Motion av eksemhäst

I

Iceland_lover

Hej!
I år köpte jag ett eksemtäcke till en 27 årig Islandshäst med kraftigt eksem. I hagen fungerar det jättebra med täcket, men jag kan ju inte ha på det då jag ska motionera honom! Vad brukar ni göra, jag är rädd att han ska få eksem om han kommer ut utan täcket?

Sv: Motion av eksemhäst

Nej dom får inte eksem för att du tar av. Du kan gott rida utan täcke. Har han redan eksem så smörj när du rider ut så han inte blir biten då och på med täcket när du släpper ut i hagen.

Är det så du gör om du ska motionera en eksemhäst? Jag tycker det låter riskabelt. Jag vet inte men ni tror inte det skulle kunna gå att iaf köra med selen på täcket eller är det risk att det gå sönder? Och om jag skulle pausa ett kort tag? För han får väldigt svårt med eksem och här uppe finns det väldigt mycket mygg, knott...!

Jo jag vet, har MYCKET erfarenhet av Norrland. Men inte av häst i norrland, men vad jag vet så är det lika jävligt här nere. Om inte värre. Det är svidknotten som är orsak till eksemet för det mesta om det inte är nån helt annan orsak för din häst. Är han så svårt angripen så skulle jag låta honom vara ifred med täcket på. Rida o köra annan tid på året.

jag tycker att du ska rida/köra honom!! kör en shettis som hade väldig jobbig exem trots täcke m.m. man fick knappt röra henne vissa perioder:cry: men när man körde henne så var hon helt underbar, hon glömde bort såren och allt kliande (dessutom fläktar det= skönt)

Man får försöka undvika att rida när insekterna är på hugget. Blir hästen hårt angripen går det kanske bara att rida när det regnar eller blåser. Tyvärr.

Försöker rida sådana tränings pass som kräver koncentration vid mulet och regnigt väder för min häst blir helt knäpp om det finns insekter runt henne. Rida ut i skogen på sommaren får bli när solen skiner mitt på dagen och rider jag ut senare på kvällen får det vara på grusvägen och då får det gå undan, fortare än myggen och knotten kan flyga. Jobbigt är det med eksem häst i alla fall.

Det är inget problem att ta av täcket en stund när du rider. Se till att smörja, och tvätta om hästen blir svettig.

Men se till att rida när insekterna inte är som värst.

Om hästen har mycket svår eksem och besväras vid ridning skulle jag låta den vara sommartid.

Viktigast tror jag det är att hästen är installad eller har tillgång till ligghall i gryning och skymning då insekterna är som galna.

*kl*

Jag lånar den här tråden för en annan fråga om motion och eksem. Vilket är egentligen bäst för eksemisarna, ut och röra sig eller vila? Är det "bra" om de blir svettiga, eller så att säga stör det eksemet? Om de har sår kan jag tänka mig att det svider och blir irriterat när de svettas. Är jag helt ute och cyklar?

Jag har haft min eksemhäst i 10 år och jag har normalt eksemtäcket på vid ridning under sommartid. Maglappen tar jag förstås bort. Svabbar av och sätter annat täcke när vi har ridit klart. I år har det gått så bra att jag kunnat rida utan täcke än så länge, men det är bara en tidsfråga innan det är dags.

Under juli har vi hiskeligt mycket broms här och han med täcket har det betydligt lugnare under ridturerna än hans ridsällskap som försöker freda sig.

Kul att höra, men var har du täcket? Över sadeln eller under? har du nån vojlock?

Nu kom jag på, man kan ta ett täcke som gått i graven och göra hål för sadeln:idea:

Kul att höra, men var har du täcket? Över sadeln eller under? har du nån vojlock?

Nu kom jag på, man kan ta ett täcke som gått i graven och göra hål för sadeln:idea:

Jag sadlar med vojlock ovanpå täcket, istället för direkt på pälsen. Det finns små hållare längs ryggraden på täcket men de stör ju inte då de ligger fritt under bommen.

Bra att så många svarat!
Jag hade tänkt att laga ett gammalt flugtäcke som vi använde till ingen större nytta förra året. Men som han hade rivit upp det!!
Jaså, det går ju att rida med eksemtäcke under schabrak/vojlock och sadel! Då är frågan, hur gör jag vid KÖRNING, då är det lite annorlunda...
Det jag är rädd för är att han ska börja få eksem, han har klarat sig så bra utan! Och skulle jag låta honom stå, skulle det bli väldigt med jobb att bygga upp musklerna till vintern!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 387
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka