Mugg & Viricon S HjÄlp!!!

H

Helena B

Hej

Jag har jaft mugg på mitt halvblod i 1 år nu och jag ger snart upp. har hört och fått tips av vetr att som sista utväg testa Viricon S och nu tänker jag göra det. har du gjort det och hur starkt blandade du då? La du omslag eller "bara" tvättade. sprayade på? Hur länge höll du på innan du såg skillnad?

Tack på förhand!!:)

Sv: Mugg & Viricon S HjÄlp!!!

En ponny i stallet har också haft mugg i flera år nu. Han har ganska lite, men det har aldrig gått bort hur vi än har försökt men det blir inte värre heller aå han får leva med det.
Vi har aldrig använt virkon S, men vi har haft betadinomslag över natten och det har varit kanonbra! Man ser skillnad redan efter ett par gånger. Vi har inte gjort det när det har varit klottigt ute. Då har vi bara tvättat, torkat och smörjat med helosan så att muggen får luftas över natten. betadinen utspädd till 1:9. Om du inte har provat det ännu, så gör det och nu är det ju perfekt väder för det också!

När jag använt Vircon så har spätt enligt bruksanvisningen på förpackningen. Sedan har jag baddat eller sprutat på det, lite beroende på häst och var det suttit. Har sett skillnad inom någon/några dagar.

Jag har använt Virkon S som "sista utväg" när min häst hade kraftig mugg och rasp i flera månader. Med Virkon S försvann det på drygt en vecka om jag minns rätt, redan efter två dagar märkte jag skillnad.
Jag minns inte riktigt hur mycket jag spädde, hittade nu en anteckning om 2 tsk till 0,5 l vatten (tips från någon annan Bukare). Jag sprayade på med blomspruta.

Det är starkt för hästen så om man inte märker skillnad tycker jag man ska sluta efter några dagar. Det är inte säkert att det hjälper mot all mugg.

Min häst hade svår mugg en sommar och jag använde salicylsyrevaselin från apoteket. Det funkade genom att det tog bort skorvet och huden läkte så det kom inget nytt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 416
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering hej har en häst på snart 8år som jag har kört transport med sen hon va 5. hon har ALDRIG haft problem med transport, alltid gått in...
2
Svar
20
· Visningar
3 515
Senast: Novalisa
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 201
Senast: Speedway
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka