Muskelfattig-vilket tillskottsfoder?

R

Rosie

Håller som bäst på att jobba upp pållen efter en bakbenshälta, rids ca 5 ggr/vecka, visserligen på isgata i skogen så det har blivit enbart skritt den senaste 2 mån. Tycker att det borde ge lite muskler men det låter vänta på sig, så nu tittar jag över foderstaten. Fodrar med ensilage som innehåller: 58 ts, 43 SRP, 5,9 MJ, 2,3 Ca, 1,3 P, 0,8 Mg, 10,3 K.
Pållen har fått 12 kg ensilage + enbart kraffts gröna mineraler, drygt i dl. Funderar på foderjäst, ger det till min andra häst.

Önskar lite synpunkter på vad jag skall sätta till - räcker det kanske bara att höja ensilaget? havre? men pållen har en egen energi som är rätt svårhanterlig emellanåt :crazy:

MVH Rosie

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Muskelfattig-vilket tillskottsfoder?

Du har ju så pass bra silage (kvot 7.2 avrundat) så det enda du möjligtvis kunde lägga till är extra E-vitamin. Fast det finns väl i mineralfodret också?

Foderjäst skulle du väl kunna ge en skvätt av, för b-vitaminerna, nu i fällningstider.

Är värdena per kg foder eller per kg ts??? I vilket fall som helst så har du ett bra silage med en kvot på 7,3 vilket borde räcka till för att bygga muskler. 12 kg ger 70,8 eller 41 Mj beroende på ovanstående... Nu beror det ju på hur stor hästen är, 70,8 Mj kan räcka till ca 450 kg häst och 41 Mj till en c-ponny...
//marti

Pållen väger ca 500kg ej över och värdena är per foder (glömde). Trots att det bara har varit skritt tycker jag ändå att pållen borde muskla sig något iaf. Känner att jag kanske borde putta på med något eller har jag fel?

MVH Rosie :confused:

Muskelfattig? Protein brukar göra susen....;)

Foderjäst innehåller en god del protein och är ett bra komplement när hästen fäller päls, eftersom den då är i behov av extra protein.

Själv ger jag lucern och har välmusklade hästar. :)

Rikkan skrev:
Muskelfattig? Protein brukar göra susen....;)

Foderjäst innehåller en god del protein och är ett bra komplement när hästen fäller päls, eftersom den då är i behov av extra protein.

Själv ger jag lucern och har välmusklade hästar. :)

Men läste du inte hennes inlägg ordentligt? :confused: Hon har ju ett grovfoder med en kvot på 7.2. Det behövs väl knappast MERA protein?

Rosie skrev:
Pållen väger ca 500kg ej över och värdena är per foder (glömde). Trots att det bara har varit skritt tycker jag ändå att pållen borde muskla sig något iaf. Känner att jag kanske borde putta på med något eller har jag fel?

Nej det tror jag inte. Tror att du ska mer tålamod bara!
Gott om protein får ju hästen genom bara höet. Du kan ju öka mängden bara om du vill.

och som sagt E vit kanske?

Rosie skrev:

I och med att du har ett så bra hö behöver du inte lägga till något extra kraftfoder för proteinets skull... Men det kan vara så att din häst behöver mer Mj än de 71 den får idag. Det bästa du kan göra är att öka högivan med 1-2 kg per dag och ha lite is i magen. Det tar minst 1 månad innan man ser resultat. Ett tips är att mäta hästen på samma ställe en ggr/veckan. Hur du skrittar har också en viss betydelse. Stilla och lugnt bygger inte så mycket, powerskritt ger mer...
//marti

Nja någon powerskritt är det inte tal om på våra isgator, dessutom får pållen absolut inte halka baklänges med bakbenen, så det gäller att ta det lugnt, längtar till barmark!!!! Normalt kör vi powerskritt (nytt ord för mig). Har i dagarna ökat ensilaget till 14,5 kg. Skall lägga till E-vitamin oxå, köps det som pulver eller?
Foderjäst hoppar jag eller vad tycker ni?
Tack för tipset att mäta pållen, skall börja med det. Det är inte alltid som man kan se förändringarna :crazy:
MVH Rosie

Senast ändrad av en moderator:

Krafft har E-vit tillskott. Det sägs ju vara bra att ge tillkskott av vid muskelbyggande.
Men kolla hur mkt E-vit som finns i Mineralfodret, kanske är det onödigt att köpa extra.

Jag tycker nog ändå att Foderjäst kan vara en bra idé såhär års... Dom extra B-vitminerna behövs dels för pälsfällning/sättning och tydligen är dom även bra för muskelutvecklingen. I och för sig finns ju det också i mineralfodret. Kanske onödigt!

Enligt foderboken är det sällan man behöver tillföra extra vitaminer. Folk gör det ofta i onödan, om jag förstått det rätt.

Jag skulle tro att din häst får i sig allt den behöver genom så pass mkt grovfoder och mineralfoder. :smirk:
Men det är inte farligt att överdosera LITE om du nu vill pröva att ge tillskott!

Nu väntar vi bara på att den eländiga snön och isen skall försvinna så det går att rida normalt inte bara trippa runt!

Tack för att ni har delat med er av era synpunkter, ibland behöver man andras åsikter och ideer :idea:

MVH Rosie

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka