Morhuvad papegoja

gul_zebra

Trådstartare
Har läst lite om de och är intresserad av att skaffa ett par morhuvade sötnosar. Inte nu då, men i framtiden, när jag har flyttat hemifrån beroende på hur det går med pengar och så då. Men är de bra nybörjarfåglar? Borde jag satsa på 2 nymfar istället till att börja med? Undulater vill jag iaf inte ha, så små... Vill ha lite att ta i :D Eller ta och ta... :smirk: Menmen. Har ju haft en undulat förut (ja, den hade kompis. Syrrans undulat ;)) men det var väldans många år sen och jag minns inte undulaten annat än att mamma har berättat att den var helt gul och hette Putte :p Har ju undulater här hemma nu (mammas) men njae... Inget för mig... Vad tror ni, satsa på nymf först eller kan det gå med morhuvad direkt? Hur pass svåra är de att ta hand om? Läst att de är lätta men hur lätta liksom :p

I'm here :)

Att börja med morhuvad kan funka, om du läser på flitigt innan (vilket jag tror du gör). De är trevliga fåglar, även om jag gillar nymfar mer ;) Jag tycker att morhuvade ligger precis efter gränsen till "riktig" papegoja, dvs de kan helt klart skapa mer problem än en undulat/nymf.

Ok :) Får hoppas det funkar när jag flyttar hemifrån :banana:

Damm? Nä... Bara pollen, sulfa, marsvin och kaniner :p Hur så? :confused:

Köp pippin av en uppfödare så svaran h*n på alla dina frågor.

Jag tycker absolut att du kan skaffa dig ett par morhuvade. Jag har ju en Meyer (släkting) och nymfisar och jag kan försäkra dig att vad gäller skötsel så är inte den ena mer komplicerad än den andra (även om skötseln skiljer sig lite).
Se bara till att köpa fåglarna av en uppfödare och inte i en zooaffär. Det kan vara mycket svårt att få en vuxen morhuvad tam efterssom de i naturen är mycket, mycket skygga fåglar.

Måste också påpeka att en morhuvad inte skräpar ner lika mycket som en nymf. Nymferna har liksom ett damm i fjädrarna som lägger sig överallt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka