Gamer_Grill
Trådstartare
Just nu står hälsoproblemen på rad för mina hästar och det senaste i kön är en 5-åring (4,5, född sent i augusti) som inte riktigt är sig själv. Nu i veckan hade hon en rejäl, hård svullnad på ena sidan av kinden/käken och började i samband med det lämna kraftfoder både morgon och över natten. Svullnaden försvann lika plötsligt som den uppkommit efter några dagar, veterinär kom ut och tittade men såg inga sår eller något annat konstigt. Hästen vägrar dock fortfarande äta kraft (äter däremot 20-25 kg hösilage/dag) och hon har även blivit lite grinig när någon annan än jag ska ta på henne grimman, samt vid täckesbyte.
Är det någon som har någon teori om vad det här kan bero på? Kan det vara mjölktandslossning som spökar och gör henne irriterad? Jag utgick ju kallt från att hon fått en foderinpackning eller något annat bekymmer med tanden med tanke på hårdnaden, men när veterinären inte ser några skador eller andra irritationer i munnen och själv inte har några teorier vet jag inte vad jag ska tro.
Är det någon som har någon teori om vad det här kan bero på? Kan det vara mjölktandslossning som spökar och gör henne irriterad? Jag utgick ju kallt från att hon fått en foderinpackning eller något annat bekymmer med tanden med tanke på hårdnaden, men när veterinären inte ser några skador eller andra irritationer i munnen och själv inte har några teorier vet jag inte vad jag ska tro.