motsägelsefullt beteende

G

Glorfindel

Jag har ett kallblodstravarsto som jag precis köpt (känner nog igen det från tidigare trådar)
Hon har ett något märkligt beteende som jag inte förstår mig på.

T.ex. en sak som hände när jag skulle ta upp hennes hovar. Hon blir lite bitsk men det är allt. Hon stod uppbunden i gången. I det sammanhanget lekte jag lite med henne för då hon lade öronen bakåt drog jag mig bakåt och då hon lade dem framåt gick jag mot henne. Då jag var tillräckligt nära henne och hon hade öronen framåt började hon att frusta eller kuttra som hästar gör då de känner igen en hästkompis (inte höfrust...;) ). Men samtidigt som hon gjorde det började hon verkligen försöka bita mig. Inte små nafstag eller små nyp, hon öppnade munnen och liksom försökte verkligen få tag i mig. Men öronen var ganska mycket framåt. I höger sidan var detta värst, så fort jag kom snett bakom bogen och lutade mig eller berörde henne lite närmre så börja hon bitas samtidigt som hon kuttrade och om jag då stod kvar blev hon jätte arg och försökte stegra sig och kastade med huvudet! Helkonstigt! Jag undrar vad hon vill säga med det här. För mig ser det helt motsägelsefullt ut.

Samma sak hände då hon stod i boxen och hon står med öronen framåt och tittar på mig. Jag går fram och blåser henne försiktigt i näsborrarna och hon blir jätte intresserad. Då lägger jag min kind mot hennes huvud och hon börjar kuttra jätte mycket samtidigt som hon öppnar sin mun jätte mycket och försöker bitas.

Kan någon förklara vad detta kan betyda? Vad vill hon säga med detta? Har någon upplevt något liknande?

Magdalena

Sv: motsägelsefullt beteende

Är du säker på att hon försökte bitas? Hon kanske föltuggade? Isåfall visar hon underlägsenhet.

Nej, det är inte underkastelse.:cool: Det är det som är det konstiga med beteendet. Å ena sidan kuttrar hon som om hon ville prata med mig och om jag då svarar med att ta ett steg närmre så kuttrar hon samtidigt som hon försöker bita mig. Om jag står kvar så reser hon sig på bakbenen och börjar pipa och försöker sno runt. Hon gapar med munnen, här är det inte ett milt tuggande.:crazy: Går jag undan så slutar hon. Något försöker hon ju uppbenbarligen tala om för mig, men jag är lite trög så jag kan inte förstå det.
Magdalena

jaha. Då kanske det är en väldigt ranghög pålle som blir förbannad på dig för att du inte fattar att du ska flytta på dig när hon säger till. ( hon tycker du är trög, inte jag):D Eller ranglåg som vill gå iväg när du står så nära men blir frustrerad när hon sitter fast.

HUr beteer hon sig i hagen när hon är lös och du närmar dig och inte backar?

marieka skrev:
jaha. Då kanske det är en väldigt ranghög pålle som blir förbannad på dig för att du inte fattar att du ska flytta på dig när hon säger till. ( hon tycker du är trög, inte jag):D Eller ranglåg som vill gå iväg när du står så nära men blir frustrerad när hon sitter fast.

HUr beteer hon sig i hagen när hon är lös och du närmar dig och inte backar?

Men vad jag tycker är konstigt är att hon med rösten vill prata medan hon med kroppsspråket säger en helt motsatt sak. :confused: Och inte är det så heller att hon först är gosig och sedan ändrar sig, utan hon säger sakerna på samma gång! :crazy:

Om jag närmar mig henne i hagen så kommer hon emot mig och vill hälsa och om jag står kvar där så går hon runt mig. Jag skulle bli mycket ledsen om hon backade undan. Men hon har inte varit så mycket i en vanlig hage när jag haft henne, hon står i sjukhage för tillfället 5x5 m.
Magdalena

Är det verkligen ingen här som har ett liknande kommunikationsproblem? Har inte någon här upplevt något liknande?:confused:

Magdalena

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 210
Senast: SkorpSmulan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar