Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar.
Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en vinterhage.
Marken mina hästar går på har varit vilande flera år.
Jag har alltid varit noga med avmaskning.
Just nu mockar jag det jag orkar varje dag i hagen.
Hästarna äter inget från marken utan har höhäck med fri tillgång.
Då hagen består mestadels av gräs är det svårt få upp allt och jag undrar om det är döfött slita ut sig med att mocka när larverna ändå finns kvar i det bajset jag inte får upp?! En mena på "äggen" sprider sig jätte fort när en häst har bajsat. Så att mockning var meningslöst.
Jag vet rekommendationen att mocka vinterhage ren 2 ggr i veckan.
Tänker kan ju inte bara vara jag av alla som har högt epg på mina hästar med små blodmaskar trots avmaskning och 2 hagar med lite mark?!
Vet att det är lite mark och det bidrar till parasiter. Men nu är läget som det är och jag gör så gott jag kan/orkar.
Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en vinterhage.
Marken mina hästar går på har varit vilande flera år.
Jag har alltid varit noga med avmaskning.
Just nu mockar jag det jag orkar varje dag i hagen.
Hästarna äter inget från marken utan har höhäck med fri tillgång.
Då hagen består mestadels av gräs är det svårt få upp allt och jag undrar om det är döfött slita ut sig med att mocka när larverna ändå finns kvar i det bajset jag inte får upp?! En mena på "äggen" sprider sig jätte fort när en häst har bajsat. Så att mockning var meningslöst.
Jag vet rekommendationen att mocka vinterhage ren 2 ggr i veckan.
Tänker kan ju inte bara vara jag av alla som har högt epg på mina hästar med små blodmaskar trots avmaskning och 2 hagar med lite mark?!
Vet att det är lite mark och det bidrar till parasiter. Men nu är läget som det är och jag gör så gott jag kan/orkar.
Senast ändrad: