Muskelsvagt halvblod

H

Helan

Detta handlar om ett under 2 år felridet halvblodssto (165 cm, 13 år) som troligen haft felaktig sadel som ska börja återställas till ursprunglig form efter veterinärundersökning & behandling av kiropraktor.
Hon var sned i bäckenet, hade sättningar i hals och nacke, öm i muskler/senfästen på frambenen (mellan knä och armbåge, baksida/utsida av benen) och spända muskler lite överallt. Dessutom på gränsen till mager.
Har mycket svårt att gå mindre 8-volter så baken inte hänger med utan då blir hon stapplig. Märks att hon ridits i noll form, snabbt framåt i slängtrav och sken/korsgalopp, bakbenen paddlar på utan undertramp. Fram är hon stum i steget som bara den.
Vill höra hur ni hade gjort med:
* Foder
* Tillskott
* Träning
* Ridning
* Rehabilitering i övrigt

OBS" Det är inte jag som ridit hästen felaktigt, så att ni vet...

Sv: Muskelsvagt halvblod

Jag har väl varit i "liknande" situation, köpte min häst i sommras och då hade hon inte gått mkt de senaste 2 åren, för att det inte gick att rida henne ordentligt, reds hon så reds hon med huvudet uppe i det blå eftersom att det var det enda de tyckte fungerade. Samt så blev hon väldigt tunn när jag fick hem henne, ny miljö och nya rutiner. Jag kan ju iaf berätta hur jag gjort, om det kan vara till någon hjälp.

Foder har hon fått mellan 14-18kg hösilage, 4kg hö, 2l lucern, 2-3l korn, ca 0,5-1l betfor om dagen, hade önskat fri tillgång till hösilage i hagen men ponnyn hon går med ville inte bli tjock..
Vi börjar komma igång ordentligt först nu, vi har ett tandläkarbesök och efter det kommer jag nog lägga till Krafft Pluss Grön också, vi vet att hennes tänder är för långa så förhoppningsvis går hon upp mer efter de är fixade.

I början lärde vi bara känna varandra, tränade från marken och så. Ridningen var först bara att hon skulle gå framåt, känna att det inte var farligt, gjorde inte ont osv. (Haft skada tidigare och ridit samtidigts, antagligen satt sig i skallen därav blivit "oridbar") Så har vi ridit hela hösten, krävt lite mer under vintern men tagit det väldigt sakta, hon protesterar väldigt om det är något som absolut inte passar henne. Nu har vi satt ännu lite högre krav, försöker få henne i en bra form, mer kontakt och så. Förutom dressyrträningen så har vi hoppat lite, hon är inte så mkt hoppad hos tidigare ägare, och hoppning tycker hon verkligen är kul. Ridit ut så ofta jag kunnat, måste ha sällskap då damen är rädd för allt, så en del miljöträning blir det.

Det går väldigt sakta, jag vet inte om jag törs säga att jag ser mer muskler på henne nu än när jag köpte henne, men lite rundare har hon iaf blivit över magen och så.
Jag har försökt att inte hamna i onödiga konflikter utan att få henne tycka det är roligt och få med henne på min sida, sen är hon ju ett sto och med henne gör jag inte vad jag vill helt enkelt ;)
Jag har stött på massor motgångar, vet inte hur många ggr jag stortjutit och sagt att hon ska säljas, men en tränare och stöttande människor i stallet har varit till stor hjälp! :bow:
Jag räknar också med att jag kommer behöva gå igenom ett x antal såna motgångar igen och att det är långt kvar innan hon är den ridhäst jag vill ha.

Vet inte om det här hjälpte dig, men lycka till iaf!

Senast ändrad:

måste bara reagera lite...
är du säker på att hästen är felriden? min häst skulle få samma diagnos av nästa ryttare som läget är idag, han står dock under hältutredning och helkoll och ska kollas igenom då han visar just de symptom du skriver här nedan.
Dock har han alltid gått i fin form osv tills detta bröt ut, vill hästen pga amärta inte gå å i rätt form så är de inte så lätt att komma dit, är den dessutom sne och dan är de kanske inte så konstigt att smärtan kom och ledde till att hästen om möjligt ännu mindre gick i form? en liten reflektering från mig!

som vanligt kanske jag har missupfattat de hela eller så kaske du vet så pass bra vem som ägde/red hästen innan att du vet att den gick i fel form pga av ryttaren men men :o :p

Madde_Padde: Tack för att du reagerar, precis vad jag vill:smirk:
Jag är inte hundra säker på hur hästen är riden, den är dock min egen så jag vet hur hon ska kännas när det känns bra. Och hon är super fin då. Har fått tillbaka den från en fodervärd ganska nyligen, som jag efter vissa efterforskningar har förstått inte kunnat arbeta hästen som den borde ha arbetats. H*n har haft den i 2 år nu. Hoppas att det går bra med din häst, vad tror du själv kan vara fel? Man har ju ofta en maggropskänsla. Min ska hältutredas såsmåningom, men först är alla (inkl veterinären) överens om att hon ska få lite tid på sig, idag skulle det inte ge något att hältutreda eftersom hon är så stum överallt.

Uppdatering: har idag arbetat hästen vid hand, i låg och lång form, stretchat och masserat efteråt, och peppar peppar så rör hon sig mycket bättre efteråt i hagen. Det borde väl vara ett gott tecken?:D

Uppdatering: har idag arbetat hästen vid hand, i låg och lång form, stretchat och masserat efteråt, och peppar peppar så rör hon sig mycket bättre efteråt i hagen. Det borde väl vara ett gott tecken?:D

Jag hade fortsatt med arbete från marken ett bra tag.
Låtit henne sluppit sadel och ryttare en längre tid tills
hon har tillräckligt med muskler.
Kanske lite löshoppning när hon kommit i gång ordentligt.

E-vitamin hade jag gett direkt för hjälp med muskelbygge.

Vad äter hon idag? hur ser hon ut i hull annars? Lätt/svårfödd?
Pigg/slö?

Det verkar redan gå framåt.. fortsätt så! :)

mvh Lisa

va sköntatt de börjar bli bättre!

Jag tror han är halt men på mer än ett ben....
eftersom han är importerad så har jag inte en aning om hur han är jobbad tidigare, skador osv.. så är lite rädd för att de kan vara någe sånnt gammalt....för att göra mig själ ännu mer orolig har ja nu börjat fundera på om den perioden i höstas då han var oren och ovillig till arbete kanske inte berodde på som vi och tränaren trodde växtvärk utan faktisk var samma sak som nu han hade känningar av?! ja du man kan grunna till förbannelse... men som sagt återkommer på fredag då vi fått vår dom :crazy:

Jag hade fortsatt med arbete från marken ett bra tag.
Låtit henne sluppit sadel och ryttare en längre tid tills
hon har tillräckligt med muskler.
Kanske lite löshoppning när hon kommit i gång ordentligt.

E-vitamin hade jag gett direkt för hjälp med muskelbygge.

Vad äter hon idag? hur ser hon ut i hull annars? Lätt/svårfödd?
Pigg/slö?

Det verkar redan gå framåt.. fortsätt så! :)

mvh Lisa

Hej Lisa!
Jag ger E-vitamin med Lysin och Tokosel sedan tre veckor tillbaka. Hon är inte mager, man ganska smal, borde gå upp 50-100 kg i alla fall. Kinkig på mat, vill inte äta lusernet, men får i henne Krafft 125, kornkross och 2 dl olja/dag. Är lite stressig, pigg och har god framåtanda. Ska inte rida på länge känns det som, man vi har ingen brådis så hon får ett långt skönt bete i sommar med lite promenader ock arbete vid hand.

Idag låg hon och sov i boxen när jag kom på morgonen. OJ oj så stel hon var när hon gick upp, har aldrig sett något liknande. Blir bättre när hon får röra igång musklerna lite. I natt får hon ha täcke på sig och gå ute i hagen med min andra host-häst, och hoppas på att hon rör sig lite och inte stelnar så mycket. Hon är duktig och går gärna och lägger sig på dagarna så det bör ju inte vara någon fara att hon inte får vila. Tror det är bättre så här, eller vad tror ni?

Tror det du gör gör henne gott.
Kanske ska prova ge henne lite kli?
Eftersom hon blivit bättre så tycker jag att du ska fortsätta som du gör.
Satsa på att bygga muskler och att låta henne röra på sig mkt (så hon inte stelnar)

Jag vet inte vad som är bäst, inne eller ute.
Ute är ju alltid bra om vädret tillåter, men inne får hon ju vila ifred.

/ Lisa

Tror det du gör gör henne gott.
Kanske ska prova ge henne lite kli?
Eftersom hon blivit bättre så tycker jag att du ska fortsätta som du gör.
Satsa på att bygga muskler och att låta henne röra på sig mkt (så hon inte stelnar)

Jag vet inte vad som är bäst, inne eller ute.
Ute är ju alltid bra om vädret tillåter, men inne får hon ju vila ifred.

/ Lisa

Dom får gå in om det regnar och ruskar förstås. Annars vaktar mitt andra sto med livet som insats om hon lägger sig och sover. Kan ligga raklång och sussa riktigt hårt på dagarna, även ute.
Kli är läbbigt, klibbar i munnen vet ja:eek:
Soja är pest-äckligt, liksom lusernet.

TAck för att du peppar mig:bow: Det behövs just nu ska du veta.

Tror hon kommer att må bra av att få gå på bete hela sommaren.

Allt löser sig självt, bara man ger det tid.

:)

Madde-Padde: Hur gick det för din häst?

Uppdatering om min häst: Idag stod hon mycket bättre med bakbenen mer inunder sig, alltså inte lika långt bak. Däremot stod hon och växlade och trampade mycket med frambenen under en period i hagen. Det säger mig direkt att hon kan ha fång, eller kan de göra så om de har ont längre upp också????? Ibland ställer hon fram ena benet jättelångt och "svankar" i knäet (speciellt på höger som hon haft ont i förut, då satt det i bogen på den sidan så det kan vara samma sak nu), men hon gör det även med vänster. Dö-stel när hon reser sig upp men det släpper när man gått en bit. Gör det det vid fång? Blir det inte värre när de rör på sig?

Möjligen har hon alla möjliga fel, samtidigt. Blir veterinären igen på måndag.

nemen va tråkigt med din häst, tänk om dom kunde prata va mycke lättare de hade vart då!

Besöket gick inge vidare, när vi pratat i telefon ville ja ha en tid snabbt då ja trodde han hade ont men dom had eingen förren om tre veckor juh, och hon tyckte inte ja skulle ta ut distriktarn då sånnt här oftast behöver röntgas och de var onödigt med två besök ett hemma och så ett klinik besök.

Men när ja kommer dit och dom börjer honom och kostaterar 0.5 hälta bägge bak och ovillig att böja höger fram säger dom samtidigt att dom på grund av ombyggnationen tyvärr inteh ar någon röntgen :eek: och att detta är svårt att fastställa utan att röntga.... :mad: nehe ja va inte ett dugg arg :angel: dom bedöva hasen och då gick han bättre. Så nu står han sprutad i bägge haserna samt går på butta och ska ridas som vanligt tills återbesöket om tre veckor... hon ville inte gissa sig till något men han slet på ett typiskt spatt sett på bakskorna tydligen så dom ska kolla efter de hon skulle även kunna tro någe pålagring eller så...

va tror du?

Aj då. Låter inte så bra för din del heller. Jag kan inget om spatt, mer än att hästarna behöver regelbunden motion för att inte bli sämre. Jag skulle däremot aldrig rida på en häst som går på Butta, inte heller om den är behandlad med cortison, däremot gå promenader och tömköra lite lätt.

Jag ska boka tid på klinik imorgon.

tråkigt att höra att hon inte blivit bättre.
Hoppas att de hittar något och att du får tid fort.

/Lisa

tråkigt att höra att hon inte blivit bättre.
Hoppas att de hittar något och att du får tid fort.

/Lisa

Och jag hoppas att de inte hittar något;) Vore bra om det bara var musklerna, de kan ju läka ut.

Hon har ju gått på bete och inte blivit värre av det, så jag hoppas hoppas att det inte är fång iallafall.

jo fast samtidigt är de väll brao m dom hittar något ...men som inte är så svårt att göra något åt :idea: så man garanterat vet varför de var som de var samtidigt som man vet att de blir bättre!

när fick du tid? och var?

kan hästen vara typ reumatiker? man säger ju oxå att om hästen står med benen mer "under" sig eller hur jag nu ska förklara, att det kan vara urinvägsinfektion eller handla om njurarna. har bara hört detta vet ej nått om det. är det något som ni har pratat om?

Fast det är väl bättre att de hittar något så du får veta vad det är,
än att du inte får reda på det och att de inte kan göra något åt det..

Så klart så hoppas vi alla att det är nåt litet, enkelt som läker sig
självt. Kan mycket väl vara musklerna.

Allihop:
Jag har gjort en ny tråd som handlar om Hovbenssänkning, eftersom det var det hon hade. Ska iofs tillbaka om 3 veckor och fortsätta utredningen då det är mer fel än bara hovarna, men vi fick lov att börja där eftersom de var så onda. Efter bedövning av hovarna stod hon normalt igen, men vid longering hade hon ett mycket udda och stört rörelsemönster. Kan bero på att hon avlastat fram så mycket att resten av kroppen blivit lidande. Nu äter hon butta och mår redan bättre. Heja smärtlindrande :banana: (som både jag och hästen behöver efter detta).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vad gör vi häst-edition del 1
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka