En nerförsbacke är ju kanonbra att träna tölt i, att ur samlad skritt vägleda hästen in i långsam tölt med bibehållen samling, gärna ställd för att inte styva sig utan behålla lyhördheten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka