• Trav
  • Trådstartare Trådstartare juliusceasar
  • Startdatum Startdatum
J

juliusceasar

nu har jag genomgått montèlicensutbildningen, och ska fixa en jacka....men...vad jag har hört så kostar en riktig montejacka flera tusen?
Visst kan man ta bara en vanlig enfärgad jacka och sy på något, tex rundel eller stjärnor, men hur vet man vad som är ledigt?
Man vill ju gärna ha några fina färger, och inte ta typ brunt å rött å rosa eller nått, bara för att det ska finnas ledigt?

Hur går man till väga??

Tacksam för svar!

Sv: montè

Du måste registrera färgerna /mönstret hos STC Papper för det finns att få hos dom
Kolla in www.travsport.se --> regler och blanketter kan finnas under just blanketter

Fundera hur du vill att dressen ska se ut, sedan ringer du stc (08-6272120) och ber att få tala med någonb som har hand om registreringen av dresser. H*n kan då kolla om just den kombinationen är ledig (just då) och så kan man få lite hjälp med förslag. Men försök ha klart för dig villka färge du vill ha innan du ringer iaf. Notera dock att vitt och blått är "fullbokat" som grundfärger.
Har du ingen lapp med alla färger och olika "mönster" så kan du beställa en sådan hos stc eller så frågar du din kursledare, de brukar ha att dela ut.

<----- Jag har sytt min jacka själv, grunden är en gammal Konsumjacka som jag sytt på det gula, visst det syns att man är amatör men det bjuder jag på till smiljonerna börjar rulla in!*S*

Ina79 skrev:
Fundera hur du vill att dressen ska se ut, sedan ringer du stc (08-6272120) och ber att få tala med någonb som har hand om registreringen av dresser. H*n kan då kolla om just den kombinationen är ledig (just då) och så kan man få lite hjälp med förslag. Men försök ha klart för dig villka färge du vill ha innan du ringer iaf. Notera dock att vitt och blått är "fullbokat" som grundfärger.
Har du ingen lapp med alla färger och olika "mönster" så kan du beställa en sådan hos stc eller så frågar du din kursledare, de brukar ha att dela ut.

<----- Jag har sytt min jacka själv, grunden är en gammal Konsumjacka som jag sytt på det gula, visst det syns att man är amatör men det bjuder jag på till smiljonerna börjar rulla in!*S*

Jag ringde upp o sa "att jag ska kvala nästa vecka, tog licens igår och måste ha en färg... vad finns det?" :D Men det var jag hahaaa....

Och jag blev blåst på att köra mitt första lopp trots att licensen var utplockad och jag hade fått reg.lappen på mina färger.

STC hade glömt :eek: att mata in färgerna i databasen, snöpligt.

Jag var måttligt road när startlistan kom och annan kusk var uppsatt på min häst. :mad: Och eftersom hon hade kört rätt mycket lopp fick jag så klart inte ändra trots att STC gjort fel. :(

/// ghost

ghost skrev:
Och jag blev blåst på att köra mitt första lopp trots att licensen var utplockad och jag hade fått reg.lappen på mina färger.

STC hade glömt :eek: att mata in färgerna i databasen, snöpligt.

Jag var måttligt road när startlistan kom och annan kusk var uppsatt på min häst. :mad: Och eftersom hon hade kört rätt mycket lopp fick jag så klart inte ändra trots att STC gjort fel. :(

/// ghost

Det var taskigt, jag hade stått på mig.. hade jag fått klar tecken så ska jag rida, punk slut hahaha... men det är väl därför jag får som jag vill oxå :o :D

Köööra... :D :rofl: :rofl: :rofl:

Skulle väl bara vara att säga till att jag vill ha ut licensen iofs, men
jag och "hästen som inte vill volta" tränar på, varje vecka nu, i montékursen.

Fast jag behöver ju inte bekymra mig om tävlingsfärger sen, det är ju redan klart. :idea:

By the way, jag fick prova att rida i en gammal galoppsadel förra veckan och vilken skillnad det blev att rida. Jag hittade muskler jag inte visste att jag hade, men hästen får ju en helt annan bogfrihet. :idea:

/// ghost

Senast ändrad:

ghost skrev:
Köööra... :D

Skulle väl bara vara att säga till att jag vill ha ut licensen iofs, men
jag och "hästen som inte vill volta" tränar på, varje vecka nu, i montékursen.

Fast jag behöver ju inte bekymra mig om tävlingsfärger sen, det är ju redan klart.

By the way, jag fick prova att rida i en gammal galoppsadel förra veckan och vilken skillnad det blev att rida. Jag hittade muskler jag inte visste att jag hade, men hästen får ju en helt annan bogfrihet.

/// ghost

Visst är dom dära "extra" musklerna härliga :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Nu har jag äntligen efter en månads super träning lyckats bygga på lite sånna muskler som verkligen behövdes :D men om man jämför mig för ett år sen, i dressyrsadel, flaxande med armarna och typ tappade andanpå upploppet :eek: så är ett par hästars-snabbjobb på raken, och min franska sadel en helt ny grejj.. Hästarna älskar det och springer fortare (eller är det jag som rider bättre haha) Men skillnad är det som tusan! :love: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 877
Senast: Dopy
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 974
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 239
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka