M

Mulen

Någon här som använder MSM till sin häst?

(MSM är likt Glucosamin, för lederna, men ska vara mer effektivt och har även en smärtstillande effekt.)

Någon som använt detta och jämfört resultat med glucosamin?

Var köper/beställer ni detta i så fall? Jag är ute efter detta till ett så bra pris som möjligt...

Sv: Msm

MSM är bra för muskulaturen inte för lederna. Glucosamin är bäst till lederna. MSM har ingen smärtstillande effekt utan är enbart ett svavel tillskott vilket det ofta råder brist på vid muskelproblem. Jag använder själv MSM till min gamling som i samband med en fraktur fick ett par rejäla muskelbristningar och sedan dess lätt får problem med musklerna i detta område. Nu funkar han bra om det beror på MSM eller inte är ju svårt att säga.
Däremot funkar han inte utan bioglucosamin som tydligt har en stor effekt på honom. Sedan frakturen så blir han lätt stel i lederna i området omkring får han ovanstående så håller han sig fin, slutar man så tar det bara några dagar så kommer det tillbaka.

På min MSM burk står det att det fungerar på ledskador, bindvävnad och muskulatur tillsammans med bla. glucosamin, vilket finns även tillsatt i denna burk.
Det kanske finns olika varianter av MSM att köpa? :idea:
Detta preparat som jag gett har fungerat vid kotledsinflammation och trasigt bindvävnad, iallafall just på mina hästar..

Hej!
Min mamma har ägt en hälsokost i 15 år och jag har jobbat där nästan lika länge, så jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Msm är som tidigare nämnt svavel tillskott och fungerar uppbyggande av vävnader. Det kan vara uppmjukande för leder, men det gäller oftast om hästen är lite i brist av svavel. Den är däremot inte verksam som smärtstillande. Msm är främst bra för uppbyggnad av hår, hud stärker hovar och liknande. Om en häst har ledproblem tror jag därför att glukosamin eller zinaxin (ingerfära, vet inte riktigt hur det funkar på hästar i och försig :confused: ) är bättre.
Lycka till

Har liknande erfarenhet. Det är superbra på muskler och allergier och sånt , jag och mina hästar kan inte leva utan det :love:
MEN upphör man med det i typ 4 dagar så kommer alal problem tillbaka...Det botar alltså ingenting och verkar inet ens bygg aupp depåer utan det hjälper just när man tar det.

Okej, jag struntar i att länka för säkerhets skull men kopierar lite text jag hittat om MSM.

På en sida står det:
MSM (MethylSulphonylMethan) är ett svavelhaltigt ämne som finns naturligt i naturen och i hästornas krop. Ämnet är nödvändigt för cellbildningen och hormoner, enzymer och antioxidanter är alla beroende av ämnet. Eftersom vi vid ämnesomsättningen hela tiden använder MSM har vi behov av en löpande tillförsel. De flesta djur och människor behöver ett kosttillskott som tillägg till det MSM som vi naturligt får i oss genom foder och kost.

MSM verkar smärtställande, ogch er därfor et bra alternativ til glucosamin ifald glucosamin inte helt givar den ønskade effekt.

MSM har visat sig vara nyttigt för ledfunktionen men har även en positiv inverkan på hår och hovar.

På en annan sida:
MSM is used around the world for relief from muscle pain, joint pain and inflammation. MSM is a nutritional mineral that can help to normalize the immune system. MSM stands for Methylsulfonylmethane, a stable odorless metabolite of DMSO. MSM supplements do not cure arthritis. They reduce the swelling that causes pain.

Så även om det inte är för lederna på det viset som jag först trodde så verkar det ju påverka lederna iaf.

Jag har ingen häst för tillfället utan är ute efter detta åt mig själv. Jag påpekade för min pojkvän att jag länge haft ont i knäna och att jag nu även började känna av smärta i andra leder när jag tränade, tex i axlarna när jag kör bröst.
Pojkvännen sysslar med body building och han började genast snacka om glukosamin, så jag köpte sånt på apoteket. Har inte tagit det så länge så jag har ännu inte märkt resultat.

Efter ett tag började pojken snacka om MSM, antingen tillsammans med glukosaminet eller bara MSM eftersom uppenbarligen många "byggare" tar detta just för sina leder.
MSM är (ursäkta ordvalet) asdyrt om man köper det för människor i hälsokostaffär, därför rekommenderade han mig att istället köpa det kilovis, för hästar.

Men nu blir jag förvirrad, ni säger en sak, det står olika på alla sidor på nätet och pojken och hans gym-polare säger något annat... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Att det är smärtstillande verkar ju inte bero på att det är bedövande i sig, utan den smärtstillande effekten kommer utav hur MSM påverkar kroppen i övrigt (att den läker och bygger upp cellvävnad)

Man brukar rekommendera att de som använder glucosamin, hästar eller människa även använder MSM i kombiantion. På så sätt kan man får den mesta av effekten från glucosaminet.

Att enbart använda MSM verkar gynnande på lederna, men utan de egenskaper som glucosamin besitter nämligen att stimulera kroppens eget tillverkningssystem för smörjmedel till glidleder.

Tänk på att med tex glucosaminet tar det ett par månader innan du märker någon skillnad. Så du inte ger upp efter ett par veckor. Har själv käkat glucosamin för dåliga handleder och jag höll på att ge upp flera gånger för jag inte märkte någon skillnad. Men efter ett par månader så började mina värkande handleder att bli bättre! Har slutat med det nu eftersom jag inte jobbar med samma yrke i samma klimat längre. Har lite ont emellanåt om jag exempelvis suttit framför datorn mycke och skrivit... Men glucosaminet är ju inte direkt billigt längre så jag har inte köpt mer, tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 803
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 118
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025