Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hej
Har provat det mesta har en häst som får mugg av både för mycket sol och fuktigt väder har fått utskrivet socatyl och andra medel men funkar inte så bra. Så då sa min hovslagare som är väldigt duktig och jätte populär att jag ska ta vanlig hästsalva och gnugga en bra stund varje dag så släpper muggen mycket snabbt man kan få ta flera gånger med hästsalva vid varje gång man smörjer för man ska inte snåla. Funkar kanon Yrbin Prova tror att du blir nöjd.
Kopierar in mitt svar från 2 andra trådar i ämnet den senaste veckan...
*Klipp bort så mycket hår som möjligt. Kan vara svårt i karleden, men så gott det går iaf.
*Tvätta med grönsåpa. Pilla bort skorvorna som sitter löst.
*Skölj NOGA.
*Torka försiktigt med handduk.
*Låt lufttorka det sista, men låt det inte bli helt snustorrt och ihoptorkat.
*Smörj med 4s tjärsalva.
*Upprepa varje/varannan dag efter behov.
Detta funkar om det gäller "vanlig" mugg. Be en veterinär titta om du är osäkert eller om det ser konstigt/annorlunda ut, det kan behövas annan behandling.
Tvätta med lactacydtvål och ha på MRS karledssalva. Min häst hade rasp som försvann efter 4 dagar med denna behandling. Jag behövde inte raka bort hovskägget som tur va!
Nä, jag skojjar inte! Det fungerar. Jag hade en häst som fick mugg titt som tätt och jag frågade hovslagaren vad jag skulle göra när inget fungerade (de brukar ha en massa smarta tips i bakfickan)
Han sa att jag skulle prova motorolja, det var ett gammalt knep som hästgubbarna använde när han var liten.
Och det hjäpte!!! På några dagar var det bättre och på en vecka var det helt borta.
Men han sa att jag inte skulle säga till någon, speciellt inte någon veterinär, vad jag hade använt för då skulle dom klassa mig som idiot
Jag använder inte morotolja varje gång, bara när inte något annat hjälper. För det mesta räcker det att ta Skillingarydssalva ett par dagar. Upptäcker man det i tid så stoppar man det ganska fort.
Men prova motorolja någon gång, man blir förvånad att fungerar så bra.
Fast frågar man om motorolja på macken och säger att det ska vara till hästen så tycker dom att man är helknäpp.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.