• Trav
  • Trådstartare Trådstartare _id_a
  • Startdatum Startdatum
I

_id_a

Hej jag undrar om det finns någon särskild vikt man måste vara under om man vill börja trävla i monté?

Jag skulle också vilja ha lite mer info om själva tävlingsgrenen,

:)

Sv: Monté

nej, det finns ingen vikt du måste vara under. Däremot måste du vara över 65 kg både före och efter loppet

Om du går in på sidan http://user.tninet.se/~dic984a/monte/index.htm så hittar du nog den information du vill ha. :bump: Där kan du också klicka dig fram till många bra Montéklubbars hemsidor nära dig?

annars kan du alltid fråga oss här på buke ;)

Måste väga minst 65 kg...fruktansvärt dålig minimivikt tycker jag. Men det är väl för att jag väger 50kg...vill ha sänkt till 55 men så blir de tyvärr aldrig.....

finns det inte vikter som man kan lägga på eller får ni inte starta alls? :confused: (viktvojlock har jag hört om?)

Zuzzi skrev:
finns det inte vikter som man kan lägga på eller får ni inte starta alls? :confused: (viktvojlock har jag hört om?)
Blyvikter finns det som i galoppen...

jo, men jag tycker iaf minimivikten ska sänkas. Med tanke på små travhästar och även om mini vikten är 55 så får ju de som väger 70kg oxå rida...fattar inte vitsen

sant! men självklart strävar alla efter att vara så lätta som möjligt, att komma närmsta möjliga minmivikten för bästa möjliga resultat.

Anledningen för att de satte 65 kg var för att montén skulle bli en breddsport för både killar och tjejer och inte som i galoppen som det tyvärr blir om de sänker till 55kg. Nu är det så att jockys redan "hittat till montén" och det har vi ju sett reultatet av eller hur?! :angel:

Om vi skulle sänka gränsen till 55 kg skulle bara galoppjockys sättas upp på hästarna (med få undantag) pga att de har den bästa vikten,styrkan, balansen, rutinen... ;)

personligen tycker jag att 65 kg är en lagom viktgräns...okej kanske 60 :angel: :D

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Unafraid
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
939
Senast: Mojma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka