J

josse__

Jag funderar på att köpa möss...men jag har absolut ingen erfarenhet av möss, men jag har haft marsvin och kaniner så jag vet ju hur det är att ta hand om djur..på det viset, med skötsel och liknande.
Jag har funderat på 3 möss (så att dem är en liten "flock"...är det en bra idé? eller är det bara dumt?) Hur stor bur bör dem ha?
Jag tänker köpa dem från djuraffären (vet att det inte är spec. bra, men jag kan bara inte stå ut med att dem kostar 20 :- o är uppfödda för att bli uppätna av ormar, sånt gör mig lessen).
Det är inte så att jag tänker gå till djuraffären imorron o köpa, utan när jag har lärt mig hur man tar hand om dem och vet mer om deras beteenden och liknande.
Det vore väldigt snällt om jag kunde få veta allt mellan himmel och jord om möss. T.ex. ska jag ha 3 honor, eller 3 hanar? Ska dem ha vitamintillskott? och liknande.

Sv: Möss

Nu var jag inte gammal när jag hade möss, men lite vet jag! :D
Ju större bur, desto bättre! Men jag tror att den vi rekomenderades var (OBS! Helt lösa mått, vet inte säkert) var typ 60x30 eller nåt sånt. I den skulle dom ha en vattenflaska, ett hjul och nåt hus tror jag. Jo matskål såklart också ;)
Jag kommer inte ihåg om de ska ha hö, men lite hö eller halm att bygga bo i är väl inte fel?
Vi hade sammanlagt 6 möss, den ena levde hela tiden. Hon hette Alexandra, döpt efter en i min brors klass som hade anorexia, alltså skitsmal. Alex sprang i hjulet dag som natt och levde därför längst, ca 3 år. De andra, "Fridorna" (vi hade väl en 5 Fridor efter varann :rofl:), var jättetjocka (även de döpta efter en klasskamrat :rofl:) de levde några månader. Så det är viktigt att dom får motion!
Ja, jag ska inte säja nåt mer eftersom jag inte är säker på det! :bump:
Lycka till och ha det så bra med dina nya kompisar!

oj, det var inte länga dem levde :eek: köpte ni dem från uppfödare, eller från en djuraffär?

Jag har ca 3 stycken hamstrar å jag tror att de är ganska lika möss. Jag har iallafall några tips :) Använd spån som burmatrial, halm/hö behövs inte men om man vill så kan de få lite ängshö ibland :) Om du ska ha de i flock så rekomenderar jag att du har 2 stycken hjul, då av plast och inte av metal eftersom detta kan skada den lilla musen. Gnagarblandingar blir fin fin mat och de är även väldigt förtjusta i små fröer som t ex underlat blandningar. Köp inte ett hus av plast eftersom de lätt förstör pälsen. Då är det mycket bättre att ta ett mjölkpaket eller liknande och skära några hål i så att de kommer in och ut :) Om du vill ha något extra bomatrial åt mössen så kan du ta vanligt toa papper och använda. Om du har några fler frågor så är det bara att mejla :) // Carro

det har jag redan gjort :) men tänkte kanske att jag skulle få lite mer "insider"information :D

jo det där läste jag om på "mössens" hemsida..har glömt bort namnet :angel: :o :D

vad jag vet så ska möss,råttor och hamstrar inte få något hö p.g.a av att dom är så små med väldigt tunn hud så kan höstrån sticka hål på deras kinder om dom börjar äta det.

dom ända gnagare som ska få hö är kaniner och marsvin.
men men tillbaka till mössen:) om du köper både honor och hanar så kommer dom få ungar hela tiden;);) Fast de kanske du vill :)

Svemus? :p

Tempo_lover: Råttor och möss har mig veterligen inga problem med hål i kinderna... Och vill hon ha ungar hela tiden så skulle iaf jag avråda från att skaffa möss öht för mössens välmåendes skull.
Kaniner och marsvin är fö inte gnagare. Kaniner är hardjur, marsvin är det ingen som vet exakt vad de är.

Råttor och möss kan alldeles utmärkt hantera hö utan att göra sig illa.
Hur tror du våra vilda möss och råttor klarar sig ;)
Däremot så kan våra tammöss och tamråttor få samma ohyra som dess vilda släktingar och därför måste höet frysas för att vara säker på att man håller sina egna djur ohyrefria.
Mina råttor älskar att få hö och bita det i småflisor och boa med.
Hamstrar har kindpåsar som dom stoppar massa mat i. Dessa är mer sköra och kan gå isönder av hö om det inte är av väldigt mjukt slag.
Möss och råttor har inga sådana kindpåsar.
Hö behövs dock inte för någon kost hos vare sig råttor eller möss utan är mer tillför att boa med samt ha lite sysselsättning så hö är mer "om jag vill" sak.

Möss ja.
Jag har två stycken hannar jag köpte för snart ett år sedan.
Jag har inget hjul alls utan dom får springa omkring i buren som är runt 70*45 tror jag.
Ingen matskål då dom ändå bara tar maten och lägger den på "bättre" ställe. Del av vår dagliga middagsmat får dom precis som våra råttor och då på kaffefat.
Jag har slutat att ha plastsaker i buren utan det är papp som gäller. Kartonger, hushållspapper, toarullar, grenar (gör rent dom med virkon innan dom läggs in i buren) ja allt som kan användas en gång för att slänga för maken till skitgrisar finns inte :p
Eller pissnissar borde man kanske kalla dom.
Nu har jag två hannar och jag har för mig att dom luktar mycket mer då och överlag är grisigare.
Jag ger dom utöver vanlig mat, lite bröd, müsli och gnagarblandning som ofta kallas för lyxblandning i affären.
Kanske inte är optimalt men det är vad jag gett både hamstrar och råttor här hemma i alla år. Råttor har levt i 2,5 år på denna kost så helt fel kan den inte vara och mössen ser inte utav att trilla av pinn dom heller.
Jag köpte mina privat och att den blev pojkar var för det bara fanns en hona i den kullen.

Den ena som bebis i matskålen som då fortfarande fanns kvar i buren.

normal_mus1.jpg

Den andra som bebis:

normal_mus3.jpg

Lite större:

normal_musa.jpg

normal_musling.jpg

hmm okey jag kanske har missuppfattat de där.. de kanske bara är hamstrar som inte ska ha något hö :angel:

men mamma jobbar iaf i djuraffär så jag vet att hon har sagt de nån gång men jag har nog missuppfattat det.:crazy:

söta möss föresten:love:

*KL*

Nu orkar jag inte läsa svaren i tråden förutom typ de översta o.O
Well, well... Springhjul ska de inte ha, så vida det inte är byggt för chinchillor och därigenom rejält stort (så att ryggen inte böjs som en banan). Honor ska bo ihop, ju fler destå bättre antar jag, "två är lika 'jobbiga' som fyra, fyra är lika 'jobbiga' som åtta" osv :D Burytan vet jag inte bestämmelsemått på, men de lär inte vara stora med tanke på djurtesttjaffs. Men ju större desto bättre.

Att köpa från djuraffär är ju inte att rekomendera, som du redan nämnat, djuren lever kortare tid och kommer förmodligen dö i cancer eller hjärtfel eller likn. Att "hjälpa" tre-fyra stycken bidrar bara till att fler kommer att födas upp och gå den vägen till mötes. Om du gör det i huvudsak för att komma undan billigt så säg att du ska ha möss för ormmat, så får du köpa dem billigare än om du säger att du ska ha till husdjur, iaf är det så i vissa affärer. Sen så "måste ju ormarna få något att äta" också :smirk:

Min första mus, Ture. Blev fyra år. Han fick vara ute och springa fritt där han bodde (hos sin senare ägare). Övriga möss blev alltifrån 0-3år oftast 2-3år. Det beror nog mycket på arv, miljö och utfodring.

Råttor, Gerbiler, Möss och hamstrar räknas som allätare och ska därför gärna ha lite allätarpellets (även kallat rått- och muspellets) deras föda ska inte till största del bestå av hö (det ska det till marsvin, Chinchilla och kanin däremot) men de äter säkert hö.

Cancer kan även möss från uppfödare dö av. Vissa linjer är mer disponerade för cancer än andra. Engelska utställningsmöss har jag också för mig att de lever kortare tid än andra möss.

Liknande trådar

Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 233
Senast: Polibek
·
Däggdjur Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss -...
Svar
13
· Visningar
1 622
Senast: Lona
·
Däggdjur Jag har lite då och då funderat på att skaffa tamråttor någon gång i framtiden. De verkar vara så otroligt mysiga och är förskräckligt...
Svar
4
· Visningar
1 863
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama