Mugg eller vad? Hjälp!

bengall

Trådstartare
Min lilla medryttarfjording har något konstigt i karlederna bak.
Det började i slutet på september.
Det började med en "valk" på insidan av karleden vä.bak.
Det blev lite skorvigt på den och vi behandlade med Hibiscrub.
Skorven försvann, men valken var kvar.
Sen kom det på samma ställe även på hö.bak.
Vi fortsatte behandla och det såg ut att ge sig, men valkarna var oförändrade.
Nu har det även dykt upp valkar mot utsidan i karleden (fortfarande inne i karleden) på båda sidor och mera skorv.
Vi har behandlat hela tiden sen det började.

Valkarna är ca. 0,5x2-3 cm (hxb) mot insidan och 0,5x1-2 cm mot utsidan. Avsmalnande mot ändarna, dvs lite ovala.
Sticker ut ca 0,5 cm.

Hagarna har till och från varit ganska leriga, men ingen annan häst har ngt problem, inkl. 2 andra fjordingar.

Någon som vet vad det kan vara?

Veterinären ska kontaktas i morgon för diagnos.

Senast ändrad:
Sv: Mugg eller vad? Hjälp!

Känner inte alls igen symptomen :crazy:

Vänta och se vad veterinären säger, och meddela gärna här.
Man lär sig något nytt varje dag :)

Tillägger:
Det är inte varmt eller ömt.
Om man skrapar bort det tunna skorvlagret är det inga direkta sår under. Mer endast nån lite spricka i huden. kommer pyttelite blod på bomullen/svampen man gnuggar på Hibiscrub med. Verkar dock klia något eftersom han ser ut att njuta när man skrapar å skorven...

Nån idé någon?
Ska ringa och konsultera min veterinär antingen i eftermiddag eller i morgon eftermiddag.

/Catrine (hästägaren)

Ingen som har någon idé om vad jag kan/ska prova att göra fram tills dess att veterinären kommit och sett det med egna ögon?

min förra häst hade likadant och det var mugg.
jag smörjde med skillingarydsalva. Det var ingen kraftig mugg utan bara som en liten kant.

Det var lindrig mugg sa veterinären.
Var mindre svullet ida också.
Skulle fortsätta tvätta med hibiscrub och fick streptocillin-salva på recept. Kommer nog ge sig snart hoppas jag. Vore toppen med fortsatt kallt väder så han slipper leran.

Skönt att det inte var ngt värre.
Har aldrig sett mugg som ser ut på det viset förut.

Om det är mugg ska du behandla med FUCIDIN, det är örondroppar till katt och hund egentligen men helt OSLAGBART till mugg! Tyvärr receptbelagt, men det e ju streptocillin med...!

Landslags veterinären rekommenderade detta till min tränar, o det e det enda som har funkat på min häst, o det blir resultat jätte snabbt! det har du mitt ord på! lycka till

Jag håller med, fucidin är det som tar bort muggen. Ska väl tillägga också att jag har en häst som lätt får mugg och jag känner igen det som jag tycker närmast är ett förstadie till mugg, svullnaden i karlederna.

ok. Men nu provar jag streptocillin eftersom det var det min vet nu valde att skriva ut. Fucidin är bra till mycket, det vet jag sen förut.

tvärr vet inte många veterinärer att det e så bra mot mugg, det verkar som om det e mot deras princip och skriva ut ngt till häst som e avsett för annat djur.. tyvärr.... =(

Jag fick fucidin till hudinflammation på min förra fjording;).
Streptocillin är egentligen avsett främst för juverinflammationer på nöt;)

Jag håller med, fucidin är det som tar bort muggen. Ska väl tillägga också att jag har en häst som lätt får mugg och jag känner igen det som jag tycker närmast är ett förstadie till mugg, svullnaden i karlederna.

Fucidin fungerade inte på min häst när vi prövade. Mugg beror på olika saker och en metod hjälper inte alltid.

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick förra hösten väldigt otäck mugg i ena karleden bak. Behandlade hela hösten (hade veterinär ute med) men det gav inte ed...
Svar
11
· Visningar
2 462
Senast: godishanna
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Min totto fick mugg (eller rasp kanske det heter?) ca 10-15 cm över kotan vänster bak i vintras. Var som ett streck rakt över på...
Svar
0
· Visningar
1 266
Senast: Perla
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka