V

Vakanjaheta

Nu har min lilla tjej som jag har haft i 2 månader börjat testa ordentligt... på ridbanan gör hon inte annat än att försöka springa ifrån arbetet.. ännu... men ute är hon HEMSK! Hon stannar slänger sej, stegrar, hoppar, bockar... ja de känns som hon gör ALLT för att slippa.. Igår när jag red var det så mkt att jag hoppade av och gick rundan istället för att rida... det var verkligen obehagligt! jag vet att det är fel att ge upp, men jag ville inte riskera någonting på just det stället där hon höll på då det var ett dike med vatten precis brevid! jag vill ha tips och hjälp med vad jag ska göra!? hjälper nh-övningar??? jag tränade lite när jag gick med henne igår att hon skulle följa mej utan att ja drog i henne och höll på .. och det gick faktiskt hyffsat bra! tycker ni att jag ska hlla på lite så innan jag rider? Jag har just nu ingen aning om vad jag ska göra :S jag vill ju verkligen rida henne och hon är UNDERBAR förrutom när hon får sina "ryck"... Skulle vilja ha alla tips som bara går !? Kan ni några bra NH-övningar???
Tack för mej :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Monster!

Är du hundraprocentigt säker på att hästen är frisk?

Det var en bra fråga... alltså, jag har faktiskt funderat på ifall det är sadeln, så jag tänkte prova att rida ut barbacka, och se ifall hon gör likadant! Men alltså annars så tror jag nog att jag måste ta ut en veterinär! Men jag tycker ändå det är konstigt att hon är så snäll på ridbanan :/ Men jag får jättemkt hjälp i stallet med henne och stallägaren har kollat henne och när hon ska skos nu i juni så får hovslagaren kolla på henne oxå! Men just här i inlägget så vill jag ha tips på NH-övningar tack :)

Kan ju tillägga att hästen var nybesiktigad när jag fick henne! Men det kan ju alltid ha hänt något nu, hon går ju på bete och vad som helst kan ju hänt där! Hon är brunstig just nu oxå...

Att hon är "snäll" på ridbanan kan bero på allt möjligt. Det finns många hästar som lider i tysthet eller inte riktigt vet hur de ska tala om att de är missnöjda. Dessutom är de flesta hästar tränade att veta att på ridbanan är det minsan ordning och reda. Ute brukar de ju känna sig lite kaxigare och friare. Som du skriver gör hon ju inte som hon ska på ridbanan heller, att försöka springa ifrån arbetet är inte nånting hästen ska göra heller. Jag tycker din häst låter som ett klockrent exempel på en ofrisk häst, i kroppen, huvudet eller båda. Jag skulle fokusera på att gå till botten med varför din häst gör som hon gör. Att ta bort anledningen till hästens missnöje är mycket effektivare än alla NHövningar i världen.

Jo det är sant, tack så mkt för svaret, jag har inte tänkt så mkt på det nu eftersom förra ägaren också sa att hon kunde testa i början, och då när hon började hålla på så trodde jag lixom att det var testa som hon gjorde både på ridbanan och ute! Men du fick mej att tänka andra tankar! Jag ska ut till stallet idag och låta stallägaren som är mycket duktig ta en titt på henne igen, ska prova att rida lite på ridbanan och kanske longera och titta hur hon rör sej! Tack så mycket för svaret!

Nu har min lilla tjej som jag har haft i 2 månader börjat testa ordentligt... på ridbanan gör hon inte annat än att försöka springa ifrån arbetet.. ännu... men ute är hon HEMSK! Hon stannar slänger sej, stegrar, hoppar, bockar... ja de känns som hon gör ALLT för att slippa.. Igår när jag red var det så mkt att jag hoppade av och gick rundan istället för att rida... det var verkligen obehagligt! jag vet att det är fel att ge upp, men jag ville inte riskera någonting på just det stället där hon höll på då det var ett dike med vatten precis brevid! jag vill ha tips och hjälp med vad jag ska göra!? hjälper nh-övningar??? jag tränade lite när jag gick med henne igår att hon skulle följa mej utan att ja drog i henne och höll på .. och det gick faktiskt hyffsat bra! tycker ni att jag ska hlla på lite så innan jag rider? Jag har just nu ingen aning om vad jag ska göra :S jag vill ju verkligen rida henne och hon är UNDERBAR förrutom när hon får sina "ryck"... Skulle vilja ha alla tips som bara går !? Kan ni några bra NH-övningar???
Tack för mej :)

Min gamla häst höll på sådär. Gjorde allt för att slippa ifrån ridningen. Hon var besiktigad på klinik (en mindre klinik ,men dock med benröntgen, böjprov mm) precis innan jag fick hem henne, problemen började dock direkt och blev värre ju mer man red och bättre i några dagar efter viloperioder. Efter utredning på klinik med ridtest under bedövning blev hon utdömd...Inte alls roligt men jag förstår nu i efterhand att hon hade rejält ont vid ridning. En vanlig besiktning med böjprov, longering och benröntgen hade hon klarat ua in i det sista så tyvärr säger inte en sån besiktning allt.

Man kan höra tjat om ledarskap mm. tills öronen trillar av men det enda man kan göra är att använda sunt förnuft:
Prova om hästen fungerar under annan ryttare
Kolla utrustningen
Är hästen lugn och snäll i annan hantering, t ex att leda, ryckta mm? Om den är det finns det ju ingen anledning till att den ska bli ett monster vid ridning.
Kolla igenom den på en klinik med möjlighet till ridutredning.

Lycka till.
/M

Och nu är det ju så att jag är bara är fodervärd :S Jag var utomlands för några veckor sen och då fick en kompis till mej rida, och NEJ det gick inte bra! Hon gjorde precis likadant! Hon är lite småtjurig att hålla på med, men alltid lugn! Första gången hon kom in i nya stallet ställde hon säg i boxen och nästan sov! Så det är nog som ni säger, hon är nog inte helt frisk!

Håller med de andra som svarat dig, kontrollera att hästen är frisk samt att utrustningen är rätt tillpassad. Hur är det med sadeln, är den ny eller fick du sadel med hästen? Är sadeln rätt tillpassad? Vad gäller ledarskapsövningar är det väl aldrig fel, men de löser inte alla problem... Om det handlar om ledarskapsproblem tycker jag hästen skulle bete sig illa även vid annan hantering, hämtning till och från hage med mera. Hoppas det löser sig!

hur va hästen på de förra stället? om hästen va bra där att rida o så så testar antagligen hästen, att hästen börjar bocka och småbråka betyder inte att hästen direkt har ont.

självklart ska man kolla av sadeln och resten av utrustningen, men om hästen va helt frisk och bra att rida förut på förra stället så testar nog bara hästen och då är de bara att stå på sej mot den, de är vanligt att dom börjar testa efter några veckor/månader.

om de blir extremt jobbigt och svårt och du blir rädd för hästen så fråga ägaren om den kanske kan komma och hjälpa till?

min häst började testa mej efter 3 månader, han va kolugn och snäll och okomplocerad och ja hade bara ridit ut, sen började kraven lite lite och då satte han igång att testa..de va nära ja börja undra va piip de va ja köpt men de löste sej..och sen dess har jag aldrig haft dom problemen.
och ja hade ju kunnat tänka att han hade ont osv men de har han inte, han testar så extremt helt enkelt och sen kolugn igen när han märker att man inte ger vika nånting.

Senast ändrad av en moderator:

Hej..Mitt 4 åriga sto höll på sådär o dummade sig också för mig i början när jag hade fått hem henne. Då va d mest vid longering o tömkörning o promenader, men efter lite NH-övningar o en massa hjälp så går hon efter mig som en hund o bara myser...Hon har humör men jag tror att hon behövde att någon annan tog över kontrollen lite, visst testar hon fortfarande men efter ca 5 månader nu så börjar jag kunna känna när d epå g med en massa trots...
D e bara att kämpa på o ta hellre hjälp av någon än att va nervös när du håller på själv, mitt tips..Lycka till

Första saden man alltid kollar är som Lyrazel frågar: Är du säker på att hästen är frisk? Passar utrustningen?

Vidare. Skaffa tränare! När man har egen häst är det jätteviktigt att ta hjälp, speciellt om man får problem!

Sedan är det stor skillnad på en snäll häst och en väluppfostrad, jag har en av varje och den sistnämnda kräver mycket mer jobb än den första...

hej!

jag har en fux märr som jag köpte förra sommaren.

ji början kom jag knappt från stallbacken när jag skulle ut och rida själv hon stegrade bockade å var helt galen. sen när vi kommit en bit kunde hon vända på bakbenen och försöka lufthoppa hemåt.

när hon ser ngt läskigt ute och jag inte kommit till ridning ordentligt kan hon typ tvärnita för en läskig sten.

jag och min häst har lärt känna varandra alltmer och nu e hon hur duktig som helst! hon testade mig och orkade/orkar inte allt jag kräver av henne å då börjar hon protestera.

hon är väldigt het att rida och försökte oxå springa ifrån allt arbete men jag har bara fått lära mig att rida driva ännu mer så hon kommer tilll arbete istället för att rusa runt! det är juh mkt lättare att rusa runt än att arbeta.

självklart är det viktigt att man vet att hästen är frisk, men om hon var nybesiktigad skulle jag ge det lite tid om det inte är så att du tydligt märker att hon har ont, att ni inte gör framsteg osv.

jag tog mkt hjälp av olika tränare i början det är mitt tips!
ett annat tips efter du har haft hårdträning inne rid ut dagen efter å hoppas att hon är lite tröttare då. jag skulle även se till att hon fick göra ngt varje dag om det ena dagen bara innebar en promenad, men för en del hästar så är det bra att få stimulans, "för huvudet"

lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: mamman
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama