MSV C som mål 2015 - träningsupplägg?

Linnea_1987

Trådstartare
I samråd med min tränare så är målet för 2015 att leverera stadiga rundor i LA och därefter debutera MSV C under sensommaren. Min häst är betydligt mer utbildad än så, men det är några år sedan som hon var ute och tävlade på den nivån och för min del blir det första gången.

Har ni något tips på hur jag ska tänka träningsmässigt så att jag kan förbereda både mig och henne på det som komma skall? Vad hade ni fokuserat på? Vilka delmål kan vara bra att ha på vägen?

Min tanke är att lägga upp en grovplanering månad för månad för att på så vis ha en röd tråd i vardagsträningen.

Jag har en bra dialog med min tränare, men det är intressant att få ta del av andras erfarenheter :-)

Jag skulle säga 80% grundstyrka/kondition då samlingen kommer in ännu mer i MSVC, samt att den krävs för att en hel del av delmomenten ska bli bra och bäriga. Speciellt eftersom din häst redan är utbildad på högre svårighetsgrad så behövs mindre fokus på att "lära" er rörelserna och mer fokus på att muskulaturen är väl uppbyggd, underhållen och uppvärmd alltid, och sedan kan man under kortare stunder öva ihop sig och hästen på rörelserna så att kommunikationen mellan er funkar bra.

Om det var jag och inte hästen som skulle utbildas på den nivån skulle jag lägga upp det så att vi gör så mycket av rörelse och teknikträningen som möjligt under de träningstillfällen jag hade med min tränare. Denne ser då till att hjälpa mig göra rätt så inte hästen blir alltför förvirrad och spänd.
Däremellan skulle jag lägga mycket fokus på grundridningen och bärigheten i gångarterna och övergångarna. Rörelser som enkla byten skulle jag om det fungerade hantera som vanliga galopp-skrittövergångar, alltså göra dem ute på spåret men fatta förvänd, galoppera några steg, övergång till skritt igen och sedan fatta "rätt" galopp. Gör om och upprepa. Lägga fokus på att övergångarna blir bra och att man får en bra kvalitet på skritten - skritta mer än 4-5 steg om det behövs för att få till kvaliteten.
Skolorna skulle jag öva efter förmåga, och absolut inte lägga för mycket fokus på dem hemma om det är så att de inte riktigt fungerar till en början. Bättre att göra rätt på träning, få in känslan så man vet vad man letar efter hemma.
Utanför ridbanan/ridhusets fyra väggar skulle jag variera underlaget så mycket som möjligt, försöka få till en del klättring samt intervallträna i galopp ute om möjligheten finns, hästen behöver styrkan men även flåset för att orka en hel tävlingsdag, speciellt om man vill göra två starter under en dag.

Bra delmål tycker jag är:
- Få en bra känsla i ridningen och att den behålls under teknikträningen.
- Att få hästen självbärig i de samlade gångarterna och även i rörelserna.
- Att få ett bra flyt i alla övergångar.
- Rida en programridning/pay and ride med godkänd procent eller bättre

Tusen tack för värdefulla tips! Jag tar med mig allt i min träningsplanering :-)

Just nu tragglar jag med avbrotten från galopp till trav/skritt. Just nu blir det väldigt abrupta (läs: snudd på pallnit ;)) och med mer vikt fram än bak och jag har lite svårt att komma till rätta med det.

Merparten av träningen sker just nu ute i skogen eftersom ridbanan ser ut som en skridskobana, men är på G att lösa ridhuskort så att vi kan åka och träna på bra underlag 1 ggr/vecka. Uterittsvägarna är dock helt underbara och milslånga så det går ingen nöd på oss, men ibland är det bra att få komma innanför ridhusets fyra väggar.

Min donna har väldigt lätt för byten och byter mer än gärna om piloten inte har koll på sin egen kropp, så jag misstänker att jag kommer att få lägga ner lite tid på den biten.

Det låter som om du har lite liknande problem som jag har haft med övergången skritt - galopp. I mitt fall handlade det om bristande bjudning och avhjälptes på följande sätt:

Rid på en 15 m volt i galopp, samla och bryt av till skritt, fatta sedan omedelbart samma galopp igen. Här är målet att helt strunta i formen, ha hellre hästen lite öppen i ganaschen. Rid 8-10 sådana övergångar om hästen pallar det psykiskt. Ridna ett varv mellan och gärna lite framåt. Det fick min att förstå att han skulle fortsätta att tänka framåt fast jag bad om skritt, vilket i hans latmaskvärld betydde tvärnit och "vila".

Annars kan det handla om att ge hjälpen i rätt ögonblick, dvs när hästen är på väg upp med framdelen. Vissa hästar är petiga med att förhållningen tas snäppet före med innerhanden. Ett annat tips är att rubba hästen sidvärts i avbrotten. Viktigt att inte bli kvar i handen utan lita på att hästen tagit förhållningen. Min är sådan att han reagerar lite långsamt och jag känner inte att han tar förhållningen förrän jag ger eftergiften. Glömmer jag eftergiften så ångar han på eller stannar på framdelen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka