Muggsalva!!??

Vi fick utskrivet celestona valerant eller nått sånt...vi tvättade med såpa vatten 2 ggr om dagen lät det torka och smörjde på salvan och det hjälper!

Hej
Har provat det mesta har en häst som får mugg av både för mycket sol och fuktigt väder har fått utskrivet socatyl och andra medel men funkar inte så bra. Så då sa min hovslagare som är väldigt duktig och jätte populär att jag ska ta vanlig hästsalva och gnugga en bra stund varje dag så släpper muggen mycket snabbt man kan få ta flera gånger med hästsalva vid varje gång man smörjer för man ska inte snåla. Funkar kanon Yrbin Prova tror att du blir nöjd.

Kopierar in mitt svar från 2 andra trådar i ämnet den senaste veckan... ;)

*Klipp bort så mycket hår som möjligt. Kan vara svårt i karleden, men så gott det går iaf.
*Tvätta med grönsåpa. Pilla bort skorvorna som sitter löst.
*Skölj NOGA.
*Torka försiktigt med handduk.
*Låt lufttorka det sista, men låt det inte bli helt snustorrt och ihoptorkat.
*Smörj med 4s tjärsalva.
*Upprepa varje/varannan dag efter behov.

Detta funkar om det gäller "vanlig" mugg. Be en veterinär titta om du är osäkert eller om det ser konstigt/annorlunda ut, det kan behövas annan behandling. :)

FEibo salvorna brukar funka alldeles utmärkt på mugg och svansklåda. :bow:
*kramar av styrka*

Tvätta med lactacydtvål och ha på MRS karledssalva. Min häst hade rasp som försvann efter 4 dagar med denna behandling. Jag behövde inte raka bort hovskägget som tur va!

När jag för länge sedan hade problem med mugg så var vanlig honung det enda som hjälpte, hade då även provat receptbelagda salvor utan framgång.

Jag tvättade med mild tvål, baddade på ordentligt med honung och bandagerade. Tog sedan bort bandaget efter drygt ett dygn och upprepade proceduren.

Med risk för att bli påhoppad ordentligt så har jag ett bra sätt som en vän till mig använder å d har hittills funkat men d låter helt sjukt.

Späd klorin med tio delar vatten å tvätta med.

Jo vi vet att klorin är farligt varningstext å allt men allahästar är nu muggfria å utan skador.

mvh anna

Tvätta med vatten, lufttorka, på med lappgubbens hästsalva.

Motorolja, fråga inte varför men det fungerar. Det var min förra hovslagare som tipsade om det när inget annat hjälpte.

Nä, jag skojjar inte! Det fungerar. Jag hade en häst som fick mugg titt som tätt och jag frågade hovslagaren vad jag skulle göra när inget fungerade (de brukar ha en massa smarta tips i bakfickan)
Han sa att jag skulle prova motorolja, det var ett gammalt knep som hästgubbarna använde när han var liten.
Och det hjäpte!!! På några dagar var det bättre och på en vecka var det helt borta.
Men han sa att jag inte skulle säga till någon, speciellt inte någon veterinär, vad jag hade använt för då skulle dom klassa mig som idiot :D

Jag använder vanlig helusan salva till min häst, det funkar jätte bra....

Tvätta NOGA med grönsåpa och vatten. Sen köpte jag Inotyol, receptfritt på apoteket. Fungerade bäst för mig! :)

Jag har också hört att motorolja ska vara bra, men jag har inte provat.

Jag tvättar rent, torkar torrt och har på Pevarylsalva som är mot svamp. :)

Jag använder inte morotolja varje gång, bara när inte något annat hjälper. För det mesta räcker det att ta Skillingarydssalva ett par dagar. Upptäcker man det i tid så stoppar man det ganska fort.
Men prova motorolja någon gång, man blir förvånad att fungerar så bra.
Fast frågar man om motorolja på macken och säger att det ska vara till hästen så tycker dom att man är helknäpp.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
339
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
521
Senast: CarEr
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka