Motivering

Jamtland

Trådstartare
Har en lånehund just nu, en riktigt underbar liten australian terrier tik som en underbar människa har lånat ut till oss tills vi får hem våra valpar i början på sommaren.

Hon är som sagt underbar men har ett "fel", det går inte att motivera henne? Mat är rätt ointressant öht. Kampa med något är verkligen inte intressant, har försökt med diverse men det enda som är ens liiiite intressant är barnens gosedjur och det är bara då hon stjäl dem själv.

har testat med hundgodis, såna där med lever, de tar hon tveksamt emot och spottar sedan ut den.

Korvskivor (hot dogs ;) ) äter hon, men bara om inget annat händer just då.

Frolic som mina förra hundar gjorde allt för, äter hon knappt.

Har testat att klickerträna henne, först klickade jag in henne med korvskivor, det gick väl så där. Sen gjorde jag det lite svårare och gömde korvskivan i handen för att få henne att ta till tassen (eller nosen eller något öht). Då gick hon iväg och tittade vad katterna gjorde...

En tvättäkta utmaning och en tokhärlig hund, men har någon något förslag på vad som kan trigga igång henne till att samarbeta?!

Jenny

Sv: Motivering

Har du testat något annat godis?
Leversnittar brukar inte vara särskilt populärt för den kräsnare hunden, min hund tycker inte heller att "dennis"-korv (eller liknande) är särskilt gott.
Min funkar bättre på torkad kyckling (finns färdiga på burk i mindre bitar som man kan bryta) eller torkad leverpastej :)

Nu är min whippet visserligen väldigt förtjust i godis, men ibland krävs det mer för att upprätthålla intresset och då plockar jag fram Lille Skutt och då blir hon allt som oftast som galen.

Lille Skutt:
19-233-2.jpg

Hon som håller i introkursen i tävlingslydnad som jag går tipsade mig om att testa en uppvridbar pälsmus som belöning. :D

Uppvridbara kattleksaker som Philpsophia nämde är toppen! :D Kattleksaker överlag är bra. Gärna de i äkta skinn.

Ge aldrig godis direkt från handen utan kasta göm eller spring iväg med den. Samma med leksak. Bjud på dig själv :bump: Kasta iväg godisen/leksaken och spring ikapp till den. Låt henne vinna de flesta gånger men sno den ibland framför näsan. Är det en vek hund kan det vara lite i tuffast laget, då får man börja försiktigt. Mackor är poppis här med. Inte för att de nödvändigtvis är goda utan för att det är egentligen inte menat till hundar..... ;) Ta en tugga och låt henne jobba för resten.

Ha olika godisar varje gång. Gör det superduperlätt i början. Har hon aldrig gjort något innan kan det vara mycket att lägga en tass på en hand då får man börja med att hon tittar på handen osv. Alltid minst 80 % rätt.

Det finns massor med annat godis:
Färdigköpta köttbullar
Blodkorv som torkas i ugn så att ytan torkar
Torkad småfisk (antingen till katt eller Olivers som finns i påse)
Ost
Skinka

Vissa hundar gillar sallad, morot, äpple t ex. Så testa lite olika, men det ska ju helst inte vara en massa socker i.

Men ge inte en hel korvslant var gång, dela den i 6 små tuggor när hunden är så liten. Annars blir hunden mätt efter bara några belöningar. Om du börjar träna med klicker så börja med att hon ska titta på dig, så klickar du och belönar. Efter det kan du t ex träna in sitt på samma sätt.

Senast ändrad:

Köttbullar, falukorv och skinkost på tub!
Har aldrig mött en hund som inte tagit emot något av de.
:D

Jag brukar köpa blodpudding och torka den i ugnen. Annars brukar leverpastej vara poppis här hemma. Både på tub och i skivbar.

Jag skulle även köpa exempelvis två föremål (en boll med ett kampsnöre i och ett jäkla gosedjur som från början var menat till en av mina systerbarn är favoriten här hemma) och sedan göra dem så värdefulla som möjligt.

Var lite mystisk och plocka fram dom lite då och då. Låt inte hunden få ha dom utan låt den bara få små glimtar av dem. Smyg runt med dom bakom ryggen och göm dom i famnen och titta och prata med dom. Det brukar göra min nyfikna helt galen. Prova dig fram!

Min gammelman åt inget annat än sin hundmat och då enbart på nätterna. Jag motiverade honom med en glad röst och klappar istället. Visst är det betydligt enklare med min nuvarande hund som gör allt för en godis vad för godis det än månde vara men det är en utmaning som är nog så rolig att ha en hund som inte gör allt för något att stoppa i munnen.
Min hund gick också igång om jag låtsas morrade åt honom medans jag tog en sådan där kampleksak av rep. Ju mer jag morrade desto roligare tyckte han att det var. I början hade jag alltid en speciell jacka på mej när vi skulle leka för att han skulle förstå att det var okej att busa då. Han var ganska kuvad när han kom till mej som trettonmånaders men det gick över. A och O var min röst och mitt kroppsspråk och hans bästa belöning var en glad matte.
Han älskade att träna och lära sig nya saker bara han slapp det där trugandet att han skulle äta något varenda gång han hade gjort rätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka