Motion före och efter måltid

W

Wizzla

Det sägs ju att man inte ska motionera hunden ungefär en timme innan hundens måltid och vänta med att motionera hunden ungefär en timme efter det att hunden har ätit. Detta skulle vara för att minska risken till "magomvridningar" (eller vad man nu kallar det hos hundar). Hur noga är ni med denna "tumregel" och hur gör ni egentligen?

Jag tycker att detta enbart skapar problem och vill höra hur pass viktigt ni tycker denna regel är och lite tips på hur ni gör.

Säg att jag kliver upp klockan åtta på morgonen. Ger jag hunden mat direkt måste jag vänta till efter klockan nio innan vi kan gå på vår långa morgon promenad (1-2 timmar), vilket jag tycker blir för sent både med tanke på värmen utomhus och på vilken tid jag kommer hem efter promenaden.

Om vi vänder på det, jag stiger upp klockan åtta men jag ger inte hunden någon mat. Då kan jag direkt gå min morgonpromenad, förhoppningsvis hinner det inte bli så varmt ute och enligt mig kommer jag hem igen på en bättre tidpunkt. MEN, då får alltså min hund vänta med frukosten till närmare lunchtid, om man dessutom lägger på den extra timme "som magen ska vila efter promenad". Det blir kanske lite sent!?

Hoppas ni förstod min problematik och jag undrar nu, har ni samma problem - eller tänker jag för mycket??? Hur gör ni och hur tycker ni att man kan lösa detta?

Mvh/Lina

Sv: Motion före och efter måltid

Magomvridning är en större risk för stora hundar, och det man vill undvika genom rutinen "en timme före o efter" är att bandet som magsäcken hänger i, inte ska tänjas ut av matens tyngd, och då göra risken större för magomvridning. Jag har hört att fenomenet är individbundet, dvs hundar som slänger i sig maten, gulpar i sig vatten etc har större benägenhet att få det. Jag har en RR tik, som varken gör det ena eller det andra, och jag går ut med henne innan frukosten, hon får sitta i lugn o ro och vänta medan jag gör iordning maten efter att jag pysslat med min egen (alltså ingen timma, utan bara så hon är nere i tempo) och efteråt brukar hon gå o lägga sig självmant.
På kvällen blir det ju olika, men hon är alltid ute precis innan, men är lugn och går o lägger sig efteråt.
I och med att vi har med henne på allt möjligt och i olika miljöer så funkar inte en timme före o efter för oss, däremot har jag koll på hennes tempo och försöker skapa lugn o ro. Inget spring runt hennes matskål eller stressande prat.

Mina hundar har numera mat i skålarna alltjämt då ingen av dom är några direkta matfreaks och det var väldigt svårt att få dom att äta på fasta tider. Det där med att inte motionera 1 timme före och efter man ger mat har jag väl hållit sådär på. Jag tycker det är skillnad på promenad och kroppsarbete, jag tar t.ex. inte mina hundar till ett sandtag då dom nyss har ätit men en promenad i inte alltför hysteriskt tempo kan jag gå med på.

Jag ser det som en självklarhet att vänta med mat 1 timme före & efter motion.

Men det beror ju på hur pass ansträngande motionen varit. Är det en halvtimmes promenad runt kvarteret eller 45 minuters racingtur i skogen = stor skillnad.

Har man en hund som lätt spyr galla på morgonen kan man ju ge ett kex eller liknande.

Min hund äter frukost mellan 6-9 någon gång, sedan får han ett mål på eftermiddagen (ca mellan 15-17) och kvällsmål kring 19-23 ungefär. (delar upp på tre ggr eftersom han får rätt mycket mat)

Kan inte se några jätteproblem med att vara flexibel med mattiderna, och därför kan jag inte se problemet med att vänta 1 timme före/efter motion heller? :confused:

Har jag nog aldrig tänkt på. I och för sig motionerar jag henne aldrig på morgonen heller. Det är jag för trött för. På kvällen kan det ju däremot bli så att hon får mat direkt efter en cykeltur eller liknande, men Evita äter i lagom takt och kastar inte i sig maten. Fast varför de inte skulle kunna få mat förrän en timme efter motion förstår jag inte. Jag "skrittar av" hunden innan vi går in så hon är inte mer flåsig än efter en vanlig rastning.

Jag tycker helt klart att det är sunt förnuft som gäller. Har aldrig riktigt funderat på att vänta en timme med att enbart promenera dom efter att dom ätit, verkar onödigt, men jag skulle däremot aldrig ta ut dom och köra världens träningspass direkt efter maten. Jag menar, jag känner inte direkt för att ge mig ut och springa efter att jag precis har ätit! (inte för att jag någonsin riktigt känner för att ge mig ut och springa men ni fattar poängen...?)

Jag går alltid en promenad med hunden det första jag gör på morgonen. Om vi har tagit sovmorgon får hon några godisar, annars kan hon kräkas. Sen när vi kommer in får hon frukost.

När hon har ätit på kvällen, om vi inte går promenad innan, så brukar vi vänta ett tag innan vi går ut.

Håller med cissi_cassandra, det räcker med sunt förnuft. :)

Håller med c_c! Sunt förnuft! Om man går ut med Josefin innan hon ätit på morgonen kan hon spy galla, även om det är en liten bit man går. Hon gör det inte alltid men om det är jag som går ut med henne så väntar jag en stund tills hon har "vaknat till" lite.

Precis som de andra varit in på så är det ju sunt förnuft som får gälla :-).. Jag ger hundarna mat direkt efter en promenad men inte om jag kör släde eller åker skidor med dem. Det är en viss skillnad. Å andra sidan så känner alltid våra hundar på sig när det är något särskilt på gång och då matvägrar de.. Detta gäller såväl före slädkörning, skidåkning som älgjakt...

Tiken har, med några undantag, maten stående i sin skål. Hon är inte så matfrisk som jag skulle önska och hon äter helst mitt i natten eller vid tre-fyra på morgonen..

mvh Anna

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: iNTOHiMO
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 698
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar