Mögel eller smuts?

cambodia

Trådstartare
Vill inte gå in närmare på när, var, hur men är detta mögel eller smuts som går att skrubba bort?
Inte de bästa bilderna kanske, man det är vad jag har just nu.

DSC_0407.jpg
DSC_0408.jpg
DSC_0409.jpg

@tanten och @lady_vip
Ni tror alltså inte det är något som kommer bakifrån väggen och att det är större än det ser ut? Skulle ni tveka till att vistas i detta utrymme dagligen?

Beror lite på ålder på badrummet. 50- alt. 60-tal har tyvärr inte fuktspärr. Vet jag efter att ha rivit ut ett antal. Däremot ser det där absolut ut som punktmögel i yta, alltså inte som kommer underifrån.

Beror lite på ålder på badrummet. 50- alt. 60-tal har tyvärr inte fuktspärr. Vet jag efter att ha rivit ut ett antal. Däremot ser det där absolut ut som punktmögel i yta, alltså inte som kommer underifrån.

Okej, vet inte när det är byggt. Skönt att höra att ni tycker det verkar vara ytligt, då ska det bara vara att skrubba bort det alltså? Och inte vara farligt sen?

Riv ut badrummet. När mögel väl har fått fäste är det svårt/omöjligt att jobba bort det utan att byta ut ytskiktet. Du kommer oavsett aktivitet att ha fläcken kvar.
l
När jag städade hotellrum använde vi ett medel på sprayflaska som tog bort allt. Minns tyvärr inte vad det hette.

Allt som är effektivt är tyvärr för farligt för att användas. Men det finns en del mögeltvätt som i alla fall är värt att prova.

När jag städade hotellrum använde vi ett medel på sprayflaska som tog bort allt. Minns tyvärr inte vad det hette.

Okej, låter bra! Synd du inte kommer ihåg, men man kan säkert fråga sig fram :) Det är ju inte mitt badrum nu och jag tror att ägaren kommer anse mig vara manisk om jag börjar då denne inte tror på mögel över huvud taget... krångligt problem det här...!

Inget ovanligt och det behöver inte vara stora problem, det finns medel att tvätta bort och som tar död på mikrobiell påväxt. Hur orolig man ska vara beror på vad det är för vägg bakom. Är det stenvägg så är det ingen fara för konstruktionen då det inte finns något som kan ruttna bakom.
Men man får fundera på varför det blir påväxt? Hur är ventilationen? Bor ni i eget hus som inte har mekanisk ventilation så rekommenderar jag starkt att installera en fläkt, de nya är ljudlösa i stort sätt. Låt den gå hela tiden på reducerad fart och ställ in den så att den ökar när fuktigheten ökar i badrummet. Kan lova att det blir stor skillnad, kostnad c:a 2000 kr.

Om man ska ha ventilerat se till att det finns luftinsläpp nedtill på dörren, det kan vara avfasad tröskel eller hål i nedkant av dörren.

Lycka till
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
360
Senast: cili
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
393
Senast: MiniLi
·
Hemmet Så nu vill jag veta era bästa tips. Det är ett buriksgolv det handlar om. Det är över 10 års ingrott smuts runt kanterna där hyllorna...
Svar
3
· Visningar
405
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka