Muscle build

Itzyditzy

Trådstartare
Vet inte om jag ens får fråga detta här. Ta bort det isåfall.

Men jag letar efter någon sorts muscle build och vet att pavo har en sån. Den är dock himla dyr och undrar om det är någon som provat det?

Annars finns det något annat som är liknande med samma verkan?

Sv: Muscle build

Du kan aldrig fodra till muskler. Ge behovet av protein, energi, vitaminer och mineraler och träna sedan hästen rätt och ge den tillräckligt med vila så bygger den muskler.

Jag håller med, men det finns de som är av motsatt åsikt.

Förövrigt precis så som detta preparat säger "En muskulös kropp och ett friskt utseende är resultatet av en balanserad träning i kombination med rätt foderstat."
Motsägelsefullt kanske..men det är korrekt

*kl*

Om en häst är felnärd/undernärd, vilket inte är speciellt ovanligt, så visst kan man fodra upp muskler men när väl hästen fått den näring den behöver så kan man inte öka muskelmassan med foder (om man inte ger typ anabola steroider-foder som verkar finnas). Styrkan i musklerna kommer med träning.

Min är väldigt muskelfattig. Jag vet andra som använt sig av pavo och var jätte nöjda. Det är ju precis som de proteinpulvret vi människor använder oss av. För att hjälpa till i utvecklingen av muskler.

Så jag behöver ingen predikan om att jag inte ska använda det. För det ska jag, ville bara veta om det fanns någon billigare variant.

Men bara för att andra varit jättenöjda med det så finns det inget som säger att det är det bästa för din häst.

Om en muskelfattig hästs behov av energi, protein och vitaminer är uppfyllda och mineralerna är tillräckliga och i balans och hästen ändån inte bygger på sig så är det inte omöjligt att det finns nån form av underliggande skada som ställer till det.

Om din häst behöver proteintillskott så kan du ju ge rent protein. Jag ger potatisprotein till min häst de dagar jag rider, t.ex.

Hon har haft "skador" tidigare som gjort att hon har tappat musklerna.

Får just nu sojaprotein

Men bara för att andra varit jättenöjda med det så finns det inget som säger att det är det bästa för din häst.

Om en muskelfattig hästs behov av energi, protein och vitaminer är uppfyllda och mineralerna är tillräckliga och i balans och hästen ändån inte bygger på sig så är det inte omöjligt att det finns nån form av underliggande skada som ställer till det.

Även om proteinbehovet är uppfyllt så är det inte säkert att behovet av aminosyror är uppfyllt (dvs proteinkällorna håller för låg kvalité avseende aminosyror)!

Om din häst behöver proteintillskott så kan du ju ge rent protein. Jag ger potatisprotein till min häst de dagar jag rider, t.ex.

Jag gör liknande, jag ger 50 gram potatisprotein varje dag + att de får ytterligare 50 gram de dagar de tränat (i första målet efter träningen)! Har travhästar!

Skulle ha satsat på Krafft Muskel istället....Pavo är väl från Belgien/Holland? Vet en som bott i Holland och som aldrig vågade ge något "fabriksfoder" för det var så mycket skandaler kring djurfoder..

Du har ju tipsats flera gånger om lusern. Och analyserat grovfoder. Det är nog där du får börja.

Hade du inte tagit analys? Vad gav den?

Jag är också nyfiken på analysen. Visar den att det är för lite smältbart protein? Som redan har sagts är det ofarligt och ofta tillräckligt att lägga på lusern för att få mer protein i foderstaten. Jag gav 3 kg lucernpellets i somras när vi hade dåliga värden på höet. Eftersom det räknas som grovfoder anses även ett överskott på protein ofarligt. Ett överskott på protein från kraftfoder är däremot inte alls bra. Nu har du kanske räknat och har superkoll, så jag bara säger det för säkerhets skull.

Du har tidigare berättat att din häst har känslig mage. Var då väldigt försiktig med proteinfoder, det kan ställa till det rejält för hästen (se b la Baron Gruffs sjuka).

Nu har du redan proteinkoncentrat i foderstaten, att lägga till ett till känns inte vettigt utan en mycket noggrann foderstatsanalys.

http://www.pavo.nu/produkter/pavo+musclebuild?func=spec

Första ingrediensen är vete. Kass protein och stärkelse - inget som bygger muskler. Andra ingrediensen är lusern som är ett utmärkt proteinfodermedel med bra aminosyra(=protein)sammansättning. Tredje är jäst, tror inte det är så stor del jäst.

Alltså är huvudsakliga proteinkällan nog lusern :-)

Sedan är det lite grejer tillsätt men e-vitamin står inte med. Och inget selen men det kan man ju ge för sig, dock grundläggande för att hästen ska kunna utvecklas.

Hade jag varit du hade jag lagt pengarna på en analys och balanserat foderstaten utifrån den. Fattasmycket protein hade jag kompletterat med både lusern och typ potatisprotein. Fattas inget alls men hästen ändå är muskelfattig hade jag testat att ge mer protein än behovet med lusern eller ersatt en del av grovfodret med lusern om hästen inte vill äta mycket grovfoder.

Jag förutsätter att du ser skillnad på muskelfattig och tunn så att hästen behöver med energi eller både mer energi och protein.

Glöm inte kolla så att hästen får i sig tillräckligt med e-vitamin (när gräset växer kan du anta att det innehåller tillräckligt om hästen går på gräs) och selen (finns typ inget i svenskt grovfoder). Färdigfoder och mineraler har ofta e-vitamin och selen tillsatt men inte alltid!

Jag ger min häst pavo muscle build just nu, 1 dl om dagen.
Har precis börjat ge honom nu men min förra häst åt samma, vilket gav en en väldigt positiv överraskning. Ger i ca en månad ( så långt lilla påsen räcker)
Ger även slubber mash ifrån samma märke..

Jag beställer mitt direkt ifrån Holland pga priset i Sverige...
Har bra grovfoder men tycker han behövde de lilla extra nu i träningsperioden..
Finns såklart folk med olika åsikter men detta passar mig och mina hästar bra iallafall :)

Fast om du tittar igen på innehållsförteckningen enligt ovan där det framgår att proteinkällan är lucern, varför vill man då betala mer för en sådan produkt?
Är ingen kritik utan undrar bara.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV