Moraliskt dilemma

Scata

Trådstartare
Jag sålde en sak till en (för mig) obekant person via en annonssida, so far so good...
Jag ville att handpenning skulle läggas eftersom personen inte kunde komma i närtid, hen valde att betala hela köpeskillingen för att säkra köpet - jättebra.
Efter en vecka så kontaktade jag hen och undrade om hen inte skulle komma och hämta sin sak? Jodå det skulle hen, men undrade om jag inte kunde ha saken kvar ett litet tag för det passade inte att hen skulle åt mitt håll just nu? Jag ansåg att det var Ok.
Detta var i mars i år...

Saken är fortfarande inte hämtad...
Jag har skickat påminnelse-sms men får inget svar, ej heller när jag försökt ringa. Enligt hitta.se så har hen fortfarande det mobilnumret.

Vad gör jag nu?
Jag har ingen lust att ha kvar saken (det var ju därför jag sålde den), men ägaren har "försvunnit"...

Vad skulle ni ha gjort i mitt läge? Väntat längre? Sålt den igen?
Vad har jag för skyldigheter som säljare? Vi har inte skrivit kvitto, vi har aldrig ens träffats...
 
Sv: Moraliskt dilemma

Jag hade skickat brev där det stod att jag kommer att göra mig av med varan vid ett visst datum ifall den inte är hämtad före det. Sen hade jag sparat en kopia.

Fast det beror lite på hur dyr grejen var.
 
Sv: Moraliskt dilemma

Jag hade faktiskt sålt grejen igen, men varit beredd på att återbetala viss del till förste köparen. Om denne återkommer inom rimlig tid.
 
Sv: Moraliskt dilemma

Vad skulle rimlig tid vara?
Jag har varit inne på din linje och betala tillbaka hälften om hen hör av sig, men jag har väntat sen i mars.... o inte har jag sålt igen heller :o
 
Sv: Moraliskt dilemma

Ja, inom en månad från senaste samtal/SMS.

Jag hade sonika SMS:at och lämnat meddelande att hämtas inte grejen inom (en vecka) så är den åter till salu för den som önskar köpa.
 
Sv: Moraliskt dilemma

Jag hade hört av mig och sagt att varan är kvar i xx dygn och efter det så säljer jag vidare. Pengarna hade tillfallit mig inom de dygnen också om inte köparen säger till att han/hon vill ha igen pengarna, i alla fall om det gått så lång tid! Ser ingen anledning till att man skulle agera förvaring åt någon iom att varan egentligen inte är min längre.

Jag skulle aldrig ha väntat så länge, inte ens en vecka om säljaren verkar ointresserad/inte har tid..Kanske låter taskigt, men ska man köpa något får man göra sig tillgänglig tycker jag eller så får man låta bli om det inte passar.
(sen kan man väl ta hänsyn till sjukdom etc men så lång tid som månader utan egentlig orsak hade jag inte väntat)

Jag brukar dra mig nästan för att sälja saker för att folk brukar vara så knepiga :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Moraliskt dilemma

Så hänsynsfulla ni är! :o

Jag hade sålt varan igen, är man inte mer angelägen om att hämta den (om den nu inte går att skicka/köparen är ovillig att betala frakt) så får faktiskt köparen skylla sig själv. Du har ju påminnt flera gånger och det har snart gått ett halvår...
 
Sv: Moraliskt dilemma

Ja jag vet... ibland är man snäll "så man är dum" :o

Tack alla för input och moraliskt stöd, nu ska jag skicka ett till sms med sista hämt-datum... sen åker den ut på annons igen - så det så!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har hamnat i ett litet dilemma ang försäljning av en häst. Behöver få bolla lite tankar med utomstående angående detta, och då är Buke...
2
Svar
34
· Visningar
4 154
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 666
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hej, innan ni alla kommer med arga svar, ja JAG VET att det var klantigt att inte ha något kontrakt. Behöver hjälp med vad jag skall...
Svar
4
· Visningar
1 817
Senast: xaheena
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 262
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp