Müsli eller Rehab

Minelli

Trådstartare
Efter att ha läst diskussionen i en annan tråd om att ge foder med Högt råfetts innehåll till häst som har svårt att få upp i håll så funderar jag på att byta ut min groov till antingen Krafft Müsli eller Krafft Rehab. Men vilken är bäst? Jag måste ha ett havrefritt alternativ.
Müslin innehåller 6% råfett och växttråden ligger på 8%
Rehaben innehåller 5% råfett och växttråden ligger på 14%
 
Sv: Müsli eller Rehab

Jag kan rekommendera Rehab. Efter att ha ätit upp drygt halva säcken är min gamling rund å blank igen.
 
Sv: Müsli eller Rehab

Minelli skrev:
Efter att ha läst diskussionen i en annan tråd om att ge foder med Högt råfetts innehåll till häst som har svårt att få upp i håll så funderar jag på att byta ut min groov till antingen Krafft Müsli eller Krafft Rehab. Men vilken är bäst? Jag måste ha ett havrefritt alternativ.
Müslin innehåller 6% råfett och växttråden ligger på 8%
Rehaben innehåller 5% råfett och växttråden ligger på 14%

Varför måste du ha havrefritt? Att jag funderar är för att jag blev lite full i skratt när jag läste på rehabsäcken. Det står havrefritt, sen står det om havrekärnor i innehållsförteckningen. Minns inte exakt nu eftersom jag kastat säcken.

Jag rek ju som du säkert förstår Rehaben med tanke på att den fungerar (verkar det som än iaf) på unghästen. (som ju avhandlades i tråden du läste om råfettprocent etc)

Det som jag tycker talar FÖR rehaben är att den är gjord för konvalescenthästar och ska vara snäll mot magen och lättsmält och så vidare. Och har högre växttråd.
 
Sv: Müsli eller Rehab

Säger som de andra prova Rehaben eftersom folk fått bra resultat på den. Antar att den är pelleterad.

Kraffts Müsli är skrattretande, och jag blev förbannad när jag öppnade säcken jag var dum nog att handla. Det var det dammigaste och mest smuliga foder jag sett. Det man kan kalla Müsli var väl majsflingorna och en o annan pellets, resten var som mjöl som kan få vilken häst som helst att börja hosta eller sätta i halsen om den skall äta en större mängd.

Nä, den säcken åkte ut på gärdet till rådjuren.

MVH/
 
Sv: Müsli eller Rehab

Damen har lite för mycket i huvdet för att tåla havre... Liiite havre som det är i grooven går bra och även om man blandar med lite sport som jag mixtrar med nu. Men ge enbart havre eller ett fullfoder som är baserat på bara havre går inte. Då går hoppningen i 180 och det vill jag inte riktigt var med om :-)

Tror jag provar rehaben då, hoppas bara Granngården har det hemma... Det vet man aldrig.
 
Sv: Müsli eller Rehab

Så kommer då jag här som "kärringen mot stömmen". Krafft Müsli är enligt mig jätte bra! Jag kan varmt rekomendera det :love:

Efter att ha köpt mig en häst som var starkt undernärd och med "tak rygg" finns klart bevis på hur fint müslin fungerar. Efter en månad var han uppe i hull igen. Numera har han relativt rund och fin rygg, blank och fin päls och man ser i ögonen på honom hur bra han mår :D

Att en Krafft Müsli säck kan vara smulig tycker jag låter si så där. Visst det är ju i müsli form dvs. det är INTE pelleterat eller på annat sätt ihop smetat. Det är rena naturvaror som givetvis kan bli lite små smuligt.

Jag gör dock så att jag sätter müslin i lite vatten tillsammans med mineraler, skär ner lite äpplen och :love: <---så tycker hästarna.

Nu ger jag även mina vänner betfor, havre och lite vete i maten. Behövs säkerligen inte men de tycker det är gott plus att jag vill kunna ge lite extra "fart = havren" när det kan behövas :angel:

Jag tycker helt klart att du kan prova en säck Krafft Müsli. Det är ingen stor säck så det går åt ganska fort :devil: Vad har du att förlora????? ;)
 
Sv: Müsli eller Rehab

Minelli skrev:
Damen har lite för mycket i huvdet för att tåla havre... Liiite havre som det är i grooven går bra och även om man blandar med lite sport som jag mixtrar med nu. Men ge enbart havre eller ett fullfoder som är baserat på bara havre går inte. Då går hoppningen i 180 och det vill jag inte riktigt var med om :-)

Tror jag provar rehaben då, hoppas bara Granngården har det hemma... Det vet man aldrig.

Ah, då ska säkert rehaben gå bra med. Den SKA ju vara havrefri men som sagt, det vetersjutton omd en är det. Men det är ju minimalt med havre i den så.

Ang muslin så har jag svårt att förstå vad mans ka den till? Värden ungefär som havre, ett pris som är hutlöst, vad är vitsen liksom? :confused: Okej om hästen råkar tycka det är det godaste i världen, inte kan/vill äta havre eller andra foder. Men hur tänker man när man tänker att 'ja jag ska nog räkna min foderstat med musli' utan att det eg finns något som talar emot andra fodermedel?

Lät ju inget vidare med konsistensen heller, muslihataren här skulle nog kräkas på den (valacken däremot äter det mesta utom Hestekraft så där ksulle dne nog gå ner)
 
Sv: Müsli eller Rehab

Man kan ju också fodra ungefär som vanligt men ge 1 dl rapsolja i fodret per dag. Rapsolja finns i livsmedelsaffären fö 9.90 litern i avarje fall på konsum här. Det blir mindre än en krona om dagen. I jämförelse med hur mycket specialfodrena kostar e´xtra per kilo.

/KT
 
Sv: Müsli eller Rehab

KungTulle skrev:
Man kan ju också fodra ungefär som vanligt men ge 1 dl rapsolja i fodret per dag. Rapsolja finns i livsmedelsaffären fö 9.90 litern i avarje fall på konsum här. Det blir mindre än en krona om dagen. I jämförelse med hur mycket specialfodrena kostar e´xtra per kilo.

/KT

Nu har ju specialfodrena oftast protein i sig med. Och olja är jättebra om man behöver tillföra ren energi, men det sänker kvoten i totala foderstaten, och sitter man då med en taskig kvot måste man på med 'specialfoder' i alla fall för att få upp protein. Och har man problem att få upp protein brukar man inte ha spec stora problem med MJ.

Men tar man t ex priset för Krafft Musli så finns det i MINA ögon INGENTING som berättigar att köpa det.

Rehab är billigare än muslin, men fortfarande dyrt om man jmf med t ex havren. Men när det gäller rehab ser jag större anledning att använda det, just för det ska vara extra lättsmält. Men om man bortser från det, dvs har en häst som är okomplicerad, ser jag ingen som helst anledning att använda rehab heller (som ligger rätt lika muslin i värde, rehaben har högre kvot dock).

Så, att ge åringen rehab och hon går upp och jag kanske tom på sikt kan SÄNKA hennes MJ-intag till en mer normal nivå och där spara pengar, där ser jag att rehab faktiskt har sin plats. Men jag skulle t ex aldrig tycka att valacken ska ha ett halvkilo rehab istället för sitt halvkilo havre. För han mår utmärkt och håller sig fin (och fet *s*) på sin havre.

Men jag skulle i åringens fall inte vinna ett dugg på att ge rapsolja istället för rehab, det blir bara ännu mer fel.

Sen just när det gäller Kraffts Musli tror jag det är lite 'mode' i den. Att det är 'kul' att ge musli. Och det är ju inget fel i det heller om man anser det vara värt pengarna och det stämmer i foderstaten. Men JAG förstår det inte.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 215
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp