• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Poetry_princess
  • Startdatum Startdatum
P

Poetry_princess

Är det någon här som har ridit monté? Tycker det låter väldans skoj, faktiskt..

Hej jag tävlar monté och ska ta den nya licensen som kommer ut nu till december.
Jag har mest tävlat bygde, men det har gått bra och vi har fått fina placeringar.
är du intresserad av att börja?

För massor med år sedan var jag medryttare på en travare och vi gjorde "snabbjobb" uppsuttet istället för med sulky. Det är kanske inte precis samma sak som monté men görkul var det i alla fall! :bump:

ja men bara tränat, skulle tagit licens men hade ingen häst tillgodo som höll måttet
det är jättekul! Vill du börja, tag kontakt med närmaste travbana. Skall du ta licens för monté på stor häst behöver du vara minst 15 år, för montélopp på ponnytravare räcker det med den vanliga kusklicensen

Vet någon om det går några monte lopp på jägersro. Har ridit snabbtrav på min fd travare, han är dock mkt förgammal nu, men det är himla skoj.

Nej men det är väldigt kul att trava riktigt fort... :cool:
Min häst kunde få upp en himla fart förrut när ja hade henne.
visserligen kanske inte så fort som en travares men hon brukade trava när dom andra galopperade fort ibland för hon gillade inte galoppen :p

Jättekul! Skulle gärna skaffa mej en häst o tävla det...

Det är skoj! Nu blir det nya regler för att få sporten seriös inom STC, det ska anordnas totospel bl.a. Som jag har fattat det får man ta licens fr.o.m det år man fyller 16 men inte tävla förrän man blir 18 år (antar att det gäller totoloppen, hur det blir på bygdetrav och så vet jag inte). Licensen ska tas på samma sätt som körlicensen, d.v.s uppridning 12-18 gånger samt ett skriftligt prov på STC´s reglemente. Har man redan körlicens för stor häst gäller ett provlopp i monté för att visa att man kan rida och sedan ett mindre skriftligt prov, hur det fungerar om man kört ponnytrav vet jag inte, men jag antar att man måste ta hela licensen i så fall.
Kalmar, Åby och ev. Mantorp vet jag kommer att dra igång sina kurser rätt tidigt nästa år. Antar att Romme/Rättvik och Bollnäs också ska ha riktiga kurser men är inte säker på det..

Den montélicensen som utfärdas av STC kommer att gälla överallt som jag fattat det, även i Danmark och i Norge alltså...

Romme drar igång monte/körlicenskurer nu tidigt i vår, kommer inte ihåg datumet nu för jag har slängt programmen. Men för de intresserade är det bara att ringa dit.

skulle också vilja tävla monté. Tyvärr ägare jag ingen travare. Har bara en snabbtravande haflinger.. :D

Jag skulle gärna ta licens, någon som vet om de blir något i kalmar?

Det blir i Kalmar, de drar igång när vanliga körlicenskursen också drar igång.. Man måste vara 16 för att få ta licens, 18 för att rida lopp.. Själva kursen förhåller sig så att du rider 15-18 provlopp och ska vara godkänd på tio av dessa. Sedan är det ett teoriprov. Precis som kursen för körlicens med andra ord.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 515
Senast: Svartkatt
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 097
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst