mörbultad

Y

yazmin

Hade kiropraktiker hos pållen igår 1. gången, behandlade och sa att pållen hade låsning h.b. knä samt i bäckenet i båda sidorna. Idag var hästen hängig, trött och stel. Gick orent vilket hon inte gjorde innan behandling. Hittade henne liggandes i hagen men verkade bara vila. Ömmar ingenstans och reagerar inte med smärta heller. Mörbultad eller sönderknackad?? Vad har ni erfarenheter av kiro-behandling.

Sv: mörbultad

Oftast kan människor känna sig som du beskriver hästen efter en ordentlig behandling:angel:
bara en tanke, har själv ingen erfarenhet av hästar på det området

Troligen är detta en efterbehandlings reaktion, men hästen ska bli bättre kommande dag.
Oftast ska den som behandlar hästen berätta om ev reaktioner av behandling..men känner du dig osäker ska du absolut ringa kiropratorn och berätta hur det ligger till.

Fick själv denna reaktion på min ena häst efter en ET behandling ( 2 dgr sen), nu är hon dock mycket bättre, fick även akupunktur för smärtlindring...men ET berättade om eventuella "problem" som skulle kunna inträffa..
Jag fick rådet att ut och skritta hästen och det hjälpte...på henne så var fallet att hon började få mer rörlighet i dem ställen hon hade låst sig i och då lett till ökad ledvätske bildning i området, detta smärtar men om de rör på sig så minskar "trycket" och då lägger sig det onda..men rådfråga för säkert helt skull!
Även efter ev. kommande behandling så du vet mer!

Senast ändrad:

En behandlings reaktion kan sitta i i flera dagar.. men efter max 5 dagar så ska det iaf börja bli bättre. Rörelse kan många gånger hjälpa hästen att "komma i form" igen.. men hör med din kiropraktor FÖRST, eftersom en del behandlingar kräver vila istället! Och är det så att hästen har lite ont på ngt ställe i kroppen efter beh. så kan det ställa till mkt skada om man tvingar ut den att gå, eftersom den då kan snedbelasta sig igen, och vips så försvinner all effekt av beh! och du står med samma (eller ett nytt) problem igen :( En bra ide kan vara att slänga på hästen ett extra täcke, så den verkligen håller sig varm, speciellt om den inte vill röra på sig så mkt just nu :)

Senast ändrad av en moderator:

Redan bättre. Kiro rekommenderade vila efteråt men berättade aldrig att det kan bli sådana biverkningar. Hon verkar må bra nu och var sin vanliga glad och pigg själv imorse. Har gett massage och använd liniment och haft täcke på så verkar lösa sig.

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 995
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar