Modefluga eller ökad kunskap?

Sv: Modefluga eller ökad kunskap?

Tror jag förstår vad du menar. Men Lozzan, det är ju lika illa med ett för litet bett som med ett för stort - och vad jag menar med mindre storlekar är fortfarande ett bett som passar hästen. Men generellt sett så tror jag att många faktiskt lever kvar i tron om "5 mm utanför" och större, och för stort har också negativa konsekvenser.

Att ha ett för långt bett innebär ju i princip att du först drar ut "överflödet", och därefter tar tygeltaget ... Eller att det som sagt slår upp i gommen på hästen.

Jag brukar inte köpa ridsport eller såna tidningar om det är det du menar. Läser jag intressant (som på Buke) så kollar jag upp det på internet eller i ett nummer av den och den boken/tidningen.

Enligt tandläkare och ET kan bettet nypa hästen i mungipan om det är precis stort nog eller för litet.

Senast ändrad:

*knapplån*
Någon som kan förklara hur man mäter ut ett bett på en häst?Alltså låt oss säg att jag skaffar en häst för första gången o det finns inga bett storlekar uppgivna till hästen.Hur gör jag då för att få fram rätt storlek på bettet till denna häst? Köper hem i alla storlekar eller vad?

Det bästa är väl om du kan låna några bett i olika storlekar (av kompisar, din tränare osv) och testar.
Vet du inte heller vilken modell hästen bör ha så kan du prova olika där också, men ring till förra ägaren och hör efter så är det lättare att hitta rätt med en gång (under förutsättning att den förra ägaren verkligen använde ett passande bett till hästen)

Nja, nu har jag ju bett till mina.Men om det skulle vara så att jag inte hade o inga av mina "häst" vänner har samma lilla ras som mig.Dessutom har jag ingen tränare.
Men hur kan man gå tillväga för att veta att betten jag använder är rätt? Och jag reagerade på att betten jag använder nu (Happy mouth) har mindre ringar än ett vanligt tränsbett(rostfritt).Saknar det betydelse eller?
Raka bett är de likvärdiga med delade,mildare eller hårdare?

Senast ändrad:

Det där med ringarna har ingen större betydelse, av vad jag vet.(Galoppörer har extremt stora för att inte få in de i munnen, men så stora är det ju inte på vanliga bett.:smirk: )

Det är bara handen som håller i tyglarna/tömmarna/grimskaftet som avgör hur skarpt bettet är.
Däremot kan man väl säga att det är bekvämare för en häst med så tunna bett så möjligt.
Själv föredrar jag 3-delat och raka bett framför 2-delade men man måste ju se till hästen också, viss trivs på ett sorts bett andra på ett annat.

Du märker nog själv om hästen trivs eller inte på bettet.

Har du inget bett hemma att sätta in i hästens mun och sen dra ut det i ena mungipan så du ser hur mycket det är som skiljer?
Har du ett 12,5 och det är 3 cm som sticker ut när du drar i det så ska hästen ha ett i stl 9,5.

Om man ska följa gamla mått kan du göra likadant och sen tänka att det ska sticka ut några millimeter på varje sida också.

(Det var ju det tråden handlade om, hur bettet bör sitta:smirk: )

Bra, men jag skrev inte att det är bra med förstort, utan det ska vara lagom. (ta det inte som om jag säjjer nåt argt eller så)

*lånar*

Alla hästar ser ju olika ut i munnen och huvudet. Halvblodet kunde ha 8,5 om jag inte minns fel och älskade det, men d-ponnyn har 10,5 eller 11,5 och trivs bäst på det. Det man kanske glömmer är att hästen inte är skapt för att ha ett bett i munnen, vilket gör det ganska logiskt att ju tunnare bett, ju mer skonsamt.

Själv rider jag på ett tredelat, vilket av den allmänna uppfattningen gör det mildare eftersom det har fler brytningspunkter. Tycker inte om tvådelade eftersom jag har "fått för mig" att det vildas ett v inne i hästens mun. Skulle helst vilja ha fasta ringar, allt för att det ska bli så stadigt som möjligt. Har inte så stora erfarenheter om raka bett, men tycker inte att de är starkare, däremot har hästarna jag ridit blivit mer stumma i munnen och fått svårare att ta ställande/ledande tygeltag.

Själv föredrar jag raka mundelar då jag tycker att jag får bättre kontakt, vilket för mej leder till att jag behöver använda mindre "muskelstyrka" i armar och händer...

Men gubben använder 3delade bett när han rider samma hästar, då han tycker det passar honom bäst...

Jag tror att det är rätt bra att vi använder olika bett, då minskar vi risken för nötning på samma ställe i hästens mun.

Jag har funderat massor på att byta Nogges tävlingsbett till ett rakt eller tredelat då han inte lägger sig på käken för jag tror att han får upp bettet i gommen....

Jag bytte ut bridongbettet mot ett smalt rakt bett istället...och vips så gick han ännu bättre på kandaret....:)
Så jag tycker du ska testa och prova...fungerade det inte är det ju bara att byta tillbaka...:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 527
Utrustning Jag har en unghäst som är riden på både 2-delat och 3-delat innan jag köpte den, eftersom jag upplevde att den vi longering(när den...
Svar
5
· Visningar
3 134
Senast: supersonic
·
S
Hästvård Min veterinär har instruerat mig om mycket smalare bett. Hon menar att man på senare tid forskat fram att hästar skall ha mycket smalare... 2
Svar
36
· Visningar
5 121
Senast: Andorra
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket... 2
Svar
36
· Visningar
3 793
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka