Montera värmebalja i hage, hur?

Lotus7

Trådstartare
Jag har precis fått hem mina 2 Thermobar och skall nu ställa ut dem i hagen.
Har tänkt att skydda dem på något sätt, bygga typ en låda eller nått runt dem.

Hur har ni andra gjort som har värmebaljor i hagarna?
Har ni byggt något runt?
Har ni byggt så de kommer upp från backen (tänker på om det kommer en massa snö)?

Där jag haft hästarna tidigare har det varit uppvärmd vattenkopp men flottör (stavning?) i hagen men nu när jag flyttar hem hästarna så blir det Thermobar istället.

Visa gärna bilder!
Behöver alla tips och idéer jag kan få! :D
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Jag har en 80 liters termobar, fast min står i ligghallen (lösdrift). Min står på en pall ca 50cm hög, just för att ena hästen brukar bada hovarna i annars... Sen har jag ett band runt den så de inte river ikull den, och bandet går ut genom väggen och fästes på andra sidan väggen. Men har inte byggt in den annars.
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Jag har inte haft någon som behöver tvätta fötterna :D så min har stått som den är ute eller i lösdriften,står den ute o hästarna är inne på natten lägger jag ett lock på den under natten så slipper man skopa ur snö på morgonen. (om det snöar)
Jag har inte ens haft sladden i fören det är ca -5 grader,då den har klarat sig bra ändå.
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Jag har en till tunna utanpå min värmebalja, andra har jag sett har pallkrage runt som sparkskydd.
Min tunna är fastknuten så att den inte heller kan flyttas eller lekas med.

Däremot har jag inte sett att man måste ha dem ovan mark och snön runtomkring tunnan verkar smälta. Det reflekterade jag över ifjol då jag faktiskt glömde att tänka på det.
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Pall +två ()tre?) pallkragar som man ser till att fästa i pallen + sen fästa pallen på ngt bra sätt. Pallar och pallkragar kan man ibland få gratis fr. vissa företag.
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Ja pallkragar har jag funderat på, det kan nog funka men är lite sugen på att bygga något som blir mer måttanpassat och ser prydligt ut :o:p

Här uppe kan det komma rätt mycket snö så därför funderade jag på om man behövde ha den ovan mark. Ingen som har så?
Har alla den på marken och det funkar?
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Jag specialbyggde en låda till min thermobar, så att den kom upp en bit ifrån marken, och fick ett ordentligt sparkskydd. Min står inne i lösdriften, kan försöka fota den senare så du får se. Det går säkert att göra snyggare, jag tog av det som fanns hemma i material, men hästarna verkar tycka den är helt ok. Byggde även in sladden ordentligt så att den inte kommer åt att tuggas på.
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

kl

Vår låda står intill en vägg ur vilken elen går. Står på marken eller på lite halm, men så blir det heller aldrig mycket snö där bakom väggen. Så länge det är mycket vatten i blir den lämnad i fred, annars kan den bli lite ivägputtad och då lossnar elen direkt.
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Ja Gimlan det är klart.
Thermobaren är ju rosa så kanske ska färgmatcha :p ;)
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Önskar att jag hade en vägg eller liknande ställa den emot och att sätta fast den i.
Det blir liksom lite temporärt i år när jag precis köpt gården och det nu är vinter...

Hagen är trästolp och polarband, så jag törs nog inte sätta fast karen i staketet. Funderade på en låda som jag förankrar med typ stolpskor och ställer ner Thermobaren in. Hmmmmm, svårt. Vet inte riktigt hur jag ska göra.
Jag blir lätt överambitiös och överarbetar saker.
Vill ju att det ska vara hållbart och säkert.
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Slå ned en eller två stolpar strax innanför och fästa i kanske?

Beror ju mycket på hur elen går, blir den bara strömlös direkt vid pill är det ju mer att hästarna inte ska ha sönder den som gäller (och inte heller skada sig såklart). Håller den sig bra fylld hela dagen kanske den inte ens behöver fästas? Jag är ju lat och låter dem dricka ganska mycket de dagar jag vill skura o byta för att inte behöva få släpa längre o längre bort på skridskobanan som blir av det uthällda och kommer jag för sent är den vält och bortputtad en bit.

Kanske att min buse håller sig lite mer i skinnet nu dock med en sådan förtjusande dam vid sidan som uppehåller honom :-P
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Vi har den på en pall längs staketet, närmast staketet är en rejäl staketstolpe nerslagen och så är det ett rejält spännband runt tunnan och stolpen.
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Så här har jag gjort:
20130906_183834.jpg
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Jag har min på en "mini pall" och sen pallkragar runt om.
Tror det är 4 pallkragar på höjden som är fastskruvade och sen ett lock som täcker hålen runt om så det bara är hål ned till thermobaren.
Under pallen har jag grävt ur så att vattnet lätt rinner ned i diket istället för ut i hagen.
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Har en 80l thermobar.
Har gjort en rejäl plyfalåda med 100mm frigolitisolering runt om, galvat lock för att hindra att dom gnager på den med list under mot själva baljan för att förhindra att vatten kommer ner i lådan. Två impregnerade brädor under så den kommer upp från marken. Borrat hål i botten och satt ett rör som passar pluggen i botten av baljan.

Transformatorn sitter i ett plåtskåp på brandsäker vägg på utsidan av stallet.

Lådan är så tung i sig att hästarna flyttar inte på den i första taget.

1403001_752913924722749_1435582234_o.jpg


1412758_752913781389430_1468579292_o.jpg


1469879_752914534722688_1506620567_n.jpg
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Seriöst! Sambon tänkte bygga in baljan (hemmagjord) men sedan vi testat den i vintras och inte ens behövde ha all värme (tre separata slingor) på för att hålla det frostfritt så blev det nedprioriterat. Förstår dock mycket väl att man vill ha rejäla lösningar i ert väder!
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Van stod på en lastpall och så två pallkragar runt. :) Perfekt låda, lättmonterad.
 
Sv: Montera värmebalja i hage, hur?

Våra står på varsin liten lastpall.

Vi har en TB 130 med bottenventil. Då har vi sågat ett hål i lastpallen på rätt ställe så det bara är att öppna bottenproppen och tömma karet. 130 står väldigt stadigt så den har vi inte förankrat alls och det har funkat bra i de 2-3 år som vi har haft den.

Vår nya TB 65 ECO har ingen bottenventil så den måste man vicka för att tömma. Den är även smalare och står inte lika stadigt så den har vi knutit fast i stolpar som slagits ner speciellt för det ändamålet. Skulle vara mycket smidigare med ett spännband.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 059
Senast: Linda_A
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 395
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp