Muskelfattigt fullblod..

pea

Trådstartare
Vill ha tips på bra foder till min nya o väldigt muskelfattiga dam.

Hästarna går ff ute o ensilaget levereras först om några veckor.
Vill hitta nåt bra foder att ge henne med "sålänge" för att sen göra en fullständig foderstat.
Hästen i fråga har stått i drygt 2 mån pga hovböld. Helt ok, ngt tunn kke, i hullet i övrigt.
Hon rids i skritt o trav ca 20-30 min/gång ung.3d/v. Tömkörs lika länge ca 2 ggr/v.

Tips motages tacksamt :-)

Sv: Muskelfattigt fullblod..

Är hon bara muskelfattig eller är hon mager också?

Lusern är bra, mycket protein. Finns lite olika sorter, pellets och strå, med eller utan melass och olja. Behöver du bättra på hullet så är linfröolja bra.

Lusern och krafft muskel (kombinerat kraftfodret och proteinkoncentrat ) . Du behöver ett kraftfoder inte bara grovfoder , då du måste upp i energi .

Vogue : varför i hela friden groov 125 ??? Eller build up mix ???

Senast ändrad:

Hon är mest muskelfattig, inte speciellt mager.Några kilo extra gör inget men inte så man reagerar för att revbenen står ut. :-)

Det var så jag tänkte men det är ju en djungel m foder.
Tyvärr är jag rätt dålig på foder, hur mkt av vad som behövs osv :confused:

Det är svårt att veta hur mycket som behövs. Man får börja med nåt lagom, typ 1 kg och sen öka eller minska när man ser vad som händer.

Ja det förstår jag, tänkte mer alla olika värden/kvoter o sånt :-)

Svårt (nästan omöjligt)utan grovfoder förstår jag, men vill ha ett krafftfoder m så bra värden som möjligt för att hon ska kunna bygga muskler, o det är där ni bukemänniskor kommer in i bilden ;-)

Vill ha tips på bra foder till min nya o väldigt muskelfattiga dam.

Hästarna går ff ute o ensilaget levereras först om några veckor.
Vill hitta nåt bra foder att ge henne med "sålänge" för att sen göra en fullständig foderstat.
Hästen i fråga har stått i drygt 2 mån pga hovböld. Helt ok, ngt tunn kke, i hullet i övrigt.
Hon rids i skritt o trav ca 20-30 min/gång ung.3d/v. Tömkörs lika länge ca 2 ggr/v.

Tips motages tacksamt :-)

Timothy och havre har fungerat för mig i alla år, till o med för het x-trav hästar har fyllt ut och sett ut som kraftig ½blod.
Ta ett ½ år, känska lite längre för en fullblod.

Ja det förstår jag, tänkte mer alla olika värden/kvoter o sånt :-)

Svårt (nästan omöjligt)utan grovfoder förstår jag, men vill ha ett krafftfoder m så bra värden som möjligt för att hon ska kunna bygga muskler, o det är där ni bukemänniskor kommer in i bilden ;-)

Det är helt omöjligt att veta på rak arm utan att räkna på foderna och hästar har så olika behov så man måste prova sig fram. Det bästa är om man kan hålla sig så nära naturlig mat för hästen som möjligt. Alltså grovfoder. Därför lusern. Behöver man mer energi så är det skonsammaste linfröolja som är mycket energitätt.

Selen behövs alltid tillsättas då detta inte finns i foder som växt i Sverige.

Jag hade absolut valt lusern, möjligen med lite olja om jag ville höja energin ytterligare. Snällt mot magen och ändå bra proteinvärde.

Om hästen inte är för tunn i hullet hade jag börjat med lusern, och siktat på ett par kg åtminstone.

Det beror ju också på hur kraftigt bete ni har just nu, det kanske krävs något proteinkoncentrat som komplement? Men lusern är aldrig fel att börja med. :)

Det går ju inte att göra några uträkningar så länge hästen går på bete, men har du fått en analys på grovfodret du ska använda senare kan det ju vara klokt att redan nu börja använda foder som eventuellt behövs till det.
Då slipper du göra ytterligare foderbyten om någon månad.

Liknande trådar

F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 448
Senast: Farle
·
Foder & Strö Har suttit o klurat på min nya hästs foderstat. Vill använda samma fodermedel som min andra häst, blir lättast så. Hon är ett 12-årigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 046
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar