Morris & NOlan ponnyhoppsadel - någon som har?? Bomvidd, längd m.m frågor

Alexandra_W

Trådstartare
Finns det någon här som har en M&N ponny (flatback))? Möjligen någon som bor hyfsat rimligt avstånd från mig som har en sådan i bomvidd 33 eller 34 som jag skulle kunan få prova? Jag bor mellan Gävle och Uppsala.

Sen lite frågor - ni som har en, vad är de på för häst? (Ras, lång rygg/kort rygg, kraftig/smal, hur ser manken ut, rak rygg eller svängd rygg etc). Och hur vid är 34:an jmf med andra märken t ex om någon vet (dvsvad har passat din häst mer).

Fått förslag på att det kanske kan passa min herre som har lite svankig rygg i vila men där ryggen kommer upp vid arbete, som kräver vid bom med rejäl vidd vid manken och också mankfrihet (dvs plats för manken på både höjd, bredd och längd) och har kort rygg. Problemet är att jag aldrig nånsin provat en M&N övht på honom. Har fått nys om två begagnade till bra pris, bomvidd 33 resp 34. Men de befinner sig en bra bit från mig och jag skulle ju gärna prova en innan köp så att säga.

Sv: Morris & NOlan ponnyhoppsadel - någon som har?? Bomvidd, längd m.m frågor

Har aldrig provat nån, men kollat på i affär. Dom är bra mkt billigare än övriga M&N sadlar. Tyckte den såg väldigt liten ut! Korta kåpor. Vad jag minns så var det ingen cutback, kan dock vara att jag minns fel.
M&N brukar ju rekommenderas til hästar med rak rygg, så frågan är om den inte kommer trycka på honom?
Kan du inte få sadeln på öppet köp då, så får du prova den? :)

Jag hjälper till att knuffa lite!

Har lite åsikter ang bomvidden på M&N, som du vet så har jag en 33:a. Den passar bra till mitt RUNDA halvblod med rejäl manke samt mitt andra mer normalkonstruerade halvblod (som dock kräver x-vid bom iallafall). Jag har även lånat ut min sadel till grannens fjording (bred!) för provning när hon letade sadel och den låg som en smäck!

Som Centaur skriver så är det ingen cutback, tror att jag skrivit det i PM men minns inte riktigt. Det är en sadel med tämligen rak bom.

34:an som M har är RIKTIGT vid, har testat den på min dunderklump och den var alldeles för vid- jag upplevde att det var stor skillnad på min 33:a och 34:an som hon har.

Nu är du säkert jättelätt, så du inte behöver tänka på det... Men om du inte visste det så är det max-vikt på dom sadlarna. Återförsäljaren som min syster pratade med avrådde henne till att köpa en pga att hon vägde 52 kg..

Han lär ha sadel med rak bom, annars går det åt skogen såfort han arbetas. Zaldi har ju fungerat utmärkt på honom, och den är ganska lika M&N:en av det jag kunnat utröna, dvs ganska raka men inte spikraka.

VIsst kan jag få den på öppet köp, men det kostar mig 500 kr i frakt om den inte passar, och 250 till om jag ska prova den vidare (och ytterligare 250 om inte den heller passar). Och så är det drygt atts kicka sadlar fram och tillbaka, speciellt som ägaren till sadlarna ska på semester en dryg månad.

Dock kan hon ta med sig sadeln när hon passerar en ort nära mig, men hon vill ju helst bara ta med sig en av dem, och så kommer hon passera mitt i natta så provarida då blir ganska knepigt. Och om jag då iaf har ett hum vilken av bomvidderna jag vill prova (men jag tror 33:an) så slipper hon ju ta med två iaf. Och om jag har ett hum om M&N övht är kompatibelt med hästen så slipper hon ju ta med sig någon om jag redan inan konstaterat att 'nej det går inte'.

Så, visst går det atts kicka etc och ha på öppet köp (vilket kanske ska tilläggas att hon INTE tänkt lämna alls egentligen men ändå var snäll nog att gå med på) men det blir både dyrt och krångligt (krångligt för alla inblandade).
DESSUTOM - jag vill gärna veta hur den är att sitta i för MIG, om den inte passar mig så är det ju avblåst redan där. Så om någon i närheten ändå hade en så kunde jag ju får lite svar enklare?

Viktgränsen är jag medveten om, och jag väger (beroende på dagsform) 43-45 kg, så ingen fara. Korta kåpor är en FÖRDEL (måste man lalla och köpa byxjävlar för elvaåringar (okej nu överdrev jag men bara lite, för trettonåringar är det) för de inte ska bli för långa så gillar man korta kåpor ;) Sen får vi väl se om min rumpa får plats, jag har ju 16" på 'vanliga' sadlar, och vissa ponny 16" är lika stora, vissa är mindre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
989
Senast: aida
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 257
Senast: Spyro192
·
Utrustning Har en häst hemma för att hjälpa ägaren att utbilda hästen, den är nyköpt och har därför ingen sadel. Jag rider han för tillfället i en...
Svar
15
· Visningar
4 009
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur