Morötter,bra eller dåligt?

makarontanten

Trådstartare
Ja hur är det egentligen? Min hund är ju lite "rund" om magen. Dels pga att hon går på kortison,men också för att hon är glad i mat/godis och ben.

Innan har hon fått mycket ben(minst ett om dagen),då jag alltid velat ge henne en bra tandhälsa,sysselsättning och lite gott. Nu har hon dock lärt sig att äta ben i rasande fart,så någon sysselsättningen är det då inte längre, och skulle hon få av mig,skulle hon ät 10 ben om dagen med glädje.

Men morötter är en annan favorit hos henne och nu byter jag ut lite ben mot råa morötter istället. Har läst att morötter är både bra för hälsan,ger bukfylla och naturligtvis även är bra för tänderna. Kanon tyckte jag,tills jag läste att det inte alls var så bra som jag först trodde. Läste att det kan ge diabetes istället:(

Hur är det egentligen? Är det bra eller dåligt? Och vad är "lagom" mängd att ge? Skulle det vara bättre/sämre att koka dem innan man ger dem som bukfylla tex? Ger ni era morötter? Vad finns det annars att ge som bukfylla? Har hört att många ger kål,men det var visst inte heller så bra i för höga doser för magens skull...

Sv: Morötter,bra eller dåligt?

Jag har svårt att se vad som skulle vara farligt i lagom mängd.

Vad i moroten skulle hunden inte tåla? Det enda jag hört är att hunden inte kan ta upp nån näring från moroten, med det är ju i TS fall ett mindre problem.

Min får. Vissa dagar äter han, andra inte. Bajset innehåller mkt morots"rester" när han ätit så de verkar inte brytas ner helt?

Har då aldrig hört att morötter skulle vara farligt, och min äter det med glädje.

Det innehåller ju dock relativt mycket enkla kolhydrater så kål är nog bättre ur bukfylle-perspektiv. Att koka morötter (rotfrukter överlag) gör näringsämnena mer lättåtkomliga och är alltså sämre om det är bukfylla man är ute efter. Det blir ju sämre även ur sysselsättningsperspektiv också.

En av våra 3 äter morötter. Inte varje dag, men ibland för att ha lite sysselsättning så får han en morot:)
Han älskar det! Vet. sa inget om att det skulle vara dåligt!

Har aldrig hört att morötter är farligt men därimot kan det vara laxerande i för stor mängd, tro mig jag vet. Därimot har jag hört att morots pure är bra om man har en hund med diarre vet inte varför det är skillnad på hel morot och pure och har aldrig testat för lös mage.

När vår vovve fick rännskita av hydrolyserat foder så sa vet att man ofta kan ge morötter för att stoppa upp det. Det var nått med vätskebalansen som hydrolyseringen orsakade och som moroten kunde fixa..?

Han var så risig så vi tog bort fodret istället, så vi provade aldrig.

Annars äter han råa morötter med god aptit, de kommer ut typ osmälta. Bra bukfylla :idea:

Vad får hon för sorts ben då? Rejäla märgben (med den mesta märgen borttagen) kan i alla fall sysselsätta min glupska hund ett bra tag! När hon tröttnat brukar jag kleta in lite grann av något gott längst in så är det roligt en dag till. Morötter ger jag också någon gång ibland, hunden tycker egentligen inte att det är så gott men anser att ingenting ätbart får gå förlorat, så hon tuggar i sig med lätt plågad min. ;)

Alla former och varianter går ner. Grisöron och vita rullade hudben(om man nu räknar grisöron till ben) är favoriterna.

Hon får även märgben ibland,men de är enbart roliga när det finns märg i dem. Hon slickar ur märgen och sen ligger de tills jag slänger dem. Själva benen är inget att ha tycker hon,och märgen är ju rätt fet om man nu vill hålla igen hennes matintag lite;)

Kl
Tack för alla svar,vet inte riktigt vad jag ska svara,men undrar lite över hur mycket morötter som borde vara okej att ge.Är det någon som känner till något fall där hunden fått diabetes av morötter? Hon väger runt 35 kilo,och är alltså inte någon liten hund. En om dagen,två i veckan?

Även om hunden gillar ben och godis så är det faktiskt ägaren som reglerar intagen ;)

Mina hundar äter märgben relativt ofta och de dagarna dom får ben så får dom givetvis något mindre till kvällsmat. Allt för att dom ska hålla vikten på en stadig nivå.

Ska du ändå banta ner din hund så tycker jag att morötter och vitkål är både billigt och bra. Vitkålen är dessutom bra för magen :bow:

Jag ger min frysta märgben, det sysselsätter honom mycket längre än färska. Och om du vill dra ner på fettet kan du ju gröpa ur märgen och fylla med kattmat, färs eller vad du nu vill och frysa och sen ge hunden.

Tyvärr kan jag inte svara på hur mycket morötter som är okej att ge men du borde ju kunna riva ner lite och blanda i märgbensfyllningen för att få lite bukfylla ihop med det goda.

Edwind väger 6.5kg och äter som mest en normalstor morot om dagen och verkar inte ha fått några men av det. Blev iaf lite undersökt i samband med kastreringen!

kl
Jag som är dåligt påläst, hundar tål morötter men bör ej äta för mycket pga det relativt höga glykosvärdet = risk för diabetes. Nästa gång ska jag kolla fakta innan jag skriver :p

Sidan där det står att morötter ej är bra att ge i stora mängder, står dock ej hur stora : http://sheltie.ifokus.se/articles/4d714a23b9cb46222105edcc-vad-ar-giftigt-for-hunden

Jag har lite svårt att tro på uppgiften. Jag hade en hund med diabetes och just morötter var det godis hon fick äta. Veterinären gav OK till det. Jag märkte heller aldrig att hon svängde i sockervärdet av morötterna då jag regelbundet kollade hennes uringlukos.

Råa morötter, oavsett om de ges rivna eller hela och tuggas sönder, hinner inte smälta i hundens mage eftersom allt passerar så snabbt igenom. Är de däremot kokta så smälts de. Så är det bukfylla man vill ge hunden är det bättre med råa eftersom de bara passerar osmälta.

Finrivna råa morötter tas upp av hunden, o passerar inte rakt igenom som hela morötter/stora morotsbitar gör.

KL
Vad gäller att hundar eller andra däggdjur skulle få diabetes av överkonsumtion av morötter eller eller sockerrikt godis/frukt/rotfrukter så tror jag på det när det är vetenskapligt bevisat. Äter man för mycket morötter så färgas man gul pga karotenet.

"Moroten räknas som en av våra viktigaste rotfrukter och innehåller i genomsnitt 86 - 92 % vatten, 1 - 1,5 % proteiner, 0,2 - 0,26 % fett, 1 - 3 % fibrer, 2 - 4 % socker, 6,4 - 9 % andra kvävefria ämnen och 0,8 % aska. Den gula färgen beror på närvaron av karotin, som innehåller mycket A-vitamin.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Morot

Ja, och då skulle jag haft diabetes för länge sen, så mycket godis och socker som jag äter.. :o

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
464
Senast: Sel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 826
Senast: monster1
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb