Muskelvärdena

Kirre

Trådstartare
Fick med posten idag och läste nu ikväll, blodprovsvaren från min häst. Det var dock lite konstigt. CK var nämligen förhöjt men inte Asat. Om vi nu tar misstanken om korsförlamning så stämmer inte det? Blodprovet togs 36-48 tim efter att något, jag vet ej vad, kan ha hänta, men som resulterat i stelhet, ovilja att röra sig, kort och stapplig gång, ingen temp, inga svettningar, ingen förhöjd puls, inga stela muskler (så eg inga typsymtom för korsförlamning sånär som på kortheten och oviljan att röra sig).
Resultatet av blodprovet "borde" blivit antingen bara höjt Asat eller höjning på båda, detta både enl vet vid provtagning (har ju inte kunnat prata med henne då jag kom hem och öppnade posten för 30 min sen) samt info jag googlat mig fram till.

Så frågan är om någon vet något annat som kan ge just det här resultatet.

Sv: Muskelvärdena

Nej, man kan ju tycka att ASAT borde ligga högt det med. Men eftersom CK trots allt är en så pass specifik markör på muskelskada bör diagnosen ändå vara någon form av mjukdelstrauma eller myopati.

Hur pass förhöjt var CK:t?

Inte jättehögt men högre än att bara "vifta bort", 448 (10-350). Övrigt att nämna är att vita låg på 14, ngt högt alltså. Var brukar asat/CK ligga vid bekräftad korsförlamning?
Finns det någon möjlighet att provet är taget för tidigt för Asat att ha stegrats? Läste att inom 24 tim, så borde inte vara det och dessutom låg det mitt i referensvärdet men bara en tanke. Vet inte hur exakt de stegras.

Misstankarna går ju åt just trauma, fall, fläkning, då böjning inte gav några jätteutslag, förvisso reaktioner men svårt att bedömma då hon var så stapplig och kort från början om ren böjreaktion från led eller allmänn reaktion. Bedövningar släckte heller ingenting i princip. Hon är idag, femte dagen med metacam, väldigt mycket bättre om än fortfarande lite kort men rör sig klart ledigare. Det höjda CK känns ju på ett sätt "skönt" att ha fått bekräftat att sannolikheten ligger muskulärt och inte leder, även om vi kanske förväntat oss höjt Asat som sagt.

CK stiger snabbast (inom 12 h) följt av ASAT. Sedan tror jag att ASAT brukar ligga kvar på en förhöjd nivå under en längre period medan CK sjunker relativt snabbt. Eller är det tvärtom - att CK ligger kvar? Nej..?

Har du Klinkems kompendie?

Stämmer som du säger, CK stiger snabbt och planar sen av över några dgr. Asat stiger något långsammare och ligger kvar upp till ett par veckor. Därför så konstigt med bara höjt CK. Antingen båda eller Asat känns det som, i ett akutläge vilket man ändå får säga när provet togs när det gjordes.

Inga böcker med referenser här, tyvärr.

För att se om det gått ned menar du? Vad skulle det göra för skillnad om jag tar det imorgon eller om två veckor? Behandlingsmässigt sett. :)

Men så kan du ju inte tänka..! ;) Behandlingsmässigt sett spelar det ingen roll (jo, man kanske bör ta ett prov längre fram för att se att det inte är en pågående process) MEN det är ju jätteintressant att se om ASAT följer nu!

Hoppas hästen mår bättre iallafall! Berätta gärna vad provtagande vet har att säga om värdena.

Haha, jo självklart vore det trevligt att se om det följde. Slog mig också sen. Tänk om man hade ett litet lab hemma så man kunde testa. ;) Skulle ju kunna ta provet själv men det brukar bli så konstigt med remisser från privatpersoner. ;)

Ska ju inte tillbaks än på två veckor heller och risken finns ju att även asat redan gått ner då. :grin:

Hästen mår betydligt bättre tack. :) Om det bara är en Metacamverkan eller om den håller i sig får vi se i slutet av nästa vecka.

Liknande trådar

Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 410
Senast: Doccan
·
Hästvård Läget ligger till så här. Har en Haflinger. De har gått på samma bete i 3 månader (hon och en fjording), det är knappt något gräs alls...
Svar
12
· Visningar
1 631
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka