Muskelbygge

SmizzSpeedy

Trådstartare
Min häst har genom ridningen utvecklat en rejäl muskelfilé (man kan kupa hela handen över den) på "halsen" där strecket är. Han är stark som en oxe men fin i munnen, går lätt på tygeln och jobbar på bakifrån. Undrar nu om nån kan svara på varför han fått så stor muskel just där?? Har sett hästar med liten "bulle" där men inte som min hästs. :confused: Första bilden är från i våras och han har satt muskler överallt sen dess (inte bara filén). (lite halvdåligt tagen bild,han är inte överbyggd, står i lite nedförslut)

nisse2.jpg

I slutet av sommaren, mer musklad hela han.
nisse.jpg

Sv: Muskelbygge

Min förra ponny var oxå väldigt välmusklad men hon blev lätt spänd just där du visat på bilden. Det visade sig senare komma av ryggont pga en gammal knäledsinflamation i ett bakknä. men ina nvi upptcäkte det så fick vi lära oss att massera hela den musklen för den ska vara mjuk och avslappnad så att man lätt kan "lyfta ut" den och få in nästan hela handen bakom. Första gången så ville hon knappt bli masserad där och man fick inte ens in en fingertopp och hon blev lessen när man försökte :crazy: Menar alltså att om du har handen med ovansidan mot halsen och vinklrät mot ditt strek på bilden så ska du kunna få in fingrar/hand ner under bogmuskulaturen om du för handen nedåt-bakåt. Kan du det eller är muskeln stor bara för att den är spänd?

En filé där tyder på rejäla spänningar/låsningar i bogmuskulaturen tyvärr. Har själv problem där med en häst som har överbelastat sig fram under konvalecenten efter en fraktur bak. Se till att få hästen kollad av tex equiterapeft, behandling med laser är nog det bästa för att snabbt komma tillrätta med just denna muskelgrupp.

det låter inte som att du har grepp om det här med lätt o fin i munnen och arbeta bakifrån. För då skulle din häst inte vara så felmusklad. Det kan bli ett allvarligt problem för dig.

ta hjälp av någon kunnig person som kan lära dig hur du ska göra och hur det ska kännas när hästen verkligen går i en lätt bra arbetsform. Hon/han måste upp i fram så fort som det bara är möjligt!!

Ett tips: Halvhalter är en förutsättning för att kunna rida hästen lätt i fram.

Liknande trådar

Hästvård Ikväll kikade jag lite i hästens mun och upptäckte en knöl på ena sidan som jag inte kan minnas att jag sett förut. Strax ovanför...
Svar
7
· Visningar
2 281
Senast: Liten
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 936
Senast: Jiovedi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Var faktiskt inte så väldigt säker här efter sommaruppehållet om jag skulle fortsätta. Tog ju en paus redan i våras då jag kände 1. det...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30