MSM-pulver och Back on Track vid artros

macan

Trådstartare
Jag ger min gamla dam glucosamin mot artros i knäna och tänkte nu börja komplettera med MSM. Jag har tänkt mig i pulverform som jag dels ger i fodret, dels blandar i Arnica gel alt blandar med vatten och sprayar på lederna. Jag tycker det är en djungel med alla märken som finns, vad ska jag tänka på när jag väljer? Någon kanske rentav kan tipsa om någon produkt man är nöjd med? Är det vettigt att även använda Back on Track knäskydd mot artrosen?
 
Jag ger min gamla dam glucosamin mot artros i knäna och tänkte nu börja komplettera med MSM. Jag har tänkt mig i pulverform som jag dels ger i fodret, dels blandar i Arnica gel alt blandar med vatten och sprayar på lederna. Jag tycker det är en djungel med alla märken som finns, vad ska jag tänka på när jag väljer? Någon kanske rentav kan tipsa om någon produkt man är nöjd med? Är det vettigt att även använda Back on Track knäskydd mot artrosen?


Titta på evidensbaserad forskning.

Min får djävulsklo en period nu. Det ett av de får tillskott där jag hittat vetenskapliga studier där man kunnat mäta påverkan i leden.
 
MSM på utsidan? Har aldrig hört talas om detta. Berätta gärna mer
Det finns en Aloe Veraprodukt med MSM så jag började leta runt och fann då flera artiklar om att MSMpulver kan användas på det sättet. Hade inte heller hört talas om det innan.
 
Titta på evidensbaserad forskning.

Min får djävulsklo en period nu. Det ett av de får tillskott där jag hittat vetenskapliga studier där man kunnat mäta påverkan i leden.
Djävulsklo är väl mer antiinflammatoriskt/smärtstillande? Min häst verkar inte ha ont utan är mest stel i carpus. Och då tänkte jag att MSMs cellväggsuppmjukande egenskaper kunde vara välgörande för henne i alla fall värt att prova.
 
Jag ger min gamla dam glucosamin mot artros i knäna och tänkte nu börja komplettera med MSM. Jag har tänkt mig i pulverform som jag dels ger i fodret, dels blandar i Arnica gel alt blandar med vatten och sprayar på lederna. Jag tycker det är en djungel med alla märken som finns, vad ska jag tänka på när jag väljer? Någon kanske rentav kan tipsa om någon produkt man är nöjd med? Är det vettigt att även använda Back on Track knäskydd mot artrosen?

Jag gillar hyaluronsyra. Det mjukar upp lederna.
Har börjat ge msm också men det har jag testat för kort stund för att veta om de har effekt eller inte
 
Djävulsklo är väl mer antiinflammatoriskt/smärtstillande? Min häst verkar inte ha ont utan är mest stel i carpus. Och då tänkte jag att MSMs cellväggsuppmjukande egenskaper kunde vara välgörande för henne i alla fall värt att prova.


Jag skrev inte att preparaten hade samma effekt - jag ville bara säga att det finns väldigt många preparat på marknaden, och inte särskilt många av dem har faktiska vetenskapligt bevisade effekter.

Har SLU eller andra universitet forskat på effekten av MSM exempelvis, och vad har de i så fall kommit fram till? Ser inte varför en häst med ok foderstat skulle behöva extra svavel via MSM.

OBS att du behöver inte rättfärdiga dina val tillskott för mig - jag försöker bara säga att det finns massor av humbug på "natur"-sidorna och att man inte ska köpa det som står på paketet rakt av.
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 033
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, I julas köpte jag en back on track hjälm eq3 med samhetsfinish eftersom jag började rida unghäst I samma veva och då ville ha något...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Marvin
·
Utrustning Är det någon som provat Back on Track Royal Quick Wraps och kan dela lite info om dem? :) Har funderingar på att skaffa dem till min...
Svar
18
· Visningar
3 771
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Ok, ni som har erfarenhet av back on tracks produkter... Upplever ni att de ger någon effekt? Ni som använt deras täcken, upplever ni...
2
Svar
25
· Visningar
5 414
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp