T

Tirre

Nu behöver jag lite tips!!

Har en häst som är av den ganska "sega" typen. Under vinterhalvåret är det inget problem, då är han jättefin att rida. Men under sommarhalvåret, framförallt varma och soliga dagar, känns det ibland som att jag får "springa" själv..:D

Mycket ligger säkert i att han är svart, och således blir väldigt varm i solen.. Men jag tycker ändå att han blir alldeles för påverkad av värmen, om man jämför med andra hästar.

Jag har funderat på om det finns något foder som man skulle kunna ge honom extra under den varma delen av året för att "speeda" upp honom lite...? Någon som vet?

Den nuvarande foderstaten som sådan tror jag inte att det är något fel på. Han får hö, havre betfor och div. tillskott vilket fungerar mycket bra under vinterhalvåret.

Eller någon som har nåt annat tips på vad man skulle kunna göra för att få honom lite piggare?

Tacksam för alla tips!

Sv: Motor

Sega hästar, jadu det har vi nog nästan alla ryttare varit med om någon gång i sitt liv under groteskt heta sommardagar men det är svårt å säga vad man ska göra för att få dom piggare. Varför inte prova öka havregivan en aning till så han får mer energi? Är han lika seg om du skulle rida lite senare på kvällen då det är svalare som när du rider på dagen under den stekheta solen? :P
Blir han bättre då så skulle ju jag föredra att rida på kvällen, det mår ju bara du själv och hästen bättre av. OM inte annat kanske i ridhus? Där det ju oftast är svalare. Se till att hästen i fråga äter salt och dricker mycket. Något annat vet jag faktiskt inte. Tänk dig själv vad du gör när det blir varmt? :d Du blir nog ganska seg och trött om du skulle ut och springa. :banana:

Vissa hästar är ju mer känsliga för värme, och det gör det ju inte bättre att han är svart. Om det är mer motor i honom när det är svalt skulle jag försöka rida på kvällar och tidigt på morgonen. det gör jag alltid på mina hästar när det är varmt, oavsett om de visar att de besväras av värmen eller inte.

Det är absolut en bra idé att rida inne i ridhus och när det är svalt och så! :)

Problemet är bara att man kan ju inte välja sånt när man är på tävling.. Och det är framförallt då som "problemet" märks.

Därför funderar jag alltså på nåt foder eller så som kanske kunde hjälpa...?

Nä jag tror att det är att få i sig vätska som gäller. Du kan ju köpa ett sommartäcke i tunt tunt lätt tyg som reflekterar bort solstrålar som du lägger över hästen om det inte finns någon möjlighet att vara i skuggan tills det är din tur att gå in på banan. På så sätt slipper han bli överhettad. Varma dagar kan du svampa av med svalt vatten flera gånger på tävlingsplatsen. Undvik att rida fram länge i gassande sol.

Sedan får du se till att ge lite salt så han dricker ordentligt.

Ja, antar att det är det som gäller. Det finns väl inga miralkelfoder..:smirk: men man lever ju på hoppet..:p

Jag blev lite intresserad av ett sånt täcke du skrev om.. Vet du vem som tillverkar dem? Eller är det vanligt flugtäcke du menar?

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 706
Senast: axel
·
Hästvård För två veckor sedan blev min häst plötsligt tvärhalt mitt under en hopplektion (markarbete med galoppbommar på marken). Vi hade vilat...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 680
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka