Munljud, smackningar etc.

danilo

Trådstartare
Hur vet man vad hästen har lärt sig? Av min erfarenhet så använder många hästmänniskor också många olika ljudkommandon, som skiljer sig i betydelse från person till person. Hur fungerar det då för en häst som blir riden av flera personer, hur kan man i sådana fall använda t.ex. smackningar konsekvent?
Och att ptrooa, använder man inte det för halten när man longerar? Ska ptroo alltid betyda halt då, eller bara nedsaktning? :confused:

Och vad menas med en smackning? Det jag har lärt mig är när man gör ljud med läpparna, och att den oftast brukar läras in som framåtdrivande. Annars använder jag tungan mot gommen, ett ljusare nästan klickande ljud, när jag vill att hästen ska röra på sig kroppsligt, åta sidan, upp med hoven, framåt. Det funkar på den häst jag rider i alla fall. :smirk:

Ni får gärna berätta vilka ljud ni använder!

Sv: Munljud, smackningar etc.

Använder rätt lite ljud nuförtiden, är mer kroppsspråk. Behärskar man sin kropp och kan kommunicera "på hästars vis" så spelar det ingen roll vilka muntliga kommandon hästen har lärt sig - då kan man lätt longera en häst från Spanien eller rida en häst från Australien. :)

Jag änvänder Puss-gurkan!Alltså pussljud.
Funkar bra och är milt och diskret.Änvänder det till allt när jag vill att hästen skall röra sig frammåt.

Är man konsekvent med sina egna kommandom så lär de sig det mycket snabbt. Jag visste inte vad den förra ägaren använt på min häst men på ett enda longeringspass så hade vi rett ut kommandona. Han greppade det på en gång! Jag smackar med tungan för skritt. Tar han inte kommandot med en gång petar jag med spöt istället för att upprepa kommandot. För trav smackar jag likadant igen. Galopp är ordet "galopp". Stanna och stå still är "woah" och sakta av är "saaakt av". Funkar bra för oss!

Jag tycker det är bra att lära in kommando från marken som man sen kan använda när man rider in hästen. Vid longering el tömkörning använder jag smackning (med tungan) för igångsättning från halt till skritt. ssssssssss för trav (har körhästar och då används ssssss-ljudet av de flesta kuskar) och ordet "gaaalopp" för att få hästen att fatta galopp. För att sakta av är det "ptro" och "göör haaalt" för att göra halt. Är tempot för högt använder jag mig av "woah"

min lille vän lärdes jätte fort att smackning betyder framåt och att sååååja betyder sakta ner och whooo är stopp.

Jag pratar mest med mina hästar. De lyssnar mer på kroppspråket och tonfallet än på själva orden tror jag.
"whooo" är sakta ner, stanna.
"hörru" kan jag säga med lite irriterad röst om hästen flyttar sig/ står o grejar.
Vid longering etc. säger jag "gå på"/"skritta" när hästen ska skritta om den vill stanna, alt. smackar. "traaaaava" och "gaaaalopp" används för att få de gångarterna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 417
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar