Motivationstips till lite trotsig unghäst

Mli

Trådstartare
Jag har en 4årig valack som jag har fått börja om lastträningen med. Innan jul så gick det att lasta och åka iväg själv, han brydde sig aldrig direkt utan gick mest in. Han har även haft en transport i hagen som han gladeligen gick in i mest för att kolla läget.

Men när jag skulle sätta igång honom nu efter vintervilan är han helt som förbytt. Transporten är skittråkig, och han "fejk-darrar" lite på benen när han ska gå nära den. Absolut ingenting har hänt honom under tiden.

Som jag känner det är anledningen till att han inte vill gå in endast att han inte förstår meningen med det. Typ att han inte förstår varför han ska gå in. Jag tänkte att han skulle få middagen i den varje dag mest för att han skulle kunna slappna av ordentligt, men han skiter hellre i maten och står på luckan och bara tittar på mig som om jag vore världens tråkigaste.

Han är hanterad enligt NH sedan födseln och i alla andra fall utom just vid transportträningen så vet jag att han har full tillit till mig. Jag tror inte direkt att han har tappat förtroendet, men kanske börjar ifrågasätta meningen med transporten litegrann.

Nån som har ett bra tips på hur man kan motivera hästen att gå in? Att han ska tycka att det är kul att gå in?

Sv: Motivationstips till lite trotsig unghäst

Jag vet inte hur din häst funkar å det är svårt att ge ett svar så här! Min arab valack har testat en del under åren vad det gäller lastning bl.a. Han va helt trygg med transporten, hade åkt många gånger å det hade gått bra, men så börja han trassla vid lastningen:eek:
Detta är en riktig tuffing å jag vet inte hur din häst är mentalt men jag satte kedja under hakan å sen va det bara för den lilla hästen att kliva på punkt!!!
Det är klart att hästen inte gillar att åka transport för det är ju inte speciellt naturligt om man säger så! Men det lär ju funka ändå! Tror det är svårt att få dom att gilla det!!:angel:
Lycka Till!

Hej!

Ett jättebra tips är att du ringer en väldigt välutbildad NH tränare som heter Silvio Wirth och rådfrågar honom! Jag har varit på praktik på hans ranch utanför ullared nu och fått privatlektioner i 2 veckor. www.ornatorpet.com Han använder sig av "7 games" som du kanske hört talas om? Det är en teknik som jag tror utvecklades av en jättekänd NH-tränare i USA som heter Pat Parrelli, hans företag finns på många ställen både i USA och i Europa. När jag arbetade med hans hästar med hjälp av 7 games så fick jag bra resultat bara under den korta tid jag var där som jag aldrig hade fått på "vanligt sätt". Så det bästa du kan göra är att kontakta honom enligt mig.

snokan skrev:
Jag vet inte hur din häst funkar å det är svårt att ge ett svar så här! Min arab valack har testat en del under åren vad det gäller lastning bl.a. Han va helt trygg med transporten, hade åkt många gånger å det hade gått bra, men så börja han trassla vid lastningen:eek:
Detta är en riktig tuffing å jag vet inte hur din häst är mentalt men jag satte kedja under hakan å sen va det bara för den lilla hästen att kliva på punkt!!!
Det är klart att hästen inte gillar att åka transport för det är ju inte speciellt naturligt om man säger så! Men det lär ju funka ändå! Tror det är svårt att få dom att gilla det!!:angel:
Lycka Till!

en kommentar till detta svar, att tvinga in din häst som du gör med ditt kedjegrimmskaft är det dummaste sättet man kan, visst det kräver jobb, men på rätt sätt kan du få din häst att gå in i transporten genom att bara peka, tro mig, jag har sett det själv. Asså iom att du tvingar in din häst får den att tappa tillit och respekt till dig, den gör det bara av rädsla för den smärta den får av kedjan. Hästar är från födseln, medfött skeptiska, panikberoende, flyktdjur och klaustrofobiska. detta måste man alltid tänka på när man jobbar med hästar! tänk så här, skulle du vilja gå in i ett trångt mörkt utrymme där det kan finnas ett rovdjur längst inne som bara väntar på att käka upp dig medan ngn står och tvingar dig in mha smärta? du tänker på samma sätt som jag gjorde förrut och jag kan förstå det för det är det sättet man lär sig nu för tiden. men det betyder ändå inte att det är fel sätt. hästen kan lära sig att transporten är en trygg plats som är gött att vara på, men att säga, "jag satte kedja under hakan å sen va det bara för den lilla hästen att kliva på punkt!!!" är att undermedvetet säga att du struntar i hästen. Det farligaste du kan göra egentligen är att gå in med en häst i transporten, även den snällaste hästen kan få ett flipp. kan 100 000 tals hästägare få sina hästar att gå in självmant i transporten bara för att den vill det så kan nog du det oxå, bara man använder sig av rätt metod.

jo visseligen tvingar man! Min häst går vanligtvis på bara man pekar och har åkt mycket transport, 3 ggr/ v i flera år. men i period av trots så trasslade han och sprang bredvid transporten å då tog jag till kedjan! Nu går han på utan problem igen!

Jag använder mig av Pat Parellis metoder och seven games, och det fungerar ju finfint. Om jag inte hade upptäckt NH så hade jag inte kunnat hantera denna hästen idag.

Men jag har nu upptäckt att det inte endast är transporten han inte vill bli "skickad" in i, utan det gäller även igenom stalldörrar, grindar osv. Så nåt lär ju ha hänt honom även fast jag inte har sett det. Så det blir till att ta till 7e leken igen för att befästa det ytterligare.

Kan ju tillägga att denna hästen inte gick att få tag i förrens på två månader efter jag köpte honom som ettåring eftersom han var så skeptisk till folk eftersom de gubbarna som hade lastbilen han kom med inte var av den trevliga tålmodiga typen... Så att dra in honom med en kedja under hakan skulle inte vara en så bra ide. Det är det ju visserligen inte på någon häst. Trodde inte att ordet kedjegrimskaft enns fanns inne på detta forum?

Senast ändrad:

Förrresten, nån som har uppleft det lättare med lastningen i liknande fall om man använder sig av step-up? Har alltid varit för det, men har inte riktigt testat det än. Har möjligheten att välja på min transport.

Eller kanske det skulle stressa honom mer? Han är ju inte van vid det?

Jag drar inte in med kedjegrimskaftet! Man lägger ett tryck och lättar genast när hästen tänker framåt, precis som du kan göra med en repgrimma fast då är trycket i nacken!!!! :mad: :confused:

Ingenting är skarpare än handen som håller i det!!! Så det så!!! Har jobbat med hästar i över 20 år så jag vet vad jag pratar om!!!

Titta på en ryttare som rider med stångbett, han skulle kunna dra så hästens mun gick av om han ville!!!Men det finns det väl ingen som skulle göra!:confused:

Jag jobbar med otroligt mycket känsla å tar aldrig i hårt!!! Min arabkille va tre år o fullkomligt ohanterbar när jag köpte honom!! Han anföll folk när man krävde nåt av honom å var fullkomligt rabiat pga felaktig fostran å noll tillit!!
Idag tävlar vi WEstern å har placeringar på SM- nivå!!! Så nog har han förtroende för mig alltid!!:love:

Otroligt vad folk missuppfattar allt här! Eller är det jag som förklarar otydligt så det blir fel!!!:confused:

Jag skulle väl aldrig dra upp min häst i en transport han går själv in alldelens av sig själv!!! Suck!!!:mad:

snokan skrev:
Jag drar inte in med kedjegrimskaftet! Man lägger ett tryck och lättar genast när hästen tänker framåt, precis som du kan göra med en repgrimma fast då är trycket i nacken!!!! :mad: :confused:

Ingenting är skarpare än handen som håller i det!!! Så det så!!! Har jobbat med hästar i över 20 år så jag vet vad jag pratar om!!!

Jag tycker bara att kedjegrimskaft under hakan är ett konstigt alternativ till repgrimma i detta fallet, jag menade inte att du skulle dra in hästen ordagrant.. varför vill man lägga ett tryck under hakan på en häst som inte vill gå framåt?

Jag jobbar med otroligt mycket känsla å tar aldrig i hårt!!! Min arabkille va tre år o fullkomligt ohanterbar när jag köpte honom!! Han anföll folk när man krävde nåt av honom å var fullkomligt rabiat pga felaktig fostran å noll tillit!!
Idag tävlar vi WEstern å har placeringar på SM- nivå!!! Så nog har han förtroende för mig alltid!!:love:

Otroligt vad folk missuppfattar allt här! Eller är det jag som förklarar otydligt så det blir fel!!!:confused:

Jag skulle väl aldrig dra upp min häst i en transport han går själv in alldelens av sig själv!!! Suck!!!:mad:

Som du skrev det tidigare: "Detta är en riktig tuffing å jag vet inte hur din häst är mentalt men jag satte kedja under hakan å sen va det bara för den lilla hästen att kliva på punkt!!!"

Detta låter i mina öron inte särskilt trevligt, men jag förstår ändå vad du är ute efter. Det finns hästar som kommer undan genom att trotsa och testa ibland. Men när det gäller att motivera en unghäst så är inte kedjegrimskaft ett bra verktyg enligt mig.

Med andra ord, jag förstår vart du vill komma med tråden/förslaget, men du uttrycker dig så att det är lätt att missförstå.

Vad gör repgrimman mildare än kedjan? Du är väl medveten om att en felaktigt använd repgrimma kan skada nack kotorna å ska användas med försiktighet. Om du lärt hästen att ett tryck under hakan betyder gå framåt så är det väl ingen skillnad mot trycket i nacken?
Om du lär hästen att whooa betyder stanna så funkar det lika bra som att du använder ordet grooda eller vad du vill!!!

Handen som håller i tygeln avgör hur skarpt bettet är, handen som håller spöet avgör om det är en förlängning av armen eller till för att göra illa hästen med!!! Till och med en sadel kan skada din häst allvarligt om den ligger felaktigt!

Jag har "som enligt puma struntar i min häst" köpt tre sadlar under fyra års tid för ca 35 000 kronor å rest två resor vardera 100 mil till sadelutprovare just för att jag månar om min häst!!!!

Jag ska tänka mig för vad jag skriver i framtiden eftersom folk inte kan tänka själva så man slipper hamna i dålig dager!!!:confused:

snokan skrev:
Vad gör repgrimman mildare än kedjan? Du är väl medveten om att en felaktigt använd repgrimma kan skada nack kotorna å ska användas med försiktighet. Om du lärt hästen att ett tryck under hakan betyder gå framåt så är det väl ingen skillnad mot trycket i nacken?
Om du lär hästen att whooa betyder stanna så funkar det lika bra som att du använder ordet grooda eller vad du vill!!!

Min tanke var mer att om man lär hästen gå undan för tryck så är det (enligt min mening) bättre att lägga trycket i nacken på hästen. Lägger man trycket under hakan finner jag att hästen skulle slippa tryck när den sänker huvudet, inte tar det framåt.

snokan skrev:
Handen som håller i tygeln avgör hur skarpt bettet är, handen som håller spöet avgör om det är en förlängning av armen eller till för att göra illa hästen med!!! Till och med en sadel kan skada din häst allvarligt om den ligger felaktigt!
Jag har "som enligt puma struntar i min häst" köpt tre sadlar under fyra års tid för ca 35 000 kronor å rest två resor vardera 100 mil till sadelutprovare just för att jag månar om min häst!!!!

Jag tror inte att vi är inne å samma linje här. Jag tror inte att ingen tror att du är ute efter att skada din häst. Det som jag tror Puma menar med sitt inlägg är att du inte i detta fallet respekterar helt vad din häst känner alla gånger vid lastandet.

Nu lämnar jag denna tråden för det ger inte mig tips om motiverandet av min häst.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej allihop, Jag hittade detta forum när jag googlade om håranalys. Jag är inte så insatt i hästar, jag är dock djuraktivist så jag...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
21 283
Senast: Amha
·
Träning Igår var min värsta dag som hästägare!. Skulle köra upp min + en unghäst dit där jag ska bo. Min häst har aldrig tyckt att åka transport...
2
Svar
22
· Visningar
2 495
Senast: fia-lisa
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 539
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka