Muskelbyggande foderstat?

A

Atlanta

Har fått i uppgift av vet att bygga så mkt muskler det bara går och har nu börjat grunna på foderstaten. Höets värden är: ts 84%, energi 8,5 MJ (per kg) och smrp 55 g (per kg). Någon som kan hjälpa mig räkna lite på detta. Hästen är 9 år, väger 600 kg och jobbas ordentligt varje dag. Jag vill fodra med Gain cool & easy mix och tänkte då att jag kunde ju få upp proteinet med lusern, och ge Equistro super e. Men enligt Hippocampus behövs det defenitivt inget lusern, utan det blir snarare för mkt energi och protein med bara Gain... Jag är ingen expert, ved tycker ni andra som har mer koll på det här, räcker det med 3 kg C&E + super e per dag?:confused:

Sv: Muskelbyggande foderstat?

Du har en kvot på 6.5 i ditt hö så om hästen gärna äter gott om hö (så många kilon som krävs för att täka behovet) så behöver du inte ge kraftfoder alls!

varför så mkt kraft? och lusern?

Ja, glömde skriva det. Nu äter han 12 kg hö om dagen. Känns som att hö inte räcker? Har nog kommit fram till att det inte behövs ngt lusern iaf! 3 kg gain är vad som rekomenderas till en häst på 600 kg.

Atlanta skrev:
Ja, glömde skriva det. Nu äter han 12 kg hö om dagen. Känns som att hö inte räcker? Har nog kommit fram till att det inte behövs ngt lusern iaf! 3 kg gain är vad som rekomenderas till en häst på 600 kg.

Vem rekommenderar 3kg Gain?! :confused:

Känns onödigt när du har så pass bra grovfoder!

Vad är det för värden i det där Gain? kanske blir hel-fel med det. Varför vill du bara inte ha en korrekt uträknad foderstat?

12kg hö av ditt hö ger hela 102MJ och 660g smbrp. Proteinbehovet är alltså också täckt MED RÅGE.
Har den fått 12kg av detta hö PLUS sådär mkt av det där kraftfodret hela tiden? och är i normalt hull? Då måste den vara väldigt svårfödd.

Nä, nu går han på 2 kg groov och 1 kg lusern +12 kg hö:crazy: och han är inte tjock. Satte den foderstaten inna analysen kommi, troddet inte att höt skulle innehålla så mkt! Det är bara rent generellt vad tillverkaren rekommenderar, 0,5 kg gain per 100 kg häst. Värden finns på www.caseyfoder.com

Atlanta skrev:
Nä, nu går han på 2 kg groov och 1 kg lusern +12 kg hö:crazy: och han är inte tjock. Satte den foderstaten inna analysen kommi, troddet inte att höt skulle innehålla så mkt! Det är bara rent generellt vad tillverkaren rekommenderar, 0,5 kg gain per 100 kg häst. Värden finns på www.caseyfoder.com

Ja precis, dom vill bara SÄLJA. Är det nånting speciellt i det fodret?

Din häst verkar kräva MYCKET mat om den gått på det du skrev...
Sammanlagt blir det 128.5MJ och 945 smbrp :eek: . En kvot på 7.3.
Men ser han bra ut på det och är pigg och kry så ska du fortsätta ge honom dom mängderna. Minskar du MJ´t för mkt faller han kanske ur.
Däremot kan du skippa lusernet. Den är onödig! Istället för det kan du ge 1kg extra hö. (samma energimängd)

Varför inte fortsätta med bara Grooven som kraft? :idea:

Ja, det känns bättre att ge honom mycket mat nu när han ska bygga massa muskler, och han är bra i hullet och verkar må aldeles utmärkt! Jag fodrar helst med gain, gillar det och jag får betalt med det när jag extraknäcker i ett stall:D Är dessutom så jobbigt att blöta grooven och jag vågar inte fodra med det annars...

Atlanta skrev:
Ja, det känns bättre att ge honom mycket mat nu när han ska bygga massa muskler, och han är bra i hullet och verkar må aldeles utmärkt! Jag fodrar helst med gain, gillar det och jag får betalt med det när jag extraknäcker i ett stall:D Är dessutom så jobbigt att blöta grooven och jag vågar inte fodra med det annars...

Egentligen behöver du ju inte ge nåt kraftfoder alls, du skulle kunna komma upp i samma mängd energi med 15kg hö (127.5MJ) och alldeles tillräckligt av protein också.
Om du nu inte vill ge enbart hö, varför då inte ge bara 1-2kg gain och öka höet med 1-2kg? Det är alltid skonsammare för hästen att få sina behov täckta genom grovfoder i största möjliga mån.

tips AVMASKA !! men sänk fodergivan första veckan efter avmaskningen. eller lämna i täck prov innan.

Man måste nog fråga sig varför hästen har ont om muskler innan man kan ge dig råd. Har han varit sjuk? Har han ätit samma grovfoder hela tiden och är ändå muskelfattig? Är analysen tillförlitlig, äter andra hästar samma hö och föder sig väl? Antar tänder är kollade? HH

det finns ett vitaminpulver som heter Muskel-E, som gjorde polarens ponys bog till muskelbyggarbog (skitfult för hon reds fel) men det hjälper iallafall muskeluppbyggnaden..

nu har ja inte en jäkla aning om vad gain innehåller, kan du titta på säcken nästa gång du jobbar och skriva upp värdena?

OBS!! Kom bara ihåg att beräkningssiffrorna ska stå i kg ts och inte i kg foder. Uppgifterna i kg foder är fullständigt ointressanta eftersom vattnet i sig inte har något näringsvärde.

-Så när man räknar foderstat ska man alltså räkna i kg ts och inte i kg foder!!:)

Enar

Jaha, då har väl jag gjort fel i alla år... Jag räknar alltid med värden för kg foder eftersom jag utfodrar med antal kilo foder inte antal kilo ts...

Det jag använder ts till är att kolla att grovfodergivan är tillräcklig med tanke på rekommendationerna på 1,5-2 kg ts per 100 kg häst...
//marti

Han är egentligen inte så muskelfattig, utan har ganska bra med muskler överlag. Har just fått diagnosen kissing spines och ska därför bygga ryggmuskler för att se om han klarar sig utan operation. Han har ju pga sin ks haft svårt att sätta just ryggmuskler. Tänderna raspas en gång om året, men det är ganska snart dags igen. De andra hästarna äter också relativt mkt hö och kraft. Jag upplever dock att kvaliteten mellan de olika balarna varierar ganska kraftigt, både på lukten och hur det ser ut...

Senast ändrad av en moderator:

Protein % 10.0
Oil % 3.0
Fibre % 10.5
Cu (total) mg/kg 30
Se (total) mg/kg 0.20
Vitamin A i.u./kg 7,500
Vitamin D3 i.u./kg 1,000
Vitamin E i.u./kg 100
Energy (DE) MJ/kg 10.5

när man räknar ut hur mycket grovfoder hästen ska ha räknar man givetvis i kg TS, men allt annat räknar man per kg foder eftersom att man ger 1 kg foder och får då exakta värden som är per kilo foder, hästen dricker vatten ändå..

Exempel
hästen ska ha 200 g smältbart råprotein av kraftfodrena 1, 2 och 3..

skulle du ta

(fodervärde, TS, TS-värde)
kraftfoder 1: 60 smbrp/kg foder, 86%TS = 69,76 smbrp/kg TS
kraftfoder 2: 80 smbrp/kg foder, 78%TS = 102,5 smbrp/kg TS
kraftfoder 3: 75 smbrp/kg foder, 75%TS = 100,0 smbrp/kg TS

vilket ger

(TS-värde, smbrpgiva, fodergiva)
kraftfoder 1: 69,76 smbrp/kg TS, 30 smbrp, 0,39 kg TS
kraftfoder 2: 102,5 smbrp/kg TS, 80 smbrp, 0,78 kg TS
kraftfoder 3: 100,0 smbrp/kg TS, 90 smbrp, 0,90 kg TS

som kan översättas i

(fodergiva, TS, fodergiva)
kraftfoder 1: 0,39 kg TS, 86%TS, 0,5 kg foder
kraftfoder 2: 0,78 kg TS, 78%TS, 1 kg foder
kraftfoder 3: 0,90 kg TS, 75%TS, 1,2 kg foder

eller är det lättare att räkna

(fodervärde, smbrpgiva, fodergiva)
kraftfoder 1: 60 smbrp/kg foder, 30 smbrp, 0,5 kg foder
kraftfoder 2: 80 smbrp/kg foder, 80 smbrp, 1 kg foder
kraftfoder 3: 75 smbrp/kg foder, 90 smbrp, 1,2 kg foder

jag vet vad jag väljer iallafall..

Enar skrev:
OBS!! Kom bara ihåg att beräkningssiffrorna ska stå i kg ts och inte i kg foder. Uppgifterna i kg foder är fullständigt ointressanta eftersom vattnet i sig inte har något näringsvärde.

-Så när man räknar foderstat ska man alltså räkna i kg ts och inte i kg foder!!:)

Enar

Det har ingen betydelse vilka siffror man använder, bara man använder SAMMA till alla fodermedlens värden. De allra flesta brukar dock räkan per KG FODER. Varför skulle man inte kunna göra det?! Nu är det nog du som har missförstått! :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har kommit fram till att min häst får för lite av både fosfor, kalcium, magnesium och selen. Han får nu 10 kg hösilage, ca 4 dl blöt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Leansman
·
Foder & Strö Börjar släppa tanken på att hitta det perfekt grovfodet till mina hästar i år... Behöver hjälp med att välja ut det minst dåliga...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama