Möss i bilen? Hjäälp...

gammalek

Trådstartare
Har haft bilen på service och de upptäckte musspillning i bagaget :nailbiting: Är det fällor som gäller eller vad ska man göra? Jag vågar inte dammsuga förrän musen/mössen är borta... Och hur hindrar man att nya möss bosätter sig där? Var tar de sig in?

Blir så hispig av att det är just i bilen :nailbiting: Möss finns ju här på landet, men jag vill inte ha dem i bilen. Tänk om de springer upp i byxbenen när jag kör 😱
 
Har haft bilen på service och de upptäckte musspillning i bagaget :nailbiting: Är det fällor som gäller eller vad ska man göra? Jag vågar inte dammsuga förrän musen/mössen är borta... Och hur hindrar man att nya möss bosätter sig där? Var tar de sig in?

Blir så hispig av att det är just i bilen :nailbiting: Möss finns ju här på landet, men jag vill inte ha dem i bilen. Tänk om de springer upp i byxbenen när jag kör 😱

Särbon hade en ovälkommen liftare en gång... den hade hoppat in när han var på jobb (han hade sett flera råttor kring boendet). Han hade också en massa solrosfrön eftersom de var billigare att köpa här nere... det visade sig att råttan hade öppnat säcken, tagit sig in i handskfacket och lagt upp ett lager frön där :rofl:

Den undvek fällan vi gillrade här nere (det var en dålig fälla), den följde med upp till Norrland en sväng och sedan lyckades vi ta den med en ny fälla när han var här nere :D

Dvs ställ in en (bra) råttfälla så ordnar det sig :)
 
Särbon hade en ovälkommen liftare en gång... den hade hoppat in när han var på jobb (han hade sett flera råttor kring boendet). Han hade också en massa solrosfrön eftersom de var billigare att köpa här nere... det visade sig att råttan hade öppnat säcken, tagit sig in i handskfacket och lagt upp ett lager frön där :rofl:

Den undvek fällan vi gillrade här nere (det var en dålig fälla), den följde med upp till Norrland en sväng och sedan lyckades vi ta den med en ny fälla när han var här nere :D

Dvs ställ in en (bra) råttfälla så ordnar det sig :)
Jag hade möss i förra huset. De fixade ett lager hundmat i soffan :D! Jag kan riktigt se det framför mig när de flyttade torrmatbitar från hundskålen till soffhörnet mitt i natten! Min bror ville inte erkänna det, men problemet slutade när han - äntligen - fick för sig att komma och sätta dörrfoder kring dörrarna som han hade hjälpt mig att sätta in. De smet alltså in där någonstans. Hunden tyckte för övrigt att det var jättelivat att jaga möss... :D
 
Vanlig musfälla duger. Men vill du inte döda möss så köp en batteridriven ultraljudsskrämma. Nyss köpt en själv till jordkällaren pga det var ovanligt mycket möss där i höst.
 
Som jag förstått så säker de värmen bara, samlar mat ute. Inte ovanligt att hitta samlingar av frön och bär i motorutrymmet. 😅
Halstabletter har jag hört att de tar :rofl:

Men nej, i sig är det inte kul!
Jag skulle inte heller vilja ha en mus i bilen 😱

Jag hade en som hade bott i mina skor när de blev stående hos en kompis ett tag. Tur inte musen följde med hem, bara dens skafferi typ 😂
 
Jag hade för några år sen en mus i bilen, upptäckte det när inredning började komma fram från ryggstödet på baksätet...
Det blev hans sista hem, råttfälla stoppade vidare byggande.
 

Bifogade filer

  • IMG_20241026_174059.webp
    IMG_20241026_174059.webp
    42 KB · Visningar: 9

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 044
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp