Munkorg/Betesreducerare?!!

M

Mazuqvikama

okej, nu blev det säkert helt fel tråd den här hamnade i, men ja hittar ingen annan om det så får göra en egen :)

På det här med bantning av häst fick jag ett svar att man kan använda munkorg, jag har aldrig tänkt tanken då jag har hört att..

- den kan åka och nöta på tänderna.
- vissa hästar lär sig inte äta ur den.
- de kan inte försvara sig?

asså om det stämmer lr inte vet jag ju inte, men är det någon som vet om det finns några negativa effekter av den? :o
och om dom nu är bra, vad är det för någon man ska köpa?

- Plast lr nylon
- sitta fast i grimma eller en som är som en grimma
- dyr lr billig?

och till sist vart finns dom att köpa?

fungerar dom och det inte kan inverka nevativt på hästen, är det de ända jag kan tänka mig, att hon får stå med den ett tag varje dag?

om någon har munkorg/betesreducerare, hur använder ni den?

Tacksam för svar :D

Sv: Munkorg/Betesreducerare?!!

Vi har diskuterat olika slags munkorgar i tidigare tråd(ar), sök och läs.

Min erfarenhet kort är att det finns bra och det finns värdelösa. En bra fungerar som tänkt och skadar inte hästen på något sätt, varken fysiskt eller mentalt.

Enda negativa som jag upplevt är att den nöts! Den jag köpte i våras är i princip slut, hålet börjar vidgas. Jag bantar hästen och hoppas det ska göra skillnad, men om fånget återvänder igen blir det till att köpa ny munkorg.

Hästen gick på lösdrift med munkorgen på, utom något dygn då och då när jag tog bort den. När jag ett par gånger testade att ha hästen utan längre, återkom dom första fångtendenserna efter ett par dygn (försvann på några timmar sedan munkorgen kommit på). Så länge den var på var hon fångfri.

LIA

Min fånghäst fick skav på underläppen av munkorgen (greenguard) så där fick jag vaddera den. Funkade annars utmärkt och ponnyn fick gå på sommarbete med de andra istället för ensam i sandhage bredvid.Hon for runt som en dammsugare i tio minuter, sen lärde hon sig hur hon skulle komma åt grässtråna. I övrigt helt oberörd.

Förrförra sommaren måste det bli, då fanns en shettisdam här i stallet.
När hon kom var hon lik en tunna, det var knappt så man kunde fatta att benen höll för den kroppen.
Har för mig att hon hade haft fång, eller fångkänning ett par år innan eller så. Men det blev att prova att trixa på en munkorg (var första gången för oss också!) som då var av nylon. Allt var i nylon, helmysko pryl. Kasserades ganska snart och så införskaffades en i gummi.
Båda två var som grimmor i sig och den sista satt kvar mestadels av tiden då de var på bete.
Hon fick i sig gräs ordentligt och sakta gick vikten ner, och vi tror inte att hon gick hungrig eftersom man kunde hitta henne flera gånger bara ståendes utan att beta.
Inget skav, inga fel på tänder eller något sådant. Gäller ju att man håller ordentligt rent där allt sitter, men det är ju ganska basic.

Kastar in en bild..
25766621.jpg

Kika på dom trådarna som dom skrivit innan för där finns fina tips!

Själv tycker jag greeguard är totalt värdelösa på mina hästar och hemmagjorda dom bästa!

tack, ska leeta mer och se om jag hittar någon tråd :D

Jag är emot betesreducerare, tycker det är ett form av djurplågeri faktiskt. Att låta en häst gå i en hage me mkt gräs men inte låta den äta naturligt är helt sjukt. Det finns andra sätt, som att låta känsliga/feta hästar gå i hagar med mindre gräs, t.ex en hage som redan är avbetad.

Kan knappast vara någon häst som trivs med en sådan på...

Jag är emot betesreducerare, tycker det är ett form av djurplågeri faktiskt. Att låta en häst gå i en hage me mkt gräs men inte låta den äta naturligt är helt sjukt. Det finns andra sätt, som att låta känsliga/feta hästar gå i hagar med mindre gräs, t.ex en hage som redan är avbetad.
För eller emot, det är upp till dig. Men hur tänker du?

Är det bättre för hästen att gå ensam i en lite nedbetad sand/ler-hage än delta i det sociala livet i den större? För det är ju så det blir, om man ska gå på din linje.

På vad sätt äter hästen onaturligt med munkorg? Den äter samma föda på samma ställen som dom övriga, tuggar och sväljer precis som dom övriga. Skillnaden är att tuggorna blir mindre.

Klart att inte hästen trivs med munkorg, men överdriv inte problemet. Vår fångis gillar inte att få på sig den, men därefter bryr den sig inte utan anpassar betandet till rätt teknik. Dom övriga hästarna i flocken bryr sig heller inte.

Eftersom du ser oss som valt att lösa problemet munkorgsvägen som djurplågare, kan du väl förklara mer detaljerat på frågan om på vad sätt det är djurplågeri respektive ge exempel på alternativ som för hästen övergripande är bättre!?

LIA

Var hittar man redan avbetade hagar????
Vi har inga i stallet!!!

Har du erfarenhet av en betesbegränsare?

Håller med dig,min förra häst hade spatt och skulle bara promeneras i ett par månader, var dessutom ett riktigt matvrak.Jag provade en greengard och den fungerade bra,dessutom fick han vara med sina kompisar!!Djurplågeri att sätta honom ensam i en hage o se honom stressa ihjäl sig när han inte fick vara med sina kompisar!!:cry:

Var hittar man redan avbetade hagar????
Vi har inga i stallet!!!
Beteshage i ett stall vore en sensation!

Förlåt, men jag kunde inte låta bli. ;)

Jag förstår hur du menar. Alternativet vore att släppa "normala" hästar att beta av en pytteliten hage så dom gnager gräset ända ner till rötterna. Problemet med den lösningen är att gräset växer upp så snabbt igen, om hagen är tillräckligt stor så rötterna inte trampas sönder. För då blir det inte mer bete för någon.

Jag tror inte heller att peachezz är insatt i vad betesbegränsare innebär.

LIA

Beteshage i ett stall vore en sensation!

Förlåt, men jag kunde inte låta bli. ;)

Jag förstår hur du menar. Alternativet vore att släppa "normala" hästar att beta av en pytteliten hage så dom gnager gräset ända ner till rötterna. Problemet med den lösningen är att gräset växer upp så snabbt igen, om hagen är tillräckligt stor så rötterna inte trampas sönder. För då blir det inte mer bete för någon.

Jag tror inte heller att peachezz är insatt i vad betesbegränsare innebär.

LIA

Hahaha fast det blev lite bakvänt för jag visste inte vad jag skulle skriva.

Hm normala hästar???Jag har två islandshästar på gården enbart...Dom titar på gräset och sväller...

peachezz har förmodligen inga erfarenheter utan bara förutfattade meningar!:cool:

*kl*

Jag måste införskaffa betesreducerare till sommaren till min redan nu smällfeta b-ponny. betet kommer vara kraftigt eftersom det såddes in i våras.
Ser det mer som djurplågeri att tvinga min unghäst att gå ensam på betet och låta gammelponnyn gå ensam uppe vid huset :(

Jag måste införskaffa betesreducerare till sommaren till min redan nu smällfeta b-ponny. betet kommer vara kraftigt eftersom det såddes in i våras.
Ser det mer som djurplågeri att tvinga min unghäst att gå ensam på betet och låta gammelponnyn gå ensam uppe vid huset :(

precis som alla andra skriver faktiskt lite bättre att de får gå med sällskap i en riktigt beteshage än själv i en lerig :(

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 120
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Utrustning Hej! Jag och min familj ska köpa vår första häst. Vi kollar just nu runt på stall och när vi har fixat stall ska vi mer seriöst börja...
Svar
1
· Visningar
646
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix