Sv: Msm
Okej, jag struntar i att länka för säkerhets skull men kopierar lite text jag hittat om MSM.
På en sida står det:
MSM (MethylSulphonylMethan) är ett svavelhaltigt ämne som finns naturligt i naturen och i hästornas krop. Ämnet är nödvändigt för cellbildningen och hormoner, enzymer och antioxidanter är alla beroende av ämnet. Eftersom vi vid ämnesomsättningen hela tiden använder MSM har vi behov av en löpande tillförsel. De flesta djur och människor behöver ett kosttillskott som tillägg till det MSM som vi naturligt får i oss genom foder och kost.
MSM verkar smärtställande, ogch er därfor et bra alternativ til glucosamin ifald glucosamin inte helt givar den ønskade effekt.
MSM har visat sig vara nyttigt för ledfunktionen men har även en positiv inverkan på hår och hovar.
På en annan sida:
MSM is used around the world for relief from muscle pain, joint pain and inflammation. MSM is a nutritional mineral that can help to normalize the immune system. MSM stands for Methylsulfonylmethane, a stable odorless metabolite of DMSO. MSM supplements do not cure arthritis. They reduce the swelling that causes pain.
Så även om det inte är för lederna på det viset som jag först trodde så verkar det ju påverka lederna iaf.
Jag har ingen häst för tillfället utan är ute efter detta åt mig själv. Jag påpekade för min pojkvän att jag länge haft ont i knäna och att jag nu även började känna av smärta i andra leder när jag tränade, tex i axlarna när jag kör bröst.
Pojkvännen sysslar med body building och han började genast snacka om glukosamin, så jag köpte sånt på apoteket. Har inte tagit det så länge så jag har ännu inte märkt resultat.
Efter ett tag började pojken snacka om MSM, antingen tillsammans med glukosaminet eller bara MSM eftersom uppenbarligen många "byggare" tar detta just för sina leder.
MSM är (ursäkta ordvalet) asdyrt om man köper det för människor i hälsokostaffär, därför rekommenderade han mig att istället köpa det kilovis, för hästar.
Men nu blir jag förvirrad, ni säger en sak, det står olika på alla sidor på nätet och pojken och hans gym-polare säger något annat...