Motionsspår trampas sönder

Hästridning gör att motionsspåren på Åsen i Säter trampas sönder. Just nu blir det extra stora skador med djupa hål som följd eftersom marken är så blöt. Allemansrätten säger visserligen att ridning är tillåten i terrängen men det ska ske med hänsyn till förhållandena.

Men om skidspåret låg på en allmän väg så kan man väl inte förvänta sig att få ha det oförstört? Eller? Det kan ju komma en bil/motorcykel/moped eller folk promenerade med hundar/barnvagn och de som gjorde skidspåret har väl inte ensamrätt på en allmän väg? Men det var kanske inte en allmän väg...
Det håller jag med om, alternativt om det ligger på en utmärkt ridväg. Red på Järvafältet norr om Stockholm för en 20 år sen, på ridvägar som kommunen ordnat och märkt ut. En vinter hade man gjort skidspår på vår ridväg:banghead: vi struntade faktiskt i det eftersom man anlagt skidspåren på fel ställe, och så kontaktade vi kommunen. Sen blev det inga fler skidspår på våra ridvägar.

Händelsen jag berättar om inträffade i skogarna i Vallentuna norr om Stockholm, inga allmänna vägar eller stigar alls, bara skog och fält.

Rimbo utanför Norrtälje, har varit schyssta. De har flera gamla banvallar som blivit cykelvägar, men man har också lagt en grusdel för just ridning. Visa bifogad fil 126520
Jag skulle nog säga att man tagit hänsyn till att det rids på den sträckan snarare än att man anlagt en ridväg där. Banvallen användes för ridning cykel och gång redan innan sträckan asfalterades och åtgärder gjordes. Så när man bestämde sig för att asfaltera valde man att spara en del för ridning. Vilket är bra, men det är en stor skillnad i investering och underhåll att spara en befintlig i samband med annat projekt jämfört med att anlägga en ny.

Med det sagt är det jättebra att Norrtälje kommun tagit hänsyn till att banvallen används i stor utsträckning av ryttare och hästar.

Jag skulle nog säga att man tagit hänsyn till att det rids på den sträckan snarare än att man anlagt en ridväg där. Banvallen användes för ridning cykel och gång redan innan sträckan asfalterades och åtgärder gjordes. Så när man bestämde sig för att asfaltera valde man att spara en del för ridning. Vilket är bra, men det är en stor skillnad i investering och underhåll att spara en befintlig i samband med annat projekt jämfört med att anlägga en ny.

Med det sagt är det jättebra att Norrtälje kommun tagit hänsyn till att banvallen används i stor utsträckning av ryttare och hästar.

Jaha! Ja, det är ju en jäkla skillnad att få rida på en väg som är gjord just för ridning mot en väg som är lämnad just för ridning.

Då så blir det nog ridvägar där vad det lider.
Som med allt annat som blir problem för andra.
De som stökar får någon annan bra plats att alla till på för att inte vara i vägen.
De som sköter sig får inget.

Nu var det här Skåne så rätt tätbefolkat område förmodligen. Iaf jämfört med norra delen av landet. Inte såå mycket riktig skog heller.
Fast någon hade dragit upp ett skidspår. Det är näst intill uteslutet att det skulle ske på allmän väg. Det finns väl en massa enskilda vägar, stora som små, även i Skåne?

Som gående skulle jag bli rätt putt över att tvingas hålla mig på den hårda asfalten när vägen är gjord så att det finns två delar med olika underlag.
I realiteten hade jag sett det som om intentionen varit att alla ska kunna samsas och gått på ridvägen trots skyltningen. :)

Har banvall med påbjuden ridning hos mig också, med en bit grusad/icke asfalterad bit på ena sidan. Så en vinter så plogades den asfalterade biten ren, och sen spårade någon skidspår i snövallen som blev, på riddelen av banvallen. Hur gör man rätt som ryttare där? 🤔😁

Har banvall med påbjuden ridning hos mig också, med en bit grusad/icke asfalterad bit på ena sidan. Så en vinter så plogades den asfalterade biten ren, och sen spårade någon skidspår i snövallen som blev, på riddelen av banvallen. Hur gör man rätt som ryttare där? 🤔😁

Så länge påbjuden ridning fortfarande fanns kvar och ingen ny skylt dök upp hade jag ridit. Försökt rida bredvid skidspåret så gott det gick. Men är det tillåtet med ridning där med en skylt om det så är det ju dumt att lägga skidspår just där.

En häst är ett fordon och får enligt lag inte framföras på gångvägar. Så det är inte någon informell lokal regel, utan nationell lag.
Förut kunde kommunerna i vissa fall fatta lokala beslut, vad jag förstått. Detta var mer än 20 år sen kanske jag ska tillägga.

I vissa städer är det tillåtet att cykla mot enkelriktat. Det är väl också olagligt?
Så lokala regler förekommer.

Förut kunde kommunerna i vissa fall fatta lokala beslut, vad jag förstått. Detta var mer än 20 år sen kanske jag ska tillägga.

I vissa städer är det tillåtet att cykla mot enkelriktat. Det är väl också olagligt?

Vi har också ställen där det är skyltat att man ska rida på gång/cykelvägen en bit. Det är ett avsnitt mellan två av kommunens ridvägar, och jag gissar att man helt enkelt beslutat att det är tryggare för alla om hästarna inte är på den rätt vältrafikerade vägen den biten.

Självklart. Men det som beskrevs var en nationell lag, inte lokala regler.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 417
Senast: cassiopeja
·
Träning Nu är jag evigt trött på att folk rider hursomhelst o varsomhelst i naturen. Vi bor i ett hästhatar- distrikt o det ger en del ryttare...
Svar
19
· Visningar
1 772
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka