Mullvadshögar

Armani__

Trådstartare
Vi har köpt hus som vi får tillgång till i juni :bump: Nu när snön är borta så ser man lite mer av trädgården och den är full av mullvadshögar...
Vad gör man åt dessa? Några bra knep som fungerar och håller mullvadarna från trädgården och enbart i hästhagarna intill? :D

Sv: Mullvadshögar

Sätta ut bra fällor och försöka ta dom tidigt på säsongen. Då hinner dom inte bli så många ;). En riktigt bra fyrbent jägare (katt) är guld värd. Den tar sorkar om inte annat.
Mycket rörelse på gräsmattan är också bra. De vill helst "jobba" ostörda och en del har upplevt att självgående gräsklippare håller både sork, mullvad och sniglar borta.

Elektrisk sork- och mullvadsskrämma har funkat hos mig. Mullvadarna flyttar nån annan stans och jag slipper döda dem.

Vi köpte några mullvadsskrämmor ( lite större tomt). De ger av sig vibrationer i marken. Det funkade okay för oss.

Hehe! Tyvärr brukar de bo mera i trädgården än i hagen där jag sett det... Vibrationerna från hästarna gör att de flyttar... Du får ha den lilla i trädgården ett tag ;)

Ett gammalt knep är att sätta glasflaskor (öl/läsk) ned i högen så att botten kommer in i gången.

Mullvadarna gillar inte ljudet som blir när blåsten sjunger i flaskan och flyttar :)

Billigt, enkelt och effektivt.

*kl*
En annan grej som lär ska fungera är att sticka ner rutten strömming i synliga mullvadshål. De verkar inte gilla doften.:angel:

Haha, nu känner jag mig lite efter. Jag visste inte ens att det fanns mullvad i sverige. :D

Men dom kanske håller till längre ner i Sverige?

Hehe! Tyvärr brukar de bo mera i trädgården än i hagen där jag sett det... Vibrationerna från hästarna gör att de flyttar... Du får ha den lilla i trädgården ett tag ;)

Hahaha, ja Malva hon får nog gå där och stampa lite med jämna mellanrum :D

Tack alla för lite tips, sådana där som vibrerar har jag hört talas om tror jag, ska kolla upp det. Tack för andra tips också, ska givetvis testa de billigaste tipsen först ;)

Jag har bra erfarenhet av sån där skrämma.

Tycker det är skamligt att sätta ut saxar och ta död på dom.

Jag har bra erfarenhet av sån där skrämma.

Tycker det är skamligt att sätta ut saxar och ta död på dom.

Ja nej fällor och dödande går bort, det känns inte okej här heller. Men skrämma bort dom lite känns lite lagom, de har ju 5 hektar hage att vara på, hästahovar vibrerar ju inte överallt där ;)

med risk för att låta hemsk, i byn där jag växte upp fanns ett stort problem med sork o mullvardar, då användes en slags sten som reagerade med vätska, den hette något XXX-karbid ,man la ett antal stenar i hålet och hällde på vatten, täckte för en stund sen tände på med en tändsticka, detta resulterade i en "tryckvåg" i gångarna. iaf så flyttade djuren på sig de x antal metrarna denna tryckvåg nått och så fick man hålla på så till de flyttat tillräcklig långt, detta var för ca 10-15 år sedan, (vet inte om detta är lagligt idag) men iaf så håller sig mullvardarna fortfarande undan men de finns idag fortfarande kvar utanför tomtgränserna.(eller rättare sagt deras avkommor finns kvar;))

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
474
Senast: tanten
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar