Mugg - kommer det att hålla på för alltid?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Midnattssol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 236
M

Midnattssol

Min häst fick helt plötsligt mugg för ett par veckor sedan, han har aldrig haft det förut.
Det uppstod under sista veckan på betet, varför jag funderar på om det kan ha något med marken där att göra? Det var dock torrt i marken, så lera bör inte vara orsaken. Det hann som tur var aldrig bli riktigt allvarlig innan jag började behandla.
Jag har tvättat med Hibiscrub (ibland Hexocil), torkat ordentligt och sedan smort på zinkpasta varje dag sedan de första krustorna dök upp.

Nu är frambenen symptomfria, men det är fortfarande lite kvar på bakbenen, men behandlingen tycks iaf fungera. Men jag vågar inte sluta behandla frambenen, ifall det skulle komma tillbaka.

Kommer jag behöva fortsätta med det här "för alltid" eller kommer det nån gång en punkt då man kan säga att hästen är frisk och det kanske räcker med att hålla koll så att det inte dyker upp nya sår, eller är det tvätt och insmöjning varje dag framöver som gäller?

Sv: Mugg - kommer det att hålla på för alltid?

Det är nog olika från häst till häst. Min häst har mugg som jag nog tyvärr kan kalla kronisk. Det är ett evigt smörjande och tvättande och smörjande. Att han har fyra vita ben kanske också spelar in, men överlag tror jag att det helt enkelt beror på hur pass känslig de är.

Hoppas att din häst tillhör de som klarar sig med bara "lite översyn", jag håller tummarna för det :)

Tror nog att du ska försöka prova med lite annan förebyggande behandling. Det finns ju mjukgörande salvor med anitbakteriellt verksamma ämnen, med aloe vera t ex. Jag tror personligen inte det är så lyckat att alltid behandla med medel mot svampinfektion t ex Hexocil. Nu har du ju hittat ett recept som fungerar, så är du bara beredd att använda det, när det behövs!
Själv använder jag Salicylsyrevaselin, som mjukgörande och Socatyl efter, vilket är det som fungerat bäst på mitt sto som får återkommande mugg vid div årstider, men vi lyckas alltid hålla det i schack så här så det går över ganska snabbt om man är effektiv. Däremellan smöjer jag med Helosan på sommaren och sprayar aloe vera på vintern (när de är blöta t ex.) Tycker att det minskat frekvensen av muggen åtminstone. Och den brukar inte komma tillbaka direkt efter behandlingen så är den borta är den nog borta tills nya bakterier hittar dit...:devil:
lycka till!:)

Glömde påpeka att de flesta hästar nog har mugg någon gång under sitt liv, mn väldigt få får faktiskt "kronisk"mugg och min veterinär hävdade bestämt att vi bara inte hittat rätt behandling när jag var färdig att ge upp för några år sedan! Det handlar bara om att hitta rätt behandling säger han, ibland tar det tid och ibland krävs rätt kombination av salvor och medicin, men det går om man inte ger upp:)! Hoppfullt eller hur! Och ja, han fick rätt i vårt fall!

Har du haft ut veterinär som tagit skrapprov och ställt en mer riktig diagnos än mugg? Alla gör inte detta, men det borde de!
Mugg är bara ett samlingsnamn för skorv i karlederna, orsakerna kan vara många (allt från bakterieväxt, svamp till allergi eller solkänslighet). För att komma till rätta med problemet behöver du rätt behandling, och det är svårt utan rätt diagnos! Lycka till!

Hej!

Är din häst behandlad av vet?

Frågar bara för att min häst fick en "kronisk mugg" som slutade med inflammerade blodkärl i benen och senare total solöverkänslighet och när det inte ville läka alls längre (eftersom bakterier, sol och inflammation återkom) fick vi ta bort henne.

Mugg som sitter i länge är inget man ska ta lätt på och behandla med diverse egnahittade salvor. Det ska kollas av det och behandlas efter fynden! (vilket jag antar att din är?)

/ Lavinia

Nej min har aldrig på 11 år haft mugg fast han stått i hagar som varit för jävliga.
Men jag har å andra sidan varit noga med hans mage då han har anlag för eksem.

Jo, han är behandlad av vet, ett flertal olika dessutom. Skrapprov & blodprov är utfört med olika resultat varje gång och han har fått ett flertal olika salvor och orala preparat utskrivna i omgångar. Ett flertal av dessa preparat har varit div antibiotika, men även olika varianter av vitamin och antibakteriell natur har satts in. Mage och tarmar är även genomgångna utifall ngt där skulle spöka. flyttning runt i olika hagar har heller inte gett resultat, ej heller spelar det ngn roll vilket material han har i boxen.

Kort sagt, jag har lagt ut massor med tid & pengar på behandlingar som fungerat dåligt eller inte alls mot själva muggen, enbart lindrat de akuta symtomen. Det enda som håller undan är att hålla rent och smörja med salicylsyrevasilin och mjukgörande salva. Antibiotika enbart vid akuta lymfangitsymtom och då i samråd med vet.

Mkt tråkigt med din häst, jag beklagar :(

Senast ändrad:

Hej. Min erfarenhet är att mugg kan komma av en inre obalans och inte av yttre faktorer så som leriga hagar osv. Min häst fick mugg i den kallaste vintern med torr snö i hagen. Jag har behandlat mugg med att att tvätta området med mugg först med vatten och sen med jod. Torkat gott, smörjt med en alovera salva med propolis. Aloveran hjälper att återställa balansen och propolis hjälper mot bakterieangrepp. Muggen försvann och jag slutade att tvätta med jod men spolade rent med vatten, torkade gott och smörjde med alovera salvan två veckor till efter symtpmfrihet. Muggen har inte dykt upp igen, det är ett år sedan.

Hej!

Inte så skoj med din heller- inte roligt när man testar allt och det ändå inte vill fungera...

Mugg är verkligen inte roligt när det fått fäste.

Hoppas din blir bättre, så du slipper fortsätta i all evighet!

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 108
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 360
Senast: Sirap
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
5 839
Senast: pews1972
·
Hästvård Tog in hästarna precis och möttes av 2 väldigt blodiga och såriga ben på fuxen. Från knä till kronan på båda frambenen är det fullt av... 2 3
Svar
54
· Visningar
4 179
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Har du en åsna?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Akvarietråden V