Mugg förlopp

N

Natassja

Hej!
Min medryttarhäst har fått mugg i ena bakbenet, och jag har jättedåligt samvete och är orolig för att det är mitt fel. Jag hade hand om honom hela förra veckan, borstade och spolade ben, karleder och hovar som vanligt före och efter ridning. Kan inte påstå att det var en helgjuten visitering, men karlederna blev borstade och spolade. När jag spolade benen reagerade jag på att hans vita bakhov var rosa under den vita pälsen, men jag tänkte att det var hudfärgen där, och relaterade det inte till mugg (jag är verkligen inte expert på hästvård, därav medrytteriet istället för att ha en egen häst).

Lämnade av till ägaren på lördagen (var alltså där och red lördag). Hästen haltade inte och markerade inte att han hade ont i benet.

På måndagen upptäckte ägaren sår, sprickor och var i karleden och var med rätta upprörd och undrade varför jag inte sett det under hela veckan. Jag hade verkligen inte sett några sår och känner mig helrutten för att jag varit så slarvig. Men det är inte så att jag inte kollat hans karleder - jag har verkligen inte sett några sår eller var.

Vad har ni för erfarenheter? Kan sår och sprickor komma snabbt eller tar det lång tid för dem att uppkomma? Jag antar att det rosa jag såg måste ha varit början till mugg, men hur lång tid tar det sedan innan det har blommat ut? Det har varit regnigt och lerigt i stort sett varje dag de senaste veckorna.

Sv: Mugg förlopp

ja, det kan komma "över en natt" väta, smuts och köld spelar stor roll för uppkomsten av mugg som är en inflamation i karleden (svamp). sköts det inte riktigt så kommer det lätt in bakterier i såren och det blir lätt lymfangit.

krystorna är troligen inte var utan sårvätska.

jag anser inte att du kan lastas för det, eftersom du har spolat och rengjort dagligen. vad mer skulle du gjort ?

Ett bra tips som funkade för mig när förra foderhästen fick mugg en sommar.

1. skrapa bort de "torra" /"lösa"
2. ta lactasyd (stavning?) Och skruba noga
3. ta en haddukoch torka av
4. smörja in med helosan

Funkade redan efter andra dagen när jag körde med det, nu min officeella mugg kur :D

Tycker värkligen inte att du ska ta ppådig skulden för muggen! Även om det hände när du hade hand om hästen måste man ju lära sig nån gång, annars kan du ju inte lyckas nästa ;)

min häst fick oxå mugg bara så där och hon blev halt :(. men jag gjorde samma sak för jag frågade vetrinären vad jag skulle göra och muggen försvann väldigt fort!

så tästa de !

Mugg kan i princip blomma upp "över en natt". Min pålle har haft lite mugg i sommar som jag behandlat, inga stora problem. Så var jag borta i två dagar, han går på bete med tillsyn men blev ej visiterad dagligen eftersom ingen annan kan fånga honom i hagen. När jag åkta var muggen bra, mär jag kom hem var det värre än någonsin. Regna mycket de två dagar jag var iväg. Som tur är ger sig mugg snabbt om man behandlar ordentligt!

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Corax
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har haft en märklig rand i karleden på två ben ett tag. Först trodde vi att det var sårskorpor efter något han fastnat i i...
Svar
4
· Visningar
1 860
Senast: Yttik
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 581
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar