Har du provat att borsta katten/katterna?
Min ena katt har mycket underull i sin päls. (Båda mina katter är korthåriga, men med helt olika typer av päls.) Det gör att han i perioder kräks mycket, pga hårbollar. Tyvärr. Jag är rätt övertygad om att det till stor del har med pälsen att göra, att han släpper mer underull än hans mage kan ta hand om. Säkert hälften av gångerna syns ingen hårboll i kräket, utan det kan ta ett tag för honom att få upp dem när det är som värst. Då kräks han ofta, flera gånger i veckan (ibland flera gånger på ett dygn).
När han åt BARF (anpassad efter hans nedsatta njurfunktion, så inte riktigt "vanlig" BARF) så kräktes han i princip inte hårbollar alls, utan håret följde med bajset ut istället. Det är nog den enda gången som jag märkt skillnad (innan han fick sin diagnos så åt han vanlig blötmat, provade flera olika sorter. Och även vanlig BARF.). Men då blev hans bajs istället väldigt hårt och torrt pga allt hår, och det kändes inte alls bra. Så han äter numera konventionellt njurfoder (enbart blötmat, jag vill absolut inte ge torrfoder). Problemet med hårbollar kommer i perioder för honom. Borstar jag honom ofta (varje/varannan dag, typ) med en Furminator, så hjälper det lite - det blir verkligen mycket hår som släpper då!
Mina katter får inte kattmalt varje dag numera (har provat det förut, dock), utan bara som godis/belöning efter kloklippning nån gång i veckan. Min andra katt, med mycket mer silkig päls och lite underull, har inte alls samma problem. Hon äter också enbart blötmat, men vanlig.