MR och piercingar

SoffiProppi

Trådstartare
Vad gäller egentligen? Har två piercingar som jag inte gärna tar ut (septum/näsa och i brosket på örat) då de suttit i 4 år utan att jag tagit ur dem. Vet ärligt talat inte ens hur jag skulle lyckas få ut dem :p

Ska göra magnetkameraundersökning av foten/fotled och tänker att mina piercingar då är långt från maskinen, eller?

Har aldrig gjort MR tidigare och inte fått någon information/kallelse där det står vad jag ska förhålla mig till

Vad gäller egentligen? Har två piercingar som jag inte gärna tar ut (septum/näsa och i brosket på örat) då de suttit i 4 år utan att jag tagit ur dem. Vet ärligt talat inte ens hur jag skulle lyckas få ut dem :p

Ska göra magnetkameraundersökning av foten/fotled och tänker att mina piercingar då är långt från maskinen, eller?

Har aldrig gjort MR tidigare och inte fått någon information/kallelse där det står vad jag ska förhålla mig till

Septum är iallafall inga problem att ta in/ur iallafall kan jag säga :)

Jag fick inte ha några smycken av någon slags metall alls. Bara plast. Jag har gjort på knät och hjärnan, men samma regler.
Jag hade gelénaglar och i glittret var det väl någon slags metall flagor..de är ju jättesmå men kändes ändå så jag skulle inte vilja ha något större!

Googlade och hittade det här
http://www.rontgen.com/forberedelser/infor-mr/
Jag skulle ta ur piercingarna. Om du har ringar så är det bara att skaffa en låsringstång om du inte får isär ringarna för hand

Det är helt sjukt starka magneter i de där maskinerna. Jag tror inte det släpper in dig utan att du tagit ut alla, och försök inte smyga med det för det kan vara rent farligt.

Jag följde med en anhörig in som stöd pga grov ångest. Inte ens jag fick ha någon typ av metall på mig

Ta ur!
Det är en jättestark magnet.
Har gjort MR två gånger och fick en demo av hur stark magneten är. Kan säga att jag tog ut alla piercingar utan protest efter det.

Oj!

Tack för alla svar! Har fått en återbudstid imorgon så hann inte sätta mig in i vad som väntar, men nu får jag spendera kvällen med att försöka få ur piercingar hör jag :o

Jag fick behålla min tragus när jag fick foten opererad, tror de tejpade den innan OP.

Edit: ähm, tänkte enbart på hygienaspekten. I och med jättemagnet är det nog lämpligt att ta ur smyckena. :D

d9162b41cda8b2498134e3eb9c00c3f9.jpg

Inga metallföremål i samma rum som MR-utrustningen brukar vara en god ide!
Även ickemagnetiska metaller kan vara ett problem eftersom radiovågorna från utrustningen kan värma upp dessa.

Jag fick inte av min ena piercing inför en MR, sköterskorna hjälpte mig att klippa av den...
bort måste de hur som helst.
Lycka till!

Det finns inget förhandlingsutrymme alls när det gäller metallsmycken och MR.
(Förra veckan blev jag personligen varse att två vuxna och relativt muskelstarka män bara precis nätt och jämnt kan få loss en rätt liten sopskyffel som slitits in i en 1,5 Tesla MR-magnet.)

Som kuriosa kan jag också berätta att jag på sjukhus sett varningstejp i korridoren utanför rummet där MR-magneten står. För att man inte ska gå förbi där med magnetiska saker, för då sitter de fast. Det var tydligen någon som burit ett metallskåp förbi, som tur var hade ingen del av en människa kommit mellan skåpet och väggen.

Fick ur och i mina piercingar, men låg där på britsen livrädd för att jag skulle glömt något kvar i kroppen när maskinen startade. Började till och med fundera på om jag någon gång råkat svälja ett mynt eller något som nu kanske låg kvar i magen.

Men allt gick fint! Tack för era svar! :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 136
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 583
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama