Mönster på tornehäst schabrak

MoonFlight

Trådstartare
Finns det någon som har ett sådant?
Funderade på att sy ett sådant men har inget mönster så...
Skulle bli jäötteglad om jag kunde få tag på ett sådant!!

Sv: Mönster på tornehäst schabrak

enklast är nog att använda ett av hästens täcken som mall. Bra ide är att "sy" ett test schabrak först i t ex lakansväv för att se hur långt du ska ha det, var du ska lägga ett veck o s v

Jag skissade en ritning på hur det skulle se ut, sedan klippte jag till lakan och gick ut i stallet och mätte direkt på hästen. Det som inte satt bra nålade jag tills det fick ett bra fall och sedan sydde jag så. Det blev ett antal vändor till stallet den kvällen, men snyggt blev det, så allt pill och fix var väl värt det. Att jag sedan bytte häst till en högre modell låter vi bli att kommentera...

Använder man ett täcke så får man räkna med att det inte är formsytt till just din häst, utan till "normen" för den storlek din häst är. Därför valde jag att använda min häst som provdocka redan från början, men det beror ju på hur haj man är på att sy, kanske. ;)

det är helt klart det bästa sättet men det tar ju även tid... Jag är evigt tacksam att min mor syr åt mig ;)

Mitt nya schabrak börjar ta form nu. Bara några hundra romber som ska sys på plats :angel: Förhoppningsvis så är det klart i december så då blir det fotosession så att ni får ta del av allstret!! :bump:

hej
undrar vilket tyg är bäst till "täcket" ?
hur gör man "halstäcket" till hästen den som är över hela huvudet?
blev många " " men jag vet inte vad det heter!!! hoppas ni förstår vad jag menar...
kan man rida med westernsadel under?
mvh anette

Linnetyg är väl att föredra men det finns väl lika många svar som schabrak ;)

Jag har huva till mitt schabrak, det är en fristående del till schabraket och passas ut precis som schabraket - dvs på hästen i t ex något enkelt lakanstyg.

När jag red med westernsadel hae jag padden under schabraket och sadeln ovanpå.

hej
tack för svaret!
undrar:
när ,var,hur bestämmer ni färger och "märken" samt namn?

Du kan välja precis vad du vill så länge du inte registrerar din vapensköld hos SRS. (Vilket man måste göra för att använda den i ex. tornerspel.) Då finns det heraldiska regler för utformningen av skölden och dess fäger och symboler, samt en regel som säger att ingen sköld får kopieras eller vara för snarlik en annan registrerad sköld. Du får till exempel inte ta din landskapssköld och rida tornerspel med.

Är du med i ett aktivt tornerlag så kan de hjälpa dig, annars föreslår jag att du blir det om du är intresserad av att rida tornerspel. Ska du bara ha ett schabrak till privata uppvisningar, hästmaskerader m.m. så kan du använda precis vilka färger du vill - rätta mig om jag har fel, ni som kan mer än mig...? :smirk:

*phew!* Höll andan där ett tag... :D

Hej

Det var ett tag sedan jag slutade med tornerspel och har dragit mig för att sälja lite utrustning, men har nu bestämt mig för att sälja ett klart HELT nytt tornerspels chabrak med alla tillbehör.
PM:a mig om det är ngn som kanske är intresserad....lägger ut annons nu på buke på annons sidorna, läs mera där.
Kanske kan jag hjälpa någon som vill vara "startklar" till vårens shower... ;)

:banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: morgaine
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
937
Senast: hamilton1
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: hastflicka
·
Hemmet jag har ett motiv som jag skulle vilja virka till en grytlapp. Har inte virkat på 300 år. Men. Finns det någonstans man kan ladda upp...
Svar
2
· Visningar
373
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka