Mocka hagar vid försäljning

krambanan

Trådstartare
Vad gäller egentligen vid en försäljning av hästgård. Måste hagarna vara mockade? Om ja hur noga?

I kontraktet står bara att bostaden ska vara väl rengjord, tomten avstädad och övriga utrymmen utrymda.
 
Bra fråga. Som köpare hade jag nog velat ha ganska mockat om inte avflyttade hästar hade väldigt lite mask. Men det är ju en avtalsfråga antar jag.
Be nån köra betesputsen där det går.
 
Jag vet en som köpte en hästgård och när hen kom dit med sina hästar hade säljaren tömt hela dygnstacken i beteshagen. På rent jäkelskap. Det ingick inte i överenskommelsen, dygnstacken skulle tömmas stod det. Kan tilläggas att det fanns en massa ha att göra det på snyggt.
 
Jag vet en som köpte en hästgård och när hen kom dit med sina hästar hade säljaren tömt hela dygnstacken i beteshagen. På rent jäkelskap. Det ingick inte i överenskommelsen, dygnstacken skulle tömmas stod det. Kan tilläggas att det fanns en massa ha att göra det på snyggt.

Man kan ju undra om säljaren, som ju valde att sälja, vill hämnas på köparen för att den köpte?

Konstigt. Som säljare vill man väl sälja, eller...?
 
Det tycker jag beror på hagen. En uppgrusad och/eller liten hage utan särskilt mycket gräs i hade jag mockat men inte större gräshagar om det nu inte vore så att det ser ut som en gödselstack där.
 
Är inga jättehagar. Men är gräs i dom. Har tagit det värsta i ena (allt utom det som ligger i ratorna). Och tänkte jag gör samma i andra. Ser lite trevligare ut iallafall. Vet inte ens om dom ska ha hästar här. Dom har inga hästar själva iallafall. Mina hästar har väldigt lite parasiter.
 
Är inga jättehagar. Men är gräs i dom. Har tagit det värsta i ena (allt utom det som ligger i ratorna). Och tänkte jag gör samma i andra. Ser lite trevligare ut iallafall. Vet inte ens om dom ska ha hästar här. Dom har inga hästar själva iallafall. Mina hästar har väldigt lite parasiter.

Jag tror att jag faktiskt också skulle mocka ur det värsta. De två små sandhagarna här mockas ju alltid men de permanenta hagarna skulle jag nog ta bort det som syns och högas. Mina lägger stooooora högar då en är hingst och den andra varit en bra stund. Ser inte så snyggt ut om man skulle sälja och dessutom förhållandevis lätt att mocka ur.

Stora sommarhagar hade jag inte brytt mig om det inte avtalats något. Om det var högar precis överallt hade jag nog tagit dem men inte ratorna om de inte ligger nära grinden.
 
Jag hade nog inte räknat med att hagarna skulle vara mockade, men uppskattay det såklart! Dom lite större hagarna kan man ju kratta ut lite så försvunner de ganska snart :)
 
Jag vet en som köpte en hästgård och när hen kom dit med sina hästar hade säljaren tömt hela dygnstacken i beteshagen. På rent jäkelskap. Det ingick inte i överenskommelsen, dygnstacken skulle tömmas stod det. Kan tilläggas att det fanns en massa ha att göra det på snyggt.

Hur slutade den historien?

När jag köpte min gård krävde jag att lösdriften och gödselplatta skulle tömmas. Det sista skedde 3-4 månader efter jag flyttat in, men de gjorde det.
 
Hur slutade den historien?

När jag köpte min gård krävde jag att lösdriften och gödselplatta skulle tömmas. Det sista skedde 3-4 månader efter jag flyttat in, men de gjorde det.
Ja den sommaren var ju beteshagen inte användbar som det var tänkt. Man fick ta en annan hage som inte var tänkt till hästarna. Men historien var visst inte slut där tyvärr, men det är en annan historia.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar en sak. Om man säger upp en stallplats är det bara det som står i avtalet som gäller gällande urstädning eller kan...
2
Svar
32
· Visningar
4 243
Senast: Unhappy
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 371
Senast: __sofia__
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 172
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp