Motorolja på katten! Vad göra?

milly

Trådstartare
Vår ena katt råkade bli inlåst i garaget i ett par timmar och hade hoppat runt där och hamnat i en hink med gammal motorolja på botten och nu har han olja på ena framtassen ungefär halvvägs upp och lite på den andra framtassen också (udner trampdynan). Plus att det är skvättar lite udner halsen och han luktar olja hela han!

Vi har försökt att tvätta av det men han får panik och kämpar emot... Även om vi försöker torka av med fuktig trasa lugnt o sansat.

Han verkar orolig (går frma o tillbaks, in o ut, har inte ro nånstans riktigt osv), kan tänka mig attd et är pga stanken och att han inte blir ren (katters renlighets behov) men han äter och dricker och t o m busade lite...

Ska jag ringa veterinär?? är detta farligt för honom? (jag ska försöka ringa imorn bitti, nu är det väl mycket som är öppet)

Tips i övrigt på hur man ska få bort det på honom???

Sv: Motorolja på katten! Vad göra?

Avfettningsmedel. Groomers Goop (finns i djuraffärer) borde funka.

Kan inte Ajax funka också? Eller var det Yes man skulle använda :confused:
Goop finns inte på alla ställen nämligen.

På med en krage genast så att han inte kan slicka i sig!
Använd sen Yes diskmedel.
Man kan också gnugga med lite matolja först, sen Yes om det är klibbig olja.
Får du inte bort det ska du kontakta veterinär.

Ringde jouren på Strömsholm o frågade vad vi skulle göra... Vi skulle shamponera honom och ge honom grädde så det är gjort nu! Fast vi fick ta YES diskmedel för att det verkligen skulle släppa...

Det gick bättre än jag trodde att duscha/shamponera honom... Visst kämpade han emot och försökte smita många ggr men mellan varven var han faktiskt stilla också. Efteråt när vi skulle torka av honom det värsta så var han helt apatisk och vi blev lite rädda (jag o sambon). Men sen reste han på sig o började slicka sig själv... Han verkar inte rädd/arg på oss eller nåt (som vi trodde), hoppade precis upp i soffan här intill oss och ser lugn ut nu (trött tror jag).

Puuuh... katter! Dom lyckas ju med det mesta... :crazy:

OM han inte verkar bra imorn bitti så skulle vi åka intill vet. med honom (och det gör vi förstås i sånna fall men han verkar okej nu). Har ställt fram en gräddskål till honom men just nu vill han inte ha mer (han drack en del innan vi duschade honom).

På med en krage genast så att han inte kan slicka i sig!

Har inte sett honom slicka sig alls faktiskt (innan vi duschade honom! NU har han ju slickat sig)... Han verkade inte gilla att slicka på oljan...

Det är jättebra att han inte slickade i sig oljan. Och bra att ni kunde tvätta bort den såklart!

Lycka till med kissen!

Annars finns det ett medel som egentligen är för människor, men som funkar precis som Goop, men mycket billigare. Det är en vit och röd burk, det står handrengöring, den ska till och med vara decinficerande, används just för att ta bort olja och sot och sånt på händer. Denna brukar finnas på hyllorna för bilartiklar, den är alldeles ill-röd, men man behöver inte skrämmas av det, det färgar inte. Om man kletar in detta där det behövs, i torr päls, sen duschar ur och tvättar efter med något schampo eller Yes, så försvinner det helt. Det är absolut inte farligt för katten, men ska ju så klart sköljas ur ordentligt. Kostar runt 60:- och burken räcker länge. / Margaretha

Tack för tipset! Kanske bäst att handla hem för säkerhets skull... Men sambon ska se till att det inte finns öppna hinkar med motorolja i fortsättningen.

Jag har också hört att man ger grädde om katten fått i sig kemikalier som inte är så nyttiga.

*kl*

Tills nästa gång :D kan jag tipsa om rengöringslotion för människor, som man köper på apoteket för att ta bort smink med. Det är jättebra!

//Maria med den vita lilla faran som numera håller sig ren för att slippa bada.... Ps Det blå ögat och det gula blir än mer otäcka när man råkat använda blixt...

DSCN1442.jpg

Senast ändrad av en moderator:

En av stallkatterna i stallet jag jobbade på i England ramlade ner i nån motorolja/diesel eller nåt sånt. Även engelska veterinären rådde att använda Yes (eller Fairy liquid som det heter där).

Trodde att katten skulle protestera hej vilt, men han lät oss bada honom, som om han insåg att vi bara hjälpte till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka